Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kan coca-cola gi angst?

Timeo

Anbefalte innlegg

Har slitt en hel del med angst i over ett tiår, og har tenkt på at jeg i hele denne tiden har hatt et stort forbruk av coca-cola, og har hørt at koffein, som f.eks. kaffe, kan gi angst, og også cola inneholder jo koffein. Så jeg lurte på om effekten av å slutte å tilføre koffein kan ha en betydelig lindrende effekt, eller om det ikke har særlig mye å si.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har slitt en hel del med angst i over ett tiår, og har tenkt på at jeg i hele denne tiden har hatt et stort forbruk av coca-cola, og har hørt at koffein, som f.eks. kaffe, kan gi angst, og også cola inneholder jo koffein. Så jeg lurte på om effekten av å slutte å tilføre koffein kan ha en betydelig lindrende effekt, eller om det ikke har særlig mye å si.

Det GIR ikke angst i seg selv, men kan forsterke grunnene til at man til slutt ender opp med angst.

Lenke til kommentar

http://www.pasienthandboka.no/default.asp?...ocumentid=15464

Bivirkninger av koffein

Der er ikke påvist skadelige effekter på lang sikt av koffein, men enkelte av oss har tilstander som gjør at vi bør være forsiktige. Inntak av svært høye doser vil, i likhet med mye annet, være uheldig. Inntak av 5-10 g (5.000-10.000 mg) kan faktisk være en dødelig mengde.

Ved et kronisk inntak av mer enn 500 mg koffein daglig (ca. 1 liter kaffe) kan koffeinisme oppstå. Dette er en tilstand som karakteriseres av symptomer som angst, irritabilitet, kroniske søvnproblemer, tap av matlyst og lavgradig feber. Mye kaffe kan dermed være forklaringen på uklare problemer som enkelte sliter med.

Mulige bivirkninger ved et lavt til moderat inntak av koffein (mindre enn 750 mg/døgn):

Økt vannlatning

Økt utskillelse av magesyre, noe som kan gi ubehag fra magen

Skjelvinger

Angst, uro og søvnløshet

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...