Gå til innhold

Mint/Ubuntu reagerer treigt på tastekombinasjoner på tastaturet

Anbefalte innlegg

Hei,

Linux reagerer treigt på tastekombinasjoner som Ctrl + C, Ctrl + V og lignende. Noen ganger også backspace. Det betyr at jeg ofte må holde dem inne i halvannet sekund for at det skal skje noe. Dette er nærmest ubeskrivelig irriterende når jeg programmerer og lignende, da jeg er nærmest avhengig av å bruke tastatursnarveier. (nå har jeg faktisk vendt meg til å bruke cut, copy and paste fra toolbaren -- hvor tragisk er vel ikke det?)

Jeg har nettopp installert Linux Mint på en av mine datamaskiner etter en lengre periode uten linux. Jeg husker likevel at jeg har hatt det samme problemet på Ubuntu før, men det meste inni datamaskinen og tastaturet er byttet ut siden den gang.

Jeg har et Microsoft trådløst multimedietastatur. Tidligere hadde jeg et logitech trådløst. Jeg tror ikke dette kan være feilkilden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei,

Linux reagerer treigt på tastekombinasjoner som Ctrl + C, Ctrl + V og lignende. Noen ganger også backspace. Det betyr at jeg ofte må holde dem inne i halvannet sekund for at det skal skje noe. Dette er nærmest ubeskrivelig irriterende når jeg programmerer og lignende, da jeg er nærmest avhengig av å bruke tastatursnarveier. (nå har jeg faktisk vendt meg til å bruke cut, copy and paste fra toolbaren -- hvor tragisk er vel ikke det?)

Jeg har nettopp installert Linux Mint på en av mine datamaskiner etter en lengre periode uten linux. Jeg husker likevel at jeg har hatt det samme problemet på Ubuntu før, men det meste inni datamaskinen og tastaturet er byttet ut siden den gang.

Jeg har et Microsoft trådløst multimedietastatur. Tidligere hadde jeg et logitech trådløst. Jeg tror ikke dette kan være feilkilden.

Du kan jo feilsøke litt. Prøv med et kablet tastatur. Prøv å boot f.eks en Kubuntu/Xubuntu Live-CD og sjekk der, for å sjekke om det er GNOME som skaper problemet.

Lenke til kommentar
Jeg tror ikke dette kan være feilkilden.
Det tror jeg. Ikke at det er noe galt med selve tastaturet, men at forsinkelsen oppstår et sted mellom tastaturet og inputen i HAL/hva somnå styrer tastaturinput. Har du prøvd med en annen blåtannmottaker, eller å stille på oppdateringshastigheten? Skjønt, det burde jo kanskje gitt utslag i vanlige taster også.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...