Gå til innhold

Ubuntu 9.04 + XBMC + Acer REVO R3600 + DRIVERE

Anbefalte innlegg

EDIT: Har nå endret topic siden innholde og det jeg trenger hjelp med har utviklet seg

Hei sann.

Jeg er da egentlig ganske ny i linux"miljøet"

Trenger hjelp med å få instalert denne (NVIDIA-Linux-x86-185.18.14.pkg1.run) på ubuntu 9.04..

Hvordan gjør jeg dette?

Instalerte XBMC i stad faktisk :) (stolt av meg selv) var en side hvor dette sto veldig godt forklart hva man måtte gjøre. Ja, skal bli en media center pc, kanskje du/dere har tips om hva jeg trenger å instalere og hvordan jeg gjør det :)

Må si hittil så er jeg STOR fornøyd med Linux :)

Ty får alle svar jeg får :) - Perril

Endret av Perril
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du slipper å sette miljøet i "". Dette er så absolutt et miljø. ;)

Er det noen grunn til at du vil ha akkurat denne driveren? Og med manuell installasjon?

Jeg bruker selv 185 driveren, men fra en PPA.

Ta en titt her: http://www.sharpee.com/wordpress/?p=132

Det du gjør er å legge til de to linjene i /etc/apt/sources.list ("gksudo gedit /etc/apt/sources.list" i terminalen) og kjører siste linja, også i terminalen. (key'en)

Så kan du bare oppdatere pakkesystemet og installere de nye driverne gjennom apt-get eller synaptic.

(Bare spør hvis jeg skal forklare grundigere.)

Hvis du absolutt vil installere driverne manuelt gjør du dette fra terminalen, kjør: "./NVIDIA-Linux-x86-185.18.14.pkg1.run" mens du står i riktig katalog. Men husk at du må drepe X først. Så bytt til en virtuell terminal (Ctrl+Alt+F1) og kjør "sudo /etc/init.d/gdm stop" el.

Men jeg vil anbefale deg å ikke installere drivere manuelt på denne måten, gjør så mye du kan gjennom pakkesystemet.

Edit: Forresten, mpt. at det er 180 som er std. i ubuntu 9.04. Er du sikker på at ikke disse er bra nok? Noen grunn til at du vil ha 185? Hvis 180 er nok for deg (er nok for de aller fleste!) legger du dem lett inn med "restricted drivers". Gå til System -> Admin. -> Hardware Drivers og aktiver grafikkdriverne og restart.

Endret av Smif
Lenke til kommentar

Hva jeg skal ha og ikke ha veit jeg ikke :p Bare fant en driver jeg.

Og i Hardware Drivers greia, står bare wifi :/ men den er allerede aktivert og fungerer..

EDIT: Fikk denne error'n....

Reading package lists... Done

W: GPG error: http://ppa.launchpad.net jaunty Release: The following signatures couldn't be verified because the public key is not available: NO_PUBKEY 3B22AB97AF1CDFA9

W: You may want to run apt-get update to correct these problems

Endret av Perril
Lenke til kommentar

Da har du ikke kjørt den siste kodelinja, i terminal kjør:

apt-key adv --keyserver keyserver.ubuntu.com --recv-keys AF1CDFA9

(Nå var jo egentlig dette kun et tips hvis du ville ha 185 driverne, trengs ikke for de std. 180 driverne som ligger i 9.04)

Uansett, så kan du søke på nvidia (i synaptic) og installere dem. Er dog rart de ikke ble funnet automatisk av "Hardware Drivers", du har et nvidia kort, right? ;)

Lenke til kommentar

"Executing: gpg --ignore-time-conflict --no-options --no-default-keyring --secret-keyring /etc/apt/secring.gpg --trustdb-name /etc/apt/trustdb.gpg --keyring /etc/apt/trusted.gpg --keyserver keyserver.ubuntu.com --recv-keys AF1CDFA9

gpg: requesting key AF1CDFA9 from hkp server keyserver.ubuntu.com

gpg: no writable keyring found: eof

gpg: error reading `[stream]': general error

gpg: Total number processed: 0"

jeg burde kanskje hatt hw info med her, blir kanskje enklere da hehe,

Vel der en Acer REVOlution R3600 (link) med alt inne bygd.. kom med vista (wee, NOT)

EDIT: Har lest litt på nett å er mange som har bytta til linux så da måtte jo bare jeg å hehe, og btw grattiz med over 1400 innlegg :):p

Endret av Perril
Lenke til kommentar

Hehe, takk, det betyr mye for meg personlig og har lenge sett fram til å runde 1400... øhh..

Tilbake til revo'en din. Ta en titt i kafeen vår. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...00&st=19320

For to eller tre sider siden var det snakk om grafikkdrivere til revo. Og tror de landet på 185. Uten at jeg tenkte/leste for mye om det.

