yates56 Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 Her er jeg for tiden: Helt enkelt ubuntu med gnome på en macbook. Bare lurer, men hvorfor kjøper du en macbook for å kjøre Ubuntu. Vil det ikke da bli mye billigere med en hp, lg, osv pc? Mac'ene er jo litt kjent for å være ganske dyre... Lenke til kommentar
Smif Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 (endret) Nja. God byggekvalitet, design, stille, god skjerm, godt tastatur og museflate, og bra rask. Er ikke så ille med drøyt 10k da. (er student, så får litt %er der også) Jeg har også SSD i den, så er dønn stile. Edit: Skulle dog ønske den hadde litt dårligere grafikkort, så hadde batteritiden gått enda litt opp og enda litt kaldere, Endret 23. juli 2009 av Smif Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 Vil det ikke da bli mye billigere med en hp, lg, osv pc? Bare vis man vil ha dårligere kvalitet Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 Nja. God byggekvalitet, design, stille, god skjerm, godt tastatur og museflate, og bra rask. Er ikke så ille med drøyt 10k da. (er student, så får litt %er der også) Jeg har også SSD i den, så er dønn stile. Edit: Skulle dog ønske den hadde litt dårligere grafikkort, så hadde batteritiden gått enda litt opp og enda litt kaldere, Hah, jeg tok en med dårligere grafikkkort nettopp av den grunn, men sitter og angrer meg grønn på at jeg ikke gikk for Nvidia nå. Men helt enig i at det er flotte maskiner. Ekstremt stille, liten og lett i forhold til de fleste PCer med specs på samme nivå. Lenke til kommentar
Smif Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 Hah, jeg tok en med dårligere grafikkkort nettopp av den grunn, men sitter og angrer meg grønn på at jeg ikke gikk for Nvidia nå. Men da er det ikke 5,1? Altså ikke alu unibody. Den finnes vel bare med 9400m brikka? Lenke til kommentar
yates56 Skrevet 23. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2009 Ja, mac'ene er utrolig gode. Har selv en imac og netopp byttet min hvite macbook til macbook pro 15. Synes at OS X er en smule bedre enn Linux, men det er nå min smak. Vurderer å installere Ubuntu på mbp'en, men må da gjøres med boot camp synes jeg. Er det mulig å installere Linux med boot camp? Prøvde meg for litt siden, men da gikk det til F. Lenke til kommentar
Smif Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 (endret) Her har du oppsettet for 9.04 på MB(p) 5,1: https://help.ubuntu.com/community/MacBook5-1/Jaunty Og installasjons guide: https://help.ubuntu.com/community/MactelSup...telInstallation edit: men nå har vel dette mindre og mindre relevans til denne tråden. Endret 23. juli 2009 av Smif Lenke til kommentar
yates56 Skrevet 23. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2009 Har det noe å si om at jeg har 5.4? Lenke til kommentar
Smif Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 5,4? Finnes den? Her er hele oversikten: https://wiki.ubuntu.com/MactelSupportTeam/CommunityHelpPages Men er jo bare å se om du har samme hardware. Lenke til kommentar
yates56 Skrevet 24. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2009 Etter hva jeg har forstått så er min Macbook Pro 5,4. Det er den aller nyeste macbook pro maskinen, med 2,53 GHz prosessor. Bilde er tatt fra systemprofil. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 24. juli 2009 Del Skrevet 24. juli 2009 Hah, jeg tok en med dårligere grafikkkort nettopp av den grunn, men sitter og angrer meg grønn på at jeg ikke gikk for Nvidia nå. Men da er det ikke 5,1? Altså ikke alu unibody. Den finnes vel bare med 9400m brikka? Nei, 4,1. Kjøpte min når Aluen var relativt ny, så den var ~2000kr billigere. Lenke til kommentar
yates56 Skrevet 24. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2009 Den linken du har gitt ut, er det en guide for installasjon av Linux med boot camp? Skjønte ikke så mye av det som stod der. Lenke til kommentar
Smif Skrevet 24. juli 2009 Del Skrevet 24. juli 2009 (endret) Den linken du har gitt ut, er det en guide for installasjon av Linux med boot camp? Skjønte ikke så mye av det som stod der. Mener du denne linken? Er ikke den selvforklarende? Evt. si litt mer presist hva du lurer på? Skal du ha dual-boot med OSX og ubuntu, eller kun ubuntu? Edit: leif Edit2: å herre, leif igjen. Den drikkinga den drikkinga! Endret 24. juli 2009 av Smif Lenke til kommentar
yates56 Skrevet 24. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2009 Beklager hvis jeg uttalte meg utydelig. Det jeg ønsker er slik at når jeg starter opp maskinen så skal jeg kunne velge mellom OS X og Ubuntu. Lenke til kommentar
Smif Skrevet 24. juli 2009 Del Skrevet 24. juli 2009 (endret) Er sikekr bare jeg som leser opp ned og fram og tilbake nå, hik. Se i linken i posten min rett over. og under "Dual-Boot: Mac OSX and Ubuntu". Der er det ganske godt fortalt. Om du bruker bootcamp eller noe annet spiller liten rolle, poenget er at du må dele opp OSX partisjonen i flere for å få plass til ubuntu. Men du må først installere rEFIt for å gi OSX muligheten ril å boote fra andre partisjoner enn seg selv. Edit: skrivefeil, og dårlig formulert, kommer sterkere tilbake i morra Endret 24. juli 2009 av Smif Lenke til kommentar
FlinkeFreddy Skrevet 24. juli 2009 Del Skrevet 24. juli 2009 (endret) Spør sikkert überdumt nå, men som windowsbruker og datainteressert virker det litt snodig å velge en "nest-best" gratisversjon når man allerede har betalt for MacOSx ? Bygger jo på samme linjene (unix) ? Jeg har prøvd linux litt, og syntest det var veldig mye likt med mac. Bortsett fra at det var 100x mer tungvint, og fungerte sjeldent 100%, pga mangel på drivere, generelle bugs og litt annet småtteri som jeg sikkert var skyld i selv... Man har jo terminal på mac også ? Endret 24. juli 2009 av FlinkeFreddy Lenke til kommentar
yates56 Skrevet 24. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2009 Smif: da skal jeg prøve meg på den guiden så snart jeg blir våken nok, slik at jeg ikke driter meg fulstendig ut. FlinkeFreddy: Jeg synes det er morsomt og interessant å drive å tulle og fikse med data. Og har satt opp en Linux server på en litt eldre maskin. Skal da teste litt med hvordan kommunikasjonen mellom serveren og bærbar er på Linux. Pluss at de vurderer å bytte over til Linux på jobben til faren min, og da er det alltid kjekt med en som kan noe om Linux i huset. Er alltid morsomt å lære noe nytt, og synes at Linux har utviklet seg en god del de siste årene, hvertfall av hva jeg har fått med meg. Lenke til kommentar
Smif Skrevet 24. juli 2009 Del Skrevet 24. juli 2009 (endret) Spør sikkert überdumt nå, men som windowsbruker og datainteressert virker det litt snodig å velge en "nest-best" gratisversjon når man allerede har betalt for MacOSx ? Bygger jo på samme linjene (unix) ? Jeg har prøvd linux litt, og syntest det var veldig mye likt med mac. Bortsett fra at det var 100x mer tungvint, og fungerte sjeldent 100%, pga mangel på drivere, generelle bugs og litt annet småtteri som jeg sikkert var skyld i selv... Man har jo terminal på mac også ? Ikke et dumt spm. Men er langt ifra enig Linux (i dette tilfelle GNU/Linux Ubuntu) er ikke en "gratisversjon" av noe. Men er fri som i en fri tale, fri mening. Og OSX bruker en darwin kjerne med røtter i unix. Linux er noe annet, men et unix-like OS. Det betyr en fri "utgave/etterlikning" av unix. f.eks. POSIX-kompatibel. Jeg skulle gjerne unngått å betalt skatten til appel for OSX! Men slik er det dessverre ikke, på samme måte som andre baktaler windows-skatten på sine maskiner. Men sett bort ifra disse frihetstankene ol. mener jeg ærlig og klart at GNU/Linux er et bedre system enn Darwin/OSX. På samme måte som du tydeligvis mener win/NT er bedre enn GNU/Linux og OSX. Hver sin smak. Jeg har alle OSX funksjonene på min macbook. (mtp. alt det fancy dilldallet som baklys, museflate ol.) samtidig som jeg har friheten til en GNU/Linux distro. Og hvis du vil ha noe mer konkret så starter den raskere enn OSX, vesentlig. Og enormt applikasjons-utvalg Og jeg vil ha kontrollen! Jeg vil ikke sette bort ansvaret til et digert konsern som ikke forteller meg hva de driver med, jeg vil scripte min egen oppstart. Men det er meg da, finne mange andre, mer praktiske, fordeler. Edit: trykkfeil Endret 24. juli 2009 av Smif Lenke til kommentar
FlinkeFreddy Skrevet 24. juli 2009 Del Skrevet 24. juli 2009 Ser hva du mener, ikke for ingenting jeg hadde Linux Mint på min laptop for lenge siden.... Men så ble jeg litt lei og la det fra meg;) Lenke til kommentar
Smif Skrevet 24. juli 2009 Del Skrevet 24. juli 2009 Pluss at de vurderer å bytte over til Linux på jobben til faren min, og da er det alltid kjekt med en som kan noe om Linux i huset. Er alltid morsomt å lære noe nytt, og synes at Linux har utviklet seg en god del de siste årene, hvertfall av hva jeg har fått med meg. Jøss, for en fornuftig bedrift. Er det lov å spørre hvilken bedrift det er? Ubuntu har utviklet seg "en del" de siste årene? Jepp, enormt! Fra brukbart (og for enkelte komplisert) til brukervennlig og enkelt for alle. Jeg vil faktisk si at Ubuntu er over Windows og oppe på OSX nivå i rein brukervennlighet. (og på andre områder over.) Men vaner er vonde å vende. Spesielt gode gamle windows-travere som egentlig er ganske fornøyde. Derfor tvinger vi ingen, men vi vet hvor veien videre (for majoriteten) går Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå