Gå til innhold

AMD eller Intel

Anbefalte innlegg

Slapp av...

Temperaturer:

Intel cpuer genererer som regel mer varme enn amd cpuer (hvis man tenker fysisk, altså watt), men de ligger allikevel som regel også på en lavere temp enn amd sine cpuer (og det er ikke pga at AMD har bedre kjølere). Hvordan kan dette ha seg da? Vel, man har heatspreaderen som sikkert kan være en av grunnene... Det er sikkert andre grunner også som jeg ikke har kjennskap til, men det har egentlig ingenting å si. En vanlig luftkjølt AMD Cpu ligger ofte på 45-60 grader C, mens en intel cpu som regel ligger litt lavere. Hvem bryr seg da om amd har høyere die temp? Poenget mitt her er at temperaturene ikke taler for hverken amd eller intel.

Intel P4 har større overflate på selve kjerna => større flate å lede varmen bort fra => lavere temperatur. Det er det som gjør at Intel P4 oppleves som kaldere med likt effektforbruk. Ikke den såkalte "heat spreader'n", eller som DesertGlow kalte den; core protector ...

Ytelse/pris:

Vel, sånn som det er nå ER amd som regel bedre enn intel på dette punktet, men det endres sikkert nå som intel kommer med Springdale og 800MHz fsb cpuene (2.4C + i865P går fint med 250 MHz fsb, altså 3.0GHz med stock kjøler). Amd har lenge hatt overtaket her, men det er en mulighet for at det vil glippe litt nå - til tross for at amd har et par kort på hånden som taler for dem - Barton + nForce2, eller TbredB.

Mange AMD fanboys argumenterer med det at AMD har bedre ytelse per MHz enn intel, men hva har det å si når hva du betaler for er den teoretiske ytelsen? en XP2500+ har 1,83GHz, noe som da skal tilsvare 2,53 GHz hos en p4 - og det gjør det vel også forsåvidt. Nå har det seg jo da sånn at en XP2500+ er litt billigere enn en 2,53 GHz p4...

Uansett, intels cpuer ligger for øyeblikket best an i highend markedet med sine P4C prosessorer - men dette vil vel jevnes ut med Thorton (regner jeg med).

Mer? Forskjellige arbeidsoppgaver:

Vel, amd best i spill? Dette er så absolutt ikke tilfelle, og er også en av de gamle mytene som rogbiff kunne vært troendes til å si på sin post (beklager... men må ha noe å referere til). AMD og Intel er jevnt over like gode, det gjelder også på spill. Noen spill favoriserer amd, mens andre intel. Denne myten er dessverre mye mer seiglivet enn de mytene som gjør at intel står i et godt lys - hvorfor det amd-fans? Og nå har det seg også sånn at i 3d rendering ligger faktisk P4 foran AMD... spesielt nå med den nye ekstremt høye båndbredden på intel cpuene.

Dette kommer hovedsaklig fra SSE2-optimering av renderingbibliotekene. Newteks Lightwave er jo et ekstremt eksempel på dette, hvor Newtek fikk hjelp av et par Intel ingeniører til å optimere programmet. Men så har man andre programmer som ikke er like optimert for Intel P4 ... f.eks Cinema 4D XL 7 og 3DStudio Max 5.0 ... disse kjører best på AMD XP.

Lightwave 7.5

Cinema 4D XL 7 og 3DStudio Max 5.0

Så med andre ord ... det er forskjellene i programkoden vi ser mest av her. Siden det er forskjeller i CPU-arkitekturene, er det jo helt soleklart at det vil være programmer som passer bedre på den ene plattformen enn den andre og motsatt.

Men når det er sagt, så har Intel P4 tilgang på flere og bedre chipset enn AMD XP. Jeg ville stolt mer på Granite Bay enn VIA KT400 om jeg skulle hatt meg super-bøs workstation.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

grunnen til at Intel CPU'er er dyrere er vel at dem har såpass godt fotfeste i det markedet som teller mest (bedrifter), at dem driter i prisen, fordi idiot bedrifter kjøper Intel uansett, fordi de alltid har gjort det, lissom..

Lenke til kommentar
om du er ikke overklokker er amd best på pris/ytelse,  

Intel P4 kan overklokkes svært mye, og er da best på pris/ytelse

Vis meg den P4´n som koster det samme som min CPU da.. og yter like bra..(klokkes til lik ytelse) .. :roll:

Sant nok, men kommer du opp i toppsiktet er saken noe annerledes en XP3200 er dyrere enn en P4 3,0 800mhz og disse yter omtrent det samme.

Lenke til kommentar
Nei hallo hallo, ENDELIG noen som diskuterer Intel vs AMD, dette har jeg virkelig savnet her på forumet. Skjønner ikke at noen har tenkt på det tidligere :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:
Jeg begynte å savne det jeg å!! lenge siden sist. Det er mest om ATI og Nvidia nå for tida.... men det endrer seg sikkert når det "Hammer" kommer, litt av grunnen til at alle snakker om Nvidia og ATi er jo Radeon 9800 pro og NV35 og 256 mb minne..
Lenke til kommentar

Jeg tror jeg har bestemt meg for å kjøpe meg en AMD 2500 XP+ Barton alle sier jo at det ikke er noe vits i å kjøpe en 2800 fordi du ikke merker noen vesentlig forskjell mellom de to og det er jo trossalt nesten 1000 kr forskjell i pris mellom de 2.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...