Gå til innhold

Kan parabolsignal og riks-TV signal kjøres samtidig på samme kabel?

Anbefalte innlegg

Kjøpt hus hvor det er lagt inn både parabolantenne (Canal Digital) og vanlig TV antenne for Riks-TV. Ser at det er fra de lagt to antenneledninger ned fra taket til TV-rommet. Ønsker å koble disse sammen på loftet slik at det går bare en ledning ned.

Spørsmålet er da selvfølgelig om dette går greit, eller vil signalene fra de to antennekildene påvirke hverandre?

Nå vil sikkert mange sikkert si at det ikke er behov for begge deler, men det er en annen diskusjon. Det er for øvrig heller ikke kabel-TV tilgjengelig på stedet.

Takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror ikke det er så lurt. Dette er nok en type signaler som lett kan ha innvirkning på hverandre, og dermed er det nok en grunn til at de ikke går i samme kabel.

Kan jeg få spørre hvorfor du vil ha de i samme kabel, egentlig? :)

Lenke til kommentar
Jeg tror ikke det er så lurt. Dette er nok en type signaler som lett kan ha innvirkning på hverandre, og dermed er det nok en grunn til at de ikke går i samme kabel.

Kan jeg få spørre hvorfor du vil ha de i samme kabel, egentlig? :)

Hvis de to antennekildene "sender" på hvert sitt frekvensområde skulle det ikke være noe problem.

Grunnen til ønske om kun en kabel er, ja, kun en kabel.

Lenke til kommentar

Tusen takk for linker.

Slik jeg forstår det er dette trolig ment for kombinasjon av TV signal fra parabol og radiosignal fra vanlig antenne. I såfall er jeg ikke helt sikker på at parabol + riks-TV går greit.

Skal sjekke med Canal Digital og Riks-TV hva slags frekvensområde de bruker fra antennen og ned.

Lenke til kommentar
Frekvensområdet er jo synlig på bildet av boksen. Og det er helt klart for å kombinere parabol med vanlig antenne, inkludert UHF som Riks-TV bruker.

UHF = 470 - 850 MHz

Parabol = 950 - 2300 MHz

Takk for svar igjen. Ja, det stemmer, dobbeltsjekket med en parabolmontør.

Dog trengs fortsatt 2 kabler ned, bare fra parabolen, ved bruk av PVR, for å kunne ta opp fra en kanal mens man ser på en annen (Canal Digital).

Mvh

tidl kabel-TV kunde

Lenke til kommentar
Frekvensområdet er jo synlig på bildet av boksen. Og det er helt klart for å kombinere parabol med vanlig antenne, inkludert UHF som Riks-TV bruker.

UHF = 470 - 850 MHz

Parabol = 950 - 2300 MHz

Takk for svar igjen. Ja, det stemmer, dobbeltsjekket med en parabolmontør.

Dog trengs fortsatt 2 kabler ned, bare fra parabolen, ved bruk av PVR, for å kunne ta opp fra en kanal mens man ser på en annen (Canal Digital).

Mvh

tidl kabel-TV kunde

Det er mulig å kjøpe en "stacker/destacker" som gjør at man kan benytte EN coax kabel inn til PVR'n som splittes inne. Skal vist nok fungere helt fint men jeg er usikker på om det kan kombineres med combiner som mixer bakkenettsignal og parabolsignalet. http://www.johansson.be/dist/en/products/S...DS/9640KIT.html

Hvis man har twintuner PVR og ikke har mulighet for å trekke ekstra coax så er denne redningen:

http://btv.no/index.php?gruppe_nr=25&s...st&valg=sok

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...