Gå til innhold

Kjøre LEDs på 6V, er det noe problem?

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt noen billige dioder som jeg skal bruke til lys på en RC-bil. Disse skal i utgangspunktet kjøre på 3V, men jeg har testet diodene på 6V, noe som selvsagt førte til mye kraftigere lys. Spørsmålet er da som følger: Vil det være noe problem å kjøre disse på 6V over tid? Vil de ta kveld etter svært kort tid, f.eks.?

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewI...em=160329206892

Endret av Rikky
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kople to og to i serie. Da blir det 3V pér diode.

Fasitsvaret derimot er å bruke seriemotstand. For høy spenning vil trolig få lyset til å bli svakere og svakere etterhvert. Godt mulig at de nå ikke vil lyse ordentlig på 3V hvis du har kjørt de på 6V en stund.

Lenke til kommentar

Det er strømmen som er av betydning. Spenningen over en diode er kun bestemt av dioden selv.

Strømmen bestemmes av motstanden i kretsen, inkludert intern motstand i stømforsyningen (batteriet). Har du et 6V batteri så tilpasser du strømmen med en motstand i serie, 150 ohm er passe.

Disse er oppgitt til 20 mA max kontinuerlig. Hvis du kjører mer strøm så blir levetiden begrenset.

Lenke til kommentar

Ville uansett hatt en motstand i serie. Som en tommelfingerregel ganger jeg spenningen med 50 (dette tilsvarer å dele med 0,02 = 20mA uten å ta hensyn til spenningstapet i lysdioden), i dette tilfellet 6x50=300ohm. I 999 av 1000 tilfeller så er dette tilstrekkelig for å skape en ok lysstyrke uten at lysdioden ødelegges.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...