MBarne Skrevet 24. juli 2009 Del Skrevet 24. juli 2009 Har problemer med å løsne noen ruste gamle muttere fra stålfelgene på en mercedes. Noen som har noen tips? Har prøvd alt nesten. Dem sitter som støpt! Lenke til kommentar
Fire^^ Skrevet 24. juli 2009 Del Skrevet 24. juli 2009 Rustfjerner, rustfjerner så tar du litt rustfjerner pleier alltids å virke til slutt 1 Lenke til kommentar
saskansen Skrevet 24. juli 2009 Del Skrevet 24. juli 2009 ta et langt rør utenpå hjulnøkkelen sånn at du får lengre arm,og dermed mye meir kraft Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 24. juli 2009 Del Skrevet 24. juli 2009 (endret) Men på med CRC- 5-565 og vente et par døgn først er lurt, ja. Du sier jo ikke noe om hva "nesten alt" er, så da er det vanskelig å foreslå nye ting. Endret 24. juli 2009 av CastorFiber Lenke til kommentar
MBarne Skrevet 24. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2009 Men på med CRC- 5-565 og vente et par døgn først er lurt, ja. Du sier jo ikke noe om hva "nesten alt" er, så da er det vanskelig å foreslå nye ting. Har prøvd med ett ett langt rør "latmannsarm", slått med hammer i boltene, varmet dem med stormlighter... Prøver nå rustløser, men i grunnen ikke tid å vente to døgn. Hjulnøkkelen bøyde seg når jeg prøvde me en latmannsarm Har klart å løsne hjula bak! Er i grunnen dem foran jeg sliter med! Lenke til kommentar
krikol Skrevet 24. juli 2009 Del Skrevet 24. juli 2009 Har du prøvd deg med trykkluft? Lenke til kommentar
saskansen Skrevet 24. juli 2009 Del Skrevet 24. juli 2009 hmm høres ut som du har fått litt arbeid der ja har eit siste triks......bruk hjulkryss.,sett det sånn at høyre arm skrår littegrann nedover..sett ein garasjejekk under høyre "armen" på krysset og jekk opp litt,og så bruker du latmannsarm på venstre side av krysset sammen med rustløser og det fakta at det hjelper å bli forbanna,burde det løsne....jævelskapen!! Lenke til kommentar
MBarne Skrevet 24. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2009 Har ikke noe proft utstyr her dessverre! Har prøvd med en garasjejekk under hjulkrysset uten hell! Lenke til kommentar
Nashbar Skrevet 24. juli 2009 Del Skrevet 24. juli 2009 jeg fikk en mer eller mindre god ide da jeg leste dette. ser du har latmann... snurr hjulet så bolten som skal løsnes er på nederste del av hjulet, sett på kopp og og latmann så enden ligger på bakken. så setter du bilen i revers og gir den et skikkelg nøkk bakover =) gjør du det må du skrive her hvordan det gikk Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 24. juli 2009 Del Skrevet 24. juli 2009 Prøv en blåselampe og varm opp bolten(e). Lenke til kommentar
ⅵdar Skrevet 24. juli 2009 Del Skrevet 24. juli 2009 rustløser pluss en kraftig muttertrekker burde gjøre jobben. Så får du bare håpe at de ikke sitter så godt at de knekker av. Og om du får dem løs så puss vekk rusten og ha på kobberfett om du har tenkt å bruke dem igjen. Lenke til kommentar
MBarne Skrevet 24. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2009 rustløser pluss en kraftig muttertrekker burde gjøre jobben. Så får du bare håpe at de ikke sitter så godt at de knekker av.Og om du får dem løs så puss vekk rusten og ha på kobberfett om du har tenkt å bruke dem igjen. Har kjøpt nye som jeg skal sette på når jeg får dem av! Hadde det vært mulig å bare skjære dem av med vinkelsliper, ta av dekket, og så ta av bremseskiva? eller henger dem kanskje på innsida av bremseskiva igjen? Lenke til kommentar
Patience Skrevet 24. juli 2009 Del Skrevet 24. juli 2009 (endret) Mange gode.. og ikke gode svar her inne.. Kopperfett er en meget god ide .-) Men her kommer et tips til. Hvis du varmer med en ordentlig brenner.. les; acetylen/oksygen til mutteren blir smått glødende.. så kan du ha en hageslange ved siden av som renner konstant med iskaldt vann.. varm.. bråkjøl.. varm.. bråkjøl.. osv 3-4 ganger per mutter.. Varm så en siste gang.. la den anløpe til rødfargen blir borte.. og gå så på med latmann. Det du egentlig gjør her da, er at du skaper bevegelse i mutteren i forhold til bolten. Og gjør at rust slår små sprekker der rustfjernere ikke kommer til. Og på den siste oppvarmingen, utvider du metallet ifht bolten. Siden latmannen din bøyde seg, så kan det ikke ha vært rare kvaliteten. Skaff deg en skikkelig latmann før du begynner. med skikkelig mener jeg en som er ca. 20-25 mm i diameter.. Løsner ikke muttrene da, så er det ikke mye håp. Endret 24. juli 2009 av Patience Lenke til kommentar
