Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Tale vansker til tider.

mviken

Anbefalte innlegg

Av og til når jeg sitter midt i en samtale vet jeg hvordan setningen jeg skal si høres ut i hodet, men når den kommer ut munnen kan det ofta bli til at jeg mumler, bytter om på ord og av og til mister jeg tale evnen. Dvs at jeg ikke klarer å uttale ordet og det blir et eneste stort blæ. Akkurat som en unge som prøver å si noe, men ikke kan snakke.

Jeg har ikke hatt disse problemene før, de begynte for ca. 1år siden. Jeg stammer ikke, har ikke noen sykdommer, har ingen i familie med samme problemet, ingen i familie som har mistet taleevnen eller noe slikt.

Hva kommer dette av? Sykdom? For lavt ordforråd?

Bør jeg oppsøke en logoped?

Det kommer helt ut av det blå. Jeg kan føre en samtale 100% uten feil før det plutselig skjer, uten forvarsel.

Håper på svar som kan hjelpe meg litt på vei.

Endret av mviken
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det i noen spesielle situasjoner det skjer? Kanskje du kan klare å se en sammenheng mellom episodene, og at det sånn sett kan være lettere å finne ut av årsaken.

Forøvrig tror jeg ikke det er så uvanlig. Mange snubler i ord stadig vekk uten at det er noe gærent med dem. Som personen over meg foreslår, så kan man bli for overivrig. Kanskje du blir distrahert av andre tanker du har?

Lenke til kommentar
Er det i noen spesielle situasjoner det skjer? Kanskje du kan klare å se en sammenheng mellom episodene, og at det sånn sett kan være lettere å finne ut av årsaken.

Forøvrig tror jeg ikke det er så uvanlig. Mange snubler i ord stadig vekk uten at det er noe gærent med dem. Som personen over meg foreslår, så kan man bli for overivrig. Kanskje du blir distrahert av andre tanker du har?

Det trenger ikke skje i noen spesielle situasjoner. Av og til en jente som gjør meg paff, men da kommer dette med hormoner inn i bildet.

Men det skjer ikke på jobb når jeg behandler kunder som kjefter og smeller fordi de ikke får viljen sin, heller ikke når jeg snakker om musikk hvor jeg kan bli overivirg. Det skjedde forøvrig i går da jeg og en vennine skulle hoppe i strikk og jeg måtte fortelle moren hvor trygt det var i forhold til å kjøre bil bort til stedet. Er ikke så mange episoder jeg kommer på.

Lenke til kommentar
Det trenger ikke skje i noen spesielle situasjoner. Av og til en jente som gjør meg paff, men da kommer dette med hormoner inn i bildet.

Men det skjer ikke på jobb når jeg behandler kunder som kjefter og smeller fordi de ikke får viljen sin, heller ikke når jeg snakker om musikk hvor jeg kan bli overivirg. Det skjedde forøvrig i går da jeg og en vennine skulle hoppe i strikk og jeg måtte fortelle moren hvor trygt det var i forhold til å kjøre bil bort til stedet. Er ikke så mange episoder jeg kommer på.

Gjenvinner du taleevnen kjapt da, eller tar det lang tid før du får henta deg inn igjen?

I forhold til det at du spør om du burde gå til logoped, så vil jeg ikke tro du har behov for det med mindre du opplever det som spesielt vanskelig eller sjenerende.

Lenke til kommentar

Leger har jeg ikke noen respekt for lenger. Stoler ikke på dem om det så smalt. Har oppsøkt dem et par ganger angående brukne bein, for bare beskjed om å gå hjem å holda meg i ro et par dgr og så får jeg med meg antibiotika. Må nærmest tvinge dem til å ta røntgen og gipse meg. Har en skjev fing som hemmet meg en del pga legen sa den bare var kraftig forslått, viste seg i etterkant at den var brukket og hadde grodd skjevt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...