Gå til innhold

HMKG, mulighet med intops etter 9 mnd?

Chaqwa

Anbefalte innlegg

Nå er det snart min tur å avtjene plikten, jeg har blitt innkalt til HMKG og har innrykk til høsten. Men hva er mulighetene for meg som kommende gardist å gå videre til internasjonal tjeneste? Var innom mil.no og sjekket nettopp mulighetene for gardister, og der står det "Gardister som har gjennomført ni måneder førstegangstjeneste vil få mulighet til å søke." http://www.mil.no/haren/hmkg/start/oppdrag/#0

Intops virker interessant og kan tenke meg en tjeneste i Afghanistan i og med at morsmålet mitt er dari, et språk som snakkes i Afghanistan. Tenkte ikke noe særlig over det inntil en offiser i sesjonen så at jeg har dari som morsmål. Da spurte ham meg om jeg kunne tenke meg å velge internasjonal tjeneste, svarte verken ja eller nei det må jeg tenke over svarte jeg. Foreldrene mine er ikke så begeistret over forslaget, så det er liten hinder der.

Men hvordan funker ordningnen om jeg likevel velget å ta intops? Blir jeg flyttet fra garden til en avdeling? evt tmbn?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, TMBN er en 100% profesjonell avdeling og krever at du fullfører førstegangstenesten før du eventuelt verver deg. Jeg vet at valget var mellom en tropp i garden eller en tropp i panserbataljonen som skulle reise ut no til sommeren. Tror det endelige valget ble troppen i panser. Uansett var dette vanlige personer som nettop hadde fullført førstegangstenesten for så å verve seg 1 år ekstra (hvorav 6 måneder var oppsitting/trening til deployering og 6 måneder i afghanistan).

Slik jeg har forstått det kan du etter 9 måneder søke om plass på opptaket til TMBN, reise på opptak, fullføre det, for så å vende tilbake til avdelingen din og gjøre unna de 3 siste månedene. Etter dette blir du overført til TMBN hvor du trener sammen med et nytt lag og nye tropper for så å få muligheten til å reise ut ved et senere tidspunkt (noe usikker på hvor lang tid det tar, sjekk TMBN sine egne sider). Velger du denne veien har TMBN en 3 års kontrakt undertegnelse, altså blir dette et langsiktig prosjekt med minimum 4 år i forsvaret.

Du kan også ringe VPV, si at du er interresert i internasjonale operasjoner, spørre de hvilken avdeling som reiser ut neste gang (som du kan ta del i) for så å uttrykke ønske om innrullering i denne avdelingen. Då vil du ha 1 års førstegangsteneste, 3-6måneder oppsitting/trening til deployering og 6 måneder i afghanistan. Noe fortere enn dette kommer du deg ikke til afghanistan i regi av forsvaret =)

Lenke til kommentar

Takk for fyldig svar. :)

Når det gjelder TMBN som var jeg klar over at det kreves en viss forpliktelse. Nå har jeg ikke så veldig mye hastverk så tanken om 6 deployering og 6 mnd i Afghanistan er ikke så galt. Akkurat nå frister ikke studentlivet så godt med bachelor og evt masterstudie, trenger en liten avbrekk etter endt VGS utdannelse, så generell studiekompetanse er i orden.

Er klar over at panserbataljonen har en avdeling (hva det nå heter) i Afghanistan. Men hva mente du med "tropp i garden eller tropp i panserbataljonen"? Er det noe jeg kan velge selv?

Lenke til kommentar
Vel, TMBN er en 100% profesjonell avdeling og krever at du fullfører førstegangstenesten før du eventuelt verver deg. Jeg vet at valget var mellom en tropp i garden eller en tropp i panserbataljonen som skulle reise ut no til sommeren. Tror det endelige valget ble troppen i panser. Uansett var dette vanlige personer som nettop hadde fullført førstegangstenesten for så å verve seg 1 år ekstra (hvorav 6 måneder var oppsitting/trening til deployering og 6 måneder i afghanistan).

Slik jeg har forstått det kan du etter 9 måneder søke om plass på opptaket til TMBN, reise på opptak, fullføre det, for så å vende tilbake til avdelingen din og gjøre unna de 3 siste månedene. Etter dette blir du overført til TMBN hvor du trener sammen med et nytt lag og nye tropper for så å få muligheten til å reise ut ved et senere tidspunkt (noe usikker på hvor lang tid det tar, sjekk TMBN sine egne sider). Velger du denne veien har TMBN en 3 års kontrakt undertegnelse, altså blir dette et langsiktig prosjekt med minimum 4 år i forsvaret.

Du kan også ringe VPV, si at du er interresert i internasjonale operasjoner, spørre de hvilken avdeling som reiser ut neste gang (som du kan ta del i) for så å uttrykke ønske om innrullering i denne avdelingen. Då vil du ha 1 års førstegangsteneste, 3-6måneder oppsitting/trening til deployering og 6 måneder i afghanistan. Noe fortere enn dette kommer du deg ikke til afghanistan i regi av forsvaret =)

Nå har du et vanlig arbeidsforhold til TMBN om du er grenader, med 3 måneder oppsigelse.

Jeg anbefaler deg å prøve å komme deg nordover til en av bataljonene i indre troms. Du er veldig, veldig etterspurt om du kan dari, både av manøverbataljonene og ISTAR-miljøet.

Lenke til kommentar

Skal ringe og høre med VPV hvordan dette foregår. Nå sitter ikke morsmålet mitt 100% enda, blir kanskje for mye med ISTAR? Men det største utfordringen jeg kan se til nå er å overtale foreldrene, de likte hvertfall ikke ideen om å dra ned til Afghanistan spesielt fattern som var der nede i 1970-80 tallet.

Lenke til kommentar
Hvorfor ikke bli tolk?

http://www.mil.no/felles/bses/start/

Her har du mulighet til å lære det andre "store" afghanske språket, og du vil da være _ekstremt_ ettertraktet i forsvaret, fra alle hold, og vil ALLTID ha mulighet for å komme deg utenlands. Det er en veldig god skole, og anbefales av de jeg har pratet med som har erfaring med den, og befal utdannet der.

De tar inn elever for Pashtu og Dari partallsår.

Lenke til kommentar

Har et annet spørsmål angående HMKG.

Tar de inn folk i januar? Har ikke tenkt å gå på skole det kommende året, så ville vært greit å få unnagjort førstegangstjenesten.

Synes HMKG ser spennende ut ettersom jeg er litt interessert i politi-vekter-yrket.

Lenke til kommentar
Har et annet spørsmål angående HMKG.

Tar de inn folk i januar? Har ikke tenkt å gå på skole det kommende året, så ville vært greit å få unnagjort førstegangstjenesten.

Synes HMKG ser spennende ut ettersom jeg er litt interessert i politi-vekter-yrket.

om du interesserer deg for politi yrket ville jeg heller prøvd meg som mp i førstegangstenesten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...