Timeo Skrevet 25. juli 2009 Del Skrevet 25. juli 2009 Lurte på hva slags kirke/menighet andre kristne her på forumet liker å gå i. Og hva er det dere liker best med gudstjenesten, synging, preken eller andre ting som f.eks. sosialt samvær? Lenke til kommentar
tilskuer Skrevet 28. juli 2009 Del Skrevet 28. juli 2009 Lurte på hva slags kirke/menighet andre kristne her på forumet liker å gå i. Og hva er det dere liker best med gudstjenesten, synging, preken eller andre ting som f.eks. sosialt samvær? Litt forskjellig . I oppveksten var jeg i statskirka på tirsdag og søndag, metodistene på torsdager og pinsevennene på fredagene. Mandagene og onsdag var idrettslaget sin kveld. Nå er jeg hovedsaklig i statskirka på søndag formiddag og hos pinsevennene om søndagskvelden. Fikk aldri tid til å bli barnedøpt eller konfirmert , men statskirka meldte meg inn for en tid siden jeg ikke var meldt inn noe annet sted , så nå er jeg "kirkevert" i kjerka på søndagene hos dem. Jeg synes det er en hyggelig gjeng med folk , men jeg har ikke helt sans for den tro de forkynner. Det spiller ingen rolle da de har noen fantastiske vafler til kirkekaffen etterpå . Lenke til kommentar
GrevenLight Skrevet 28. juli 2009 Del Skrevet 28. juli 2009 Går ikke i noen kirke/menighet Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 29. juli 2009 Del Skrevet 29. juli 2009 Jeg synes generelt gudstjenester er ganske kjedelige, og er ingen fast gjest. Har ikke behov for å synge lovsang personlig. Flinke prester har bra prekner, bringer opp syn jeg ikke har tenkt på o.l. Hvor mange ganger jeg er i kirka iløpet av året kan telles på en hånd. Går litt forskjellige plasser. Lenke til kommentar
Alinoe Skrevet 31. juli 2009 Del Skrevet 31. juli 2009 Jeg er ateist, og går ikke i kirken på eget initiativ. Men kjæresten min er metodist, så jeg har vært med en del ganger i Centralkirken. Lenke til kommentar
modtheresa Skrevet 1. august 2009 Del Skrevet 1. august 2009 Jeg er ateist, og går ikke i kirken på eget initiativ. Men kjæresten min er metodist, så jeg har vært med en del ganger i Centralkirken. jeg er buddhist jeg går i mennesket Lenke til kommentar
carmelita Skrevet 1. august 2009 Del Skrevet 1. august 2009 Jeg hører til statskirka, men det er ikke meg. Det føles ikke riktig. Frikirka er heller ikke riktig, men jeg har vært der også en del (eksen var sønnen til pastoren). Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 1. august 2009 Del Skrevet 1. august 2009 Jeg går skjeldent i kirka, men når jeg gjør det, er det Den norske kirke. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 1. august 2009 Del Skrevet 1. august 2009 Den gjennomsnittelige nordmannen er i kirken tre ganger og to av gangene bæres han inn.... Dette sa min onkel til meg når jeg sto konfirmant for snart trettifem år siden og jeg vil tippe på at det er færre som er i kirken i dag... Her i byen var den gjennomsnitetlige kollekten i fjor 10 øre pr innbygger, så dette er ikke noe å bli rik av for kirkene lenger... Hadde faktisk vært bedre om de bygget om kirkene så de kunne brukes til noe fornuftig.... for hvor mye koster det egentlig den norske stat og kommune å la noen få ha et eget hus til å tro på eventyret sitt i? Dyrt tror jeg.... Dessuten er disse kirkene alltid opplyst hele døgnete og bare det er jo sløseri ut av en annen verden!!! Sist jeg satte mine ben i en kirke var det for å begrave en jeg kjente... Er ellers aldri i kirken. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 1. august 2009 Del Skrevet 1. august 2009 Hvordan vet din onkel at nordmenn bæres inn to av tre kirkebesøk? Hvis du vil redde miljøet bør du starte et annet sted enn å kreve at lysene i kirka skal slås av. Ofte vil det koste mer energi å slå av lyset enn å la det stå på en stund. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 1. august 2009 Del Skrevet 1. august 2009 Hvis du vil redde miljøet bør du starte et annet sted enn å kreve at lysene i kirka skal slås av. Ofte vil det koste mer energi å slå av lyset enn å la det stå på en stund. Nå tenkte jeg ikke på innebelysningen, men på flombelysningen de fleste kirker har på om natta. Dette er ikke snakk om noen småpærer på en 40 watt, men 500 Watt pluss ganger 6-8 lamper rundt hele kirken og når en lar dette stå på hele natta for ingenting er det store penger å spare her jo! Ang hvor ofte nordmenn er i kirken kan du jo se selven søndags morgen... Det er jammen ikke mange her i byen ihvertfall som gidder å gå i kirken og høre på gudsreklame! Som jeg sa, smlet kollekt pr innbyger var på 10 øre i fjor og den slår de i år med enda lavere kollekt enn i fjor Og som nevnt i en annen tråd, de som i dag er kristne er antagelig den siste generasjonen som tror på dette, så det skulle ikke forundre meg om vi 20-50 år fra nå ser kirker med et helt annet innhold en det de har i dag.... Diskotek kanskje, nattklubb, kino? Mulighetene er mange. Noen kan det til og med hende at rives, for noen er ikke pene om de forgylles i gull engang, men dette er en annen diskusjon.... Så kos dere i kirken. Er nok ikke så lenge de er der i den formen de har i dag. Lenke til kommentar
Skjelvgråt Skrevet 2. august 2009 Del Skrevet 2. august 2009 Jeg er aldri i kirken jeg. Melder meg ut av statskirken snart uansett. Lenke til kommentar
anetteogknut Skrevet 2. august 2009 Del Skrevet 2. august 2009 Jeg er aldri i kirken jeg. Melder meg ut av statskirken snart uansett. Unitarkirken Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå