finfyr Skrevet 24. juli 2009 Del Skrevet 24. juli 2009 Har en utfordring som jeg håper noen kan hjelpe meg med. Dette er "problemet": Jeg og min samboer har hvert vårt kamera som vi tar bilder med. Vi vil gjerne ha tilgang til hverandres bilder gjennom en NAS som er koblet til nettverket. Det er bildene av vår datter som er hovedfokus, og spesielt de bildene vi ønsker å se til hverandre. En mulighet er at vi begge legger backup av bildemappen vår på NAS'n, for så å se hverandres bilder. Det betyr at hun må se alle de andre bildene jeg tar også, ikke bare de av dattera. Finnes det noen løsning som gjør at vi kan "tagge" bildene omtrent slik en gjør i AcdSee 9, men der begge kan bruke hverandres felles tagger? Altså, at hun f.eks kan gå inn å se de bildene som er på min mappe, som er av vår datter, ferie osv.? Håper noen forstår problematikken her. Om ikke, så bare spør:) Lenke til kommentar
arela Skrevet 25. juli 2009 Del Skrevet 25. juli 2009 En mulighet er at vi begge legger backup av bildemappen vår på NAS'n, for så å se hverandres bilder. Det betyr at hun må se alle de andre bildene jeg tar også, ikke bare de av dattera. Finnes det noen løsning som gjør at vi kan "tagge" bildene omtrent slik en gjør i AcdSee 9, men der begge kan bruke hverandres felles tagger? Altså, at hun f.eks kan gå inn å se de bildene som er på min mappe, som er av vår datter, ferie osv.? Jeg gjør dette omvendt. Dvs jeg har alle bildene på en NAS og backup på løse disker. Dermed kan jeg bruke IDimager Pro (Desktop edition) på alle maskiner i nettverket, og kan evt gjøre det tilgjengelig utenfra om jeg ønsker. Jeg bruker den samme databasen (IDimager), så alle maskiner har nyeste utgave alltid. IDimager Pro koster $129 og leveres i SQL eller desktop versjon. Mitt råd: last ned fra idimager.com og prøv den i 30 dager, det var iallefall nok til å overbevise meg.. Lenke til kommentar
finfyr Skrevet 26. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2009 Har gjort som du anbefalte, og driver og lager en Catalog med bilder fra noen måneder ifjor. Bildene er lagret på NAS og jeg synes det tar utrolig lang til å legge de i katalogen. Synes forsåvidt at programmet er noe tregt generelt, men det er kanskje fordi at ikke alle mappene er lagt inn i katalogen? Andre fine tips med dette programmet, i forhold til måten du bruker det på? Lenke til kommentar
arela Skrevet 26. juli 2009 Del Skrevet 26. juli 2009 Du merker de bildene du vil ha i en katalog og katalogiserer hele bunten sammtidig. Jeg bruker 2 eller flere kataloger pr bilde. F.eks et bilde kan ligge i - Personer\Slekt\Per - Personer\Venner\Pål - Personer\Grupper - Turer\2009\Dagsturer\Snøhetta osv Jeg konverterer også til jpeg med signatur i IDimager. Det fine er at slike bilder lagres som versjoner av orginalen i db, mens den orginale RAW fila er uberørt. Pass på å synkroniser/oppdater etter endringer. Du kan også laste bilder direkte til f.esk flickr, men det har jeg ikke satt opp. Ellers er jeg langt fra ferdig med katalogiseringen min. Er langt ifra sikker på at jeg har gjort det på beste måte, men det er iallefall lettere å finne de bildene som er i basen. Lenke til kommentar
finfyr Skrevet 26. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2009 Det jeg gjør "as we speak" er å Importere til katalog, uten å velge noe navn og slikt noe. Lager vel bare thumb og legger informasjon i databasen. Men du verden så lang tid det tar, har stått på over en time nå, og er ikke ferdig med bildene fra oktober-januar enda... Ser med skrekk fram til da jeg skal legge resten av bildene til i databasen. Kanskje jeg burde jobbet lokalt på maskinen først, så flyttet datbasen til NAS etterpå...? Lenke til kommentar
arela Skrevet 26. juli 2009 Del Skrevet 26. juli 2009 Skjønner, ja det tar tid bl a fordi programmet lager thumbnails. Tror du bare forskyver problemet om du lagrer lokalt først. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 26. juli 2009 Del Skrevet 26. juli 2009 Det er en del NAS varianter som er notorisk trege også da. Jeg har en QNAP TS-209 II og alt går som sirup på den. Tom Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå