RamGuy Skrevet 25. juli 2009 Del Skrevet 25. juli 2009 Jeg vurderer å gå til innkjøp av en ny HDTV, som da skal bli plassert på rommet. Tanken var å ha et takfeste noe ala dette (ikke nødvendigvis akkurat det, men bare sånn at dere forstår litt av hva jeg mener) Den skal hovedsaklig bli brukt til å se på fotball / sportsendinger via digital HDMI Motorola tuner som vi får fra Nittedalsnettet, dette er da IPTV over fibernett, samt det blir streaming av diverse materiale over nettverk fra min stasjonære-PC og litt TV2 Sport Sumo. Også blir det litt Xbox360 og PlayStation3 spilling, samt BluRay-filmer! Hvorvidt jeg går for streaming, eller rett og slett bare kobler hele PC-en direkte via HDMI / DVI vet jeg ikke enda, det vil tiden vise, tar den løsningen som blir enklest og gir best resultat! Hvor stor TV-en burde være er jeg ikke helt sikker på, i stua har vi alt en 52" Sony KDL-W4500 som jeg tror blir en smule stort til dette formålet? Stort er fint, men på rommet, når skjermen fort blir nokså nærme senga hvor jeg ligger osv tror jeg fort at 52" blir litt stort med tanke på avstanden til TV-en og da vil fort vanlige TV-sendinger osv føles veldig kornete? Nede har vi en TV på et annet soverom og denne er 32" og ser ut til å gjøre en grei jobb hva størrelse angår, men tror kanskje 37 - 40" hadde gjort seg enda bedre? Er litt usikker.. Også er det jo da et kalas av TV-er å velge mellom, har sett endel på Samsung sin LED-serie, deriblant disse: UE40B6050VWXXE, UE40B7070WWXXE, UE40B7050WWXXE, UE40B8050XWXXE Men jeg forstår ikke helt hva som skiller 6, 7 og 8-serien? Bortsett fra at 6 og 7-serien er 100Hz, mens 8-serien har 200Hz panel? Sistnevnte skal jo være fordelaktig ved sportsendinger, men er det verdt de ekstra pengene? Er disse LED-TVene verdt de ekstra pengene sammenlignet med vanlig LCD i det hele tatt? Du får jo en Sony KDL-W5500 40" til ca 4'000 - 5'000 billigere enn en Samsung LED-TV serie-6 40"? Litt usikker på hva jeg skal velge, og hva som vil være fordelen med det ene og det andre valget Lenke til kommentar
LORD G10 Skrevet 25. juli 2009 Del Skrevet 25. juli 2009 6 – 7 serien har det samme panelet, men 7 serien har nettilgang. 8 serien er modellen over så den er bedre på alle måter. Selv om jeg ikke har sett 8000 serien med egne øyne så er visstnok problemet med gradering i baklyset borte. På 6 – 7 serien kan man se at det er en liten gradering som går fra sidene og ut mot midten. Dette er egentlig ikke plagsomt og ikke mulig å se hvis det er lys i rommet. LED lysene er montert på siden og lyset filtreres slik at det blir fordelt utover baksiden på panelet. Dette medfører at lyset er sterkere på sidene enn utover selve panelet. 100hz mot 200hz dreier seg vel for det meste om motion resolution. Det er nok ikke så lett å se veldig store forskjeller på hva det gjør for bevegelsene. Om det er verd investeringen å kjøpe en edge led fremfor en vanlig lcd handler mye om estetikk. Uansett er det ikke snakk om baklyste led paneler så man får ikke utbytte av den økte kontrasten det gir. Dette er nemlig bare en avart av vanlig baklys som er montert på siden i stedet for rett bak panelet. Noen klare fordeler er det selvsagt siden tv blir meget flat og siden man bruker led lamper så er strømforbruket litt lavere. Billedkvaliteten på 6 – 7 serien er meget bra og det er helt klart en av de beste tv-ene på markedet akkurat nå. I tillegg har disse tv-ene det nye 100hz systemet til Samsung og med dette ligger de noen skritt foran de andre. Når det er sagt så finner du det samme systemet på B6 serien også. Sistenevnte bør du også ta en titt på… At du vil bli fornøyd med en W5500 vil jeg også tro, så her må du bare gjøre et valg. Når det gjelder hvor stor tv du skal ha så ville jeg nok holde en knapp på en 32”, men dette dreier seg mye om smak og behag… Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 25. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2009 Er endel som anbefaler diverse Panasonic Plasma TV-er som generelt koster hakket mindre, som de påstår har minst like godt bilde? Og fungerer minst like bra til å se fotball osv, eneste negative med disse er etterslep ved spilling? Men dette gjelder tydeligvis også LED TVer? Lenke til kommentar
LORD G10 Skrevet 25. juli 2009 Del Skrevet 25. juli 2009 Du får ikke mye etterslep på en plasma, men hvis du har sensitive øyne så kan du kanskje se green trails, som er en form for slep. Selv har jeg en Panasonic px80 plasma, spiller ganske mye ps3 og jeg har enda ikke sett noen form for slep eller trails i forbindelse med spill på den. Det har vært skrevet en del om 6 –7000 serien og slep. Et eksempel på dette kan du finne på youtube, men hvor synlig det i praksis har nok litt med hvor mye du ser etter det. Til gaming derimot vil du oppleve en del lag. En annen fordel med plasma til gaming er at de stort sett har veldig lite input lag. Pansonic G10 er nede i formidable 2ms mot enkelte lcd skjermer som er oppe i 30ms og noen ganger enda mer. Når det gjelder billedkvaliteten så har de fleste billige plasmaskjermer mer eller mindre like bra bilde som Samsungen. Plasmaskjermer har en del fordeler over lcd når det kommer til kvalitet på selve bildet. Du får som regel mer for pengene med en plasma, men til syvende og sist handler dette en del om rent smak og behag. Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 25. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2009 (endret) Har vell aldri vært spesiell sensitiv for etterslep osv.. Kan irritere meg grønn om det først skulle begynne å plage meg, men har enda til gode å oppleve noen større problemer med etterslep på noen skjermer, noe som tyder på at jeg ikke er spesielt sensitiv? Må si at Plasma har fanget opp min interesse mer og mer, har stort sett alltid oversett Plasma og gått rett på LCD? Og nå som jeg har sjekket utvalget og lovordene om diverse Plasma-modeller begynner jeg å lure på hvorfor i allverden jeg har oversett de hele denne tiden? Plasma ser tilsynelatende ut til å gi mye mer for pengene enn LCD? Hvert fall om vi ser på bilde og fargekvalitet opp mot prisen? Du må nesten over på LED om du skal havne på samme bilde og fargekvalitet med LCD, og det koster jo deretter.. Har sett litt på forskjellige serier innen både Plasma, LCD og LED. Og kunne gjerne tenkt meg litt nøyere gjennomgang og tilbakemeldinger fra personer som har en smule mer peiling enn meg selv Plasma-TV: Panasonic TX-PxxG10 - serien (størrelser 42" (ca 9'800kr), 46" (ca 12'800kr) og 50" (ca 14'700kr)) Panasonic TX-PxxV10 - serien (størrelser 42" (ca 14'100kr)) Panasonic TX-PxxG15 - serie (størrelser 42" (ca 12'100kr)og 46" (ca 14'800kr)) Pioneer PDP-LX5090 (størrelser 50" (ca 19'900kr)) Pioneer PDP-LX5090H (størrelser 50" (ca 20'200kr)) Pioneer KRP-500A - serie (størrelser 50" (ca 27'000kr, bare tilgjengelig hos Netshop?)) LED-TV: Samsung LED-TV Serie 6 (størrelser 32" (ca 9'600kr), 40" (ca 13'100kr) og 46" (ca 15'800kr)) Samsung LED-TV Serie 7 (størrelser 32" (ca 11'00kr), 40" (14'400kr), 46" (ca 17'100kr) og 55" (ca 25'400kr)) Samsung LED-TV Serie 8 (størrelser 40" (ca 16'400kr) og 46" (ca 19'200kr)) Sony Bravia KDL-xxX4500 Serie (størrelser 40" (ca 16'400kr) , 46" (ca 30'700kr) og 55" (ca 43'700kr)) LCD-TV: Samsung LCD-TV Serie 6 (størrelser 32" (ca 6'900kr), 37" (ca 8'200kr), 40" (ca 9'500kr), 46" (ca 12'300kr) og 55" (ca 19'900kr)) Samsung LCD-TV Serie 7 (størrelser 40" (ca 11'000kr), 46" (ca 15'200kr) og 52" (ca 20'200kr)) Sony Bravia KDL-xxW5500 Serie (størrelser 32" (ca 8'100kr), 40" (ca 10'100kr) og 52" (ca 18'400kr)) Sony Bravia KDL-xxZ4500 Serie (størrelser 40" (ca 13'800kr), 46" (ca 16'200kr) og 52" (ca 22'500kr)) Sånn rent med tanke på pris så legger tilsynelatende Plasma og LCD-TV seg relativt likt, en 40" Sony Bravia W5500 og en 40" Samsung LCD-TV 7-serie koster ca det samme som en 42" Panasonic Plasma-TV G10.. Mens LED-TV er priset endel høyere? Det jeg kanskje på mange måter føler er at LED-TVer generelt priser seg litt ut? Etter hva jeg har forstått så er det ikke store forskjellen på selve bilde og fargekvaliteten på en LED-TV og en god Plasma-TV, ergo er det vell ikke stort bedre bilde på en Samsung LED-TV 7-serie og en Panasonic Plasma-TV G10-serie til tross for en prisforskjell på nesten 5'000kr? Og for 5'000kr regner jeg med og nærmest forventer å få noe igjen? Om bilde på Plasma-TVen er minst like bra, hva gjør den overhode til noen dårligere valg? Etter hva jeg har forstått så flyter bilde på en Plasma-TV mye bedre enn på en LCD / LED-TV? Samsung sin LED-TV serie 8 med 200Hz MotionPlus skal visstnok klare seg veldig bra, men koster jo da også 6'000 - 7'000kr mer enn en ca like stor Panasonic Plasma-TV? Som da har 600Hz? Om jeg har forstått det riktig så er gode Plasma-TVer best på farger og flyt i bilde? Samtidig som jeg tviler skarpheten er noe stort dårligere enn LCD eller LED-TV ettersom de alle kjører samme 1080P oppløsning? Eneste fordelen til LCD / LED-TV må vell da ligge i lavere etterslep (gjelder så vidt jeg har fått med meg ikke LED-skjermene?), lavere strømforbruk og mindre varmeutvikling? Også er jo da LED-TVene usedvanlig tynne og deretter relativt lette da. Men for min del spiller verken strømforbrukt, varmeutvikling eller tykkelsen noen vesentlig rolle? Samtidig som jeg tviler sterkt på at etterslep skal bli noe problem? Er det da lenger noen grunn til å velge noe annet enn Plasma? Er jo ute etter det som vil gi meg best bilde og fargekvalitet, og ikke minst god flyt i bilde når jeg ser på sportsendinger og fotballkamper, men selvsagt ikke til hvilken som helst pris, og for meg virker LED-TV relativt overpriset? Da virker Plasma-TV som den rette veien å gå etter hva jeg har forstått? Også lurer jeg litt på hva som skiller de forskjellige seriene.. Hva skiller Samsung LED-TV serie 6 og 7? Jeg vet at Serie 8 har et bedre panel med blant annet 200Hz MotionPlus, men hva skiller Serie 6 og 7? Samme med Samsung LCD-TV, hva skiller Serie 6 og 7 her? Hva Sony sine TV-er angår så lurer jeg litt på hva som er det klokeste valget av W5500 serien og Z4500 serien? Sistnevnte har jo 200Hz, mens førstnevnte er jo en nyere serie? Hva vil da bli det beste valget disse i mellom? Også har jo Sony sin egen RGB-LED serie i X4500 som er latterlig overpriset med et lite unntak av 40" modellen? Hvordan er disse opp mot Samsung sine LED-TV serie 6, 7 og 8? Det som kanskje er mest aktuelt er jo forskjellen på de forskjellige Plasma-TV seriene, om det ikke er noen god grunn for at jeg burde droppe Plasma-TV og heller gå for LCD eller LED-TV så ser det jo nå ut til å bli Plasma? Da blir jo det naturlig spørsmålet, hva skiller de forskjellige Panasonic seriene? Så vidt jeg har fått med meg er eneste forskjellen på G10 og G15 serien at sistnevnte er tynnere enn førstnevnte? Ikke noe jeg gidder å betale 2'000 - 3'000kr ekstra for, eller er det andre forskjeller? Og hva er forskjellen på G10 / G15 serien og V10 serien? Er V10 verdt de ekstra tusenlappene? Også har vi Pioneer sin Kurio serie som er verdensberømt og visstnok fremdeles skal ha den beste fargekvaliteten innen Plasma-TVer? Ville den være et godt valg, til tross for at det er en ett år gammel modell? Eller er den på noen områder smått utdatert sammenlignet med Panasonic sin G10 / G15 og V10 serie, som blant annet har 600Hz mot Pioneer sine 100Hz osv..? Som gjør at til tross for bedre fargekvalitet at Kurio TVene kanskje ikke er det ideelle valget allikevel? Trist er det jo at KRP-500M modellen tydeligvis er utgått og ikke er mulig å oppdrive lenger da den hadde vært aktuell, KRP-500A blir en smule for dyr og skulle gjerne sett disse Kurio skjermene i 40 - 46" da 50" fort blir litt i det største og dyreste laget. Det ble veldig mye tekst, men håper noen klarer å tråkle seg igjennom og komme med noen gode svar til meg! Setter jeg veldig stor pris på hvert fall! Endret 25. juli 2009 av RamGuy Lenke til kommentar
raybrul Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 ser at det er 2 mnd siden post, men....må svare...du har ramset opp mine to siste veker til detalj.. har vært veldig i tvil om akkurat det samme, men i dag bestemte eg meg for å kjøpe 50" G10 Ka tv endte du opp med ?? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå