Gå til innhold

i7-maskin, ca20k, trenger hjelp til noen deler. (oppdatert 26/7)

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt til å kjøpe meg en maskin som jeg håper skal vare en del år. Bruksområder blir litt bildebehandling og -lagring, litt spilling, litt film og musikk, og muligens videoredigering i HD etter hvert. Jeg tenker prisklasse opp mot 20k totalt.

Handlevognen ligger her (klikke)

Jeg tenker å kjøpe fra to eller tre butikker, veldig greit om jeg får det til fra to. Netshop blir jeg å kjøpe fra uansett.

Det jeg lