Gå til innhold

[Løst]Nytt kamera til kunst fotografering

Anbefalte innlegg

Jeg er en halveis nybegynner, jeg har brukt et nikon d70 kamera en liten stund til å ta bilder med.

Jeg har lyst på et nytt speilrefleks kamera som jeg kan bruke til kunst fotografering.

Jeg vet ikke om dette har noe å si men er veldig glad i svart hvit bilder, kanskje det går an å få tak i et kamera med svart hvit funksjon i kameraet.

Jeg har null peiling på kameraer jeg vet bare åssen å ta bilder.

Prisen må ligge rundt 4000, bare post de du liker best også, det er fint å se hva som er bra der ute også.

Trenger hjelp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du et D70, eller du har fått prøve et D70?. Du trenger ikke noe spesielt kamera for å lage kunst.

Eller er det kunst du skal avfotografere?. Eller er det kunst du skal lage? Forvirrende innlegg.

Lenke til kommentar

Som sakt så vet jeg ingen ting om kameraer bortsett fra piksel, så si ifra hvis det er noe du ikke skjønner.

Nei det er kunst jeg skal lage da.

Det er en venn av meg som jeg har lånt det av.

Det er snakk om en klarhet i bildene jeg trenger og at den kan fokusere riktig.

Endret av TRiGGr
Lenke til kommentar
Som sakt så vet jeg ingen ting om kameraer bortsett fra piksel, så si ifra hvis det er noe du ikke skjønner.

Nei det er kunst jeg skal lage da.

Det er en venn av meg som jeg har lånt det av.

Det er snakk om en klarhet i bildene jeg trenger og at den kan fokusere riktig.

Alle nye kamera har mulighet for å "fokusere riktig" og automatikken gjør jobben bra (spesielt i bra lys). Skal du benytte manuell fokus er det uten tvil fordel med den større søkeren på fullformatkamera (Nikon D700/D3/D3x, Canon 5D mkII/1D mkIII/1Ds mkIII), eventuelt benytte liveview.

De dyrere fullformat kameraene gir somregel "dårligere" resultat rett ut av kamera enn de billigere (JPEG). Noe som kan være verdt å ta med i vurderingen. Med dårligere mener jeg oppskarping og punch i fargene er somregel overlatt til etterbehandling. Skarphet styres forøvrig mer av optikk enn sensoroppløsning (også verdt å nevne at det ikke nytter med 20+ megapixels om man har optikk som ikke henger med). Full glede av ekstremoppløsning får man først når man benytter stativ og har mye lys tilgjengelig (ute om dagen, eller inne med blits/lys).

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Det er vanskelig å beskrive hva jeg vil ha ut av kameraet.

Jeg vil egentlig bare ha det beste kameraet jeg kan få for rundt 4-5tusen kroner.

Jeg trenger bare litt hjelp.

Hvem merke har mest utvalg av linser osv.

Vil optimisere bildene mine.

Lenke til kommentar
Jeg er en halveis nybegynner, jeg har brukt et nikon d70 kamera en liten stund til å ta bilder med.

Jeg har lyst på et nytt speilrefleks kamera som jeg kan bruke til kunst fotografering.

Jeg vet ikke om dette har noe å si men er veldig glad i svart hvit bilder, kanskje det går an å få tak i et kamera med svart hvit funksjon i kameraet.

Jeg har null peiling på kameraer jeg vet bare åssen å ta bilder.

Prisen må ligge rundt 4000, bare post de du liker best også, det er fint å se hva som er bra der ute også.

Trenger hjelp :)

Du har ikke lyst på et nytt kamera - det er tatt MANGE knallbra kunstbilder med D70. Du har lyst på bedre optikk, og et kurs i bildebehandling. Svart-hvit-funksjoner i kamera er alle sammen bare tull-og-tøys, for du går glipp av muligheten til å bruke kanalmikseren når du gjør din sort-hvitt-konvertering.

Unntak: Du kan evt kjøpe rød, grønt og blått filter som du setter foran objektivet til din D70 når du tar bilder i sorthvittmodus, med hvitbalanse satt manuelt. Da får du samme effekt som da folk brukte fargefiltre på sorthvittkamera i gamle dager. Jeg er ganske sikker på at D70 har sorthvittmodus.

Objektiv? Sigma 30mm f/1.4 gir deg mye bra muligheter.

Edit: En liten preken: Ikke vær redd for å lære deg det tekniske. Det tekniske er en nødvendighet for å kunne sette sin kreative visjon ut i livet. Det er få store kunstmalere som er dårlige til å male...

Endret av jpsalvesen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...