Ikke bry deg om de feilmld. du får angående den gpg keyen, det betyr ikke noe for driverne. Bare prøv å legg dem inn. (i synaptic)

Lenke til kommentar

Jeg bruker NVIDIA 185.19 til min Revo (for å få best VDPAU-støtte, videoaksellerasjon)

Installerte ved hjelp av en guide på XBMC-forumet. Finner ikke denne tråden nå, men finner denne:

http://xbmc.org/forum/showthread.php?t=538...idia+ion+driver

Gå ned til "Install NVIDIA drivers"

Og legg inn versjon 185.19 i stedet for. Du bør som sagt drepe X før du kjører installasjonsfilen.

Dette gjøres med:

sudo service gdm stop

i terminal.

Lenke til kommentar
Jeg bruker NVIDIA 185.19 til min Revo (for å få best VDPAU-støtte, videoaksellerasjon)

Installerte ved hjelp av en guide på XBMC-forumet. Finner ikke denne tråden nå, men finner denne:

http://xbmc.org/forum/showthread.php?t=538...idia+ion+driver

Gå ned til "Install NVIDIA drivers"

Og legg inn versjon 185.19 i stedet for. Du bør som sagt drepe X før du kjører installasjonsfilen.

Dette gjøres med:

sudo service gdm stop

i terminal.

OOoo takk, den guiden der så jo bra og enkel ut, for vel prøve den, og starte på nytt.

Klarte vist og bugge den instalasjonen jeg alleredde har :p

(begynner å lære mye om linux nå:))

Lenke til kommentar

ok.

Men skal starte helt på nytt.(os og alt)

Starter med en clean install av ubuntu 9.04, skal jeg ha full eller den "lite" / mini greia?

(Mini hadde vist ikke live cd, hvis den skal brukes åssen får jeg den på usb-penn?

Endret av Perril
Lenke til kommentar

Ville bare brukt standard-utgaven av Ubuntu, og ikke aktivert eller installert noen tunge funksjoner, og skru av desktop-effekter (dette er anbefalt med XBMC uansett). Da bruker systemet minimalt med ressurser. Min installasjon med minimal GNOME flyr avgårde på atom-prosessoren, i forhold til Vista som var sørpe.

Ellers har XBMC en egen distro, i alle fall en Live-CD. Tror denne kan installeres også. Denne har vel gjerne NVIDIA beta-drivere. Den er basert på Ubuntu.

EDIT: Du kan også bare installere Ubuntu og så bruke XBMC standalone, dvs at du laster kun inn XBMC og ikke noe skrivebordsmiljø (GNOME).

http://www.xbmc.org/forum/showthread.php?t=53215

Endret av oj88
Lenke til kommentar

Ok, driver med install av ubuntu nå, men åssen deakiverer jeg ting? og hva skal deaktiveres? Hvordan skru av desktop-effekter?

(ja kan ingenting :p)

EDIT: Da er ubuntu instalert, har ikke gjort noe mer enn å bare instalere ubuntu, next step?

Skal jeg instalere alle updates?

Endret av Perril
Lenke til kommentar
Ok, driver med install av ubuntu nå, men åssen deakiverer jeg ting? og hva skal deaktiveres? Hvordan skru av desktop-effekter?

(ja kan ingenting :p)

EDIT: Da er ubuntu instalert, har ikke gjort noe mer enn å bare instalere ubuntu, next step?

Skal jeg instalere alle updates?

Jepp, begynn alltid med å installere alle oppdateringer.

Dekstop-effekter kan skrus av ved å gå i System > Preferences > Appearance

Gå til "Visual effects" og velg None (mulig den er på none hvis du ikke har 3D-drivere ennå.

Fjerne unøvendige panel og evt ikoner osv.

Få inn NVIDIA-driverne og deretter XBMC.

Lenke til kommentar

Fikk det til, til slutt :)

Spiller Divx,Xvid og 720p uten problemer, men 1080p slittern litt, den går liksom i "sakte" film... hmm.

For vel prøve litt til, går det ikke så sender jeg den til noen som kan detta :p

Men takker for all hjelp jeg har fått! =)

Lenke til kommentar
Fikk det til, til slutt :)

Spiller Divx,Xvid og 720p uten problemer, men 1080p slittern litt, den går liksom i "sakte" film... hmm.

For vel prøve litt til, går det ikke så sender jeg den til noen som kan detta :p

Men takker for all hjelp jeg har fått! =)

Hmm. Jeg har ikke fått testet annet enn små 1080p-klipp, men de har fungert som de skal.

Du _MÅ_ inn i innstillingene for XBMC og velge VDPAU! Har du gjort det? Hvis ikke får du ikke GPU-aksellerasjon, og dermed ikke særlig ytelse på en så dårlig prosessor. VDPAU er et krav for å få full HD på Revoen. Hvilke NVIDIA-drivere har du nå? Kun de nyere beta-driverene støtter VDPAU på NVIDIA Ion skikkelig. Jeg har som sagt 185.19.

Gå inn i Settings > Videos > Player og sett Render method til VDPAU.

Tips: Library-funksjonen i XBMC er herlig. Det er verdt å ta seg tiden til å endre navn på filene slik at de alle kommer inn i biblioteket på rett måte.

http://xbmc.org/wiki/?title=TV_Shows#TV_sh...ing_conventions

Ellers masse på den wikien.

Endret av oj88
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...