Patience Skrevet 24. juli 2009 Del Skrevet 24. juli 2009 jeg fikk en mer eller mindre god ide da jeg leste dette. ser du har latmann... snurr hjulet så bolten som skal løsnes er på nederste del av hjulet, sett på kopp og og latmann så enden ligger på bakken. så setter du bilen i revers og gir den et skikkelg nøkk bakover =) gjør du det må du skrive her hvordan det gikk Nei nei nei nei nei... Mere sleggemekk skal man lete lenge etter. Hva gjør han når latmannen har løsnet og slått seg inn i bakskjermen? Lenke til kommentar
Patience Skrevet 24. juli 2009 Del Skrevet 24. juli 2009 Men på med CRC- 5-565 og vente et par døgn først er lurt, ja. Du sier jo ikke noe om hva "nesten alt" er, så da er det vanskelig å foreslå nye ting. Har prøvd med ett ett langt rør "latmannsarm", slått med hammer i boltene, varmet dem med stormlighter... Prøver nå rustløser, men i grunnen ikke tid å vente to døgn. Hjulnøkkelen bøyde seg når jeg prøvde me en latmannsarm Har klart å løsne hjula bak! Er i grunnen dem foran jeg sliter med! Varme muttrene med stormlighter er som å skyte blåhval med sprettert.. det duger rett og slett ikke. Skal muttren løsne, så må den bli rød. Og det oppnår du kun med et skikkelig varmebend. 1 Lenke til kommentar
saskansen Skrevet 25. juli 2009 Del Skrevet 25. juli 2009 rustløser pluss en kraftig muttertrekker burde gjøre jobben. Så får du bare håpe at de ikke sitter så godt at de knekker av.Og om du får dem løs så puss vekk rusten og ha på kobberfett om du har tenkt å bruke dem igjen. Har kjøpt nye som jeg skal sette på når jeg får dem av! Hadde det vært mulig å bare skjære dem av med vinkelsliper, ta av dekket, og så ta av bremseskiva? eller henger dem kanskje på innsida av bremseskiva igjen? de sitter fast i spindelen.....men blir kanskje siste løsning og skifte den men prøv å varme sånn som du har fått beskrevet over her,viss du har tilgang til sånt verktøy ellers kan du jo kjøre den til et verksted med skikkelig utstyr,blir kanskje billigere det en å skifte spindel Lenke til kommentar
Nashbar Skrevet 25. juli 2009 Del Skrevet 25. juli 2009 Prøv det jeg skrev i forrige innlegg, og fortell om det går =) Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 25. juli 2009 Del Skrevet 25. juli 2009 (endret) de sitter fast i spindelen.....men blir kanskje siste løsning og skifte den men prøv å varme sånn som du har fått beskrevet over her,viss du har tilgang til sånt verktøy ellers kan du jo kjøre den til et verksted med skikkelig utstyr,blir kanskje billigere det en å skifte spindel Varme er tingen, ja, og da vel å merke skikkelig oxy-acetylen-sveiseutstyr med et 800-1600 l sveisebend -stormlighter eller hobby-propanbrenner er ikke nok... Selv om man kapper boltene (men da skal man være flink for å ikke skade felgen) trenger man neppe å bytte nav/spindel -boltene er jo vanligvis bare presset inn i denne fra baksiden. Edit: er man god med vinkelsliperen skjærer man i stykker mutteren uten å skade pinneskruen; ved å skjære paralellt med to av flatsidene på mutteren så nært man kommer uten å skade bolten og felgen. Dette trikset, og kapping av selve bolten, funker imidlertid dårlig på alufelger med dypt forsenkede mutre... Endret 25. juli 2009 av Inge Rognmo Lenke til kommentar
ⅵdar Skrevet 25. juli 2009 Del Skrevet 25. juli 2009 Har kjøpt nye som jeg skal sette på når jeg får dem av! Husk å ha kobberfett på de nye da. Ellers blir det deja vu Lenke til kommentar
MBarne Skrevet 25. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2009 Har dessverre ingenting å varme dem med, dessuten så begynner dem å bli ganske slitte i kantene nå Har funnet ut at det ikke lar seg gjøre å bruke vinkelsliper. Er det ikke en eller annen der ute med en eller annen syk idè? Takk for tips til nå! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå