Gå til innhold

Tar harddisken min kvelden snart? Lager ulyder...


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har en harddisk på ca to år i min stasjonære PC. Harddisken begynte å lage ulyder i går kveld. Ulydene er små, korte klikkelyder som kommer med ujevne mellomrom. Når lydene er der kommer det oftest 3-4 klikk i minuttet, men under tung bruk kan lydene komme mye hyppigere. Disken er delt inn i flere partisjoner. Etter litt eksperimentering har jeg kommet fram til at ulydene kun kommer når jeg bruker den største av disse partisjonene (NTFS). Nå som jeg kjører Arch Linux fra en annen partisjon hører jeg ikke noe til klikkelydene. Hvis jeg derimot starter et torrentprogram og laster ned noe til nevnte partisjon kommer lydene raskt.

 

Det skal sies at det nå ikke er mye ledig plass på nevnte partisjon. Hadde vel ca 30gb ledig for noen dager siden. Har lagt inn diverse store filer siden den gang, og det er vel bare bruk av disse filene og nedlastning av nye filer som har gitt meg klikkelyder. Noe som kanskje kan bety at det er slutten av disken/partisjonen det er noe galt med? På den andre siden har jeg brukt disse filene mest. I tillegg er det ingen andre filer på partisjonen av samme størrelse som jeg kan eksperimentere med. Jeg er derfor usikker på om det er hele partisjonen det er noe galt med eller bare "siste del" av den.

 

Har veldig lite peiling på harddiskfeil. Hva tror dere? Er det mulig at det kun er slutten på disken/partisjonen det er noe galt med? Kan alt plutselig ryke? Skal nok kjøpe ny harddisk så raskt som mulig, men hvor forsiktig trenger jeg være frem til det? Trenger jeg bekymre meg så lenge jeg holder meg borte fra partisjonen/de delene av partisjonen(?) som lager lydene?

 

Takk! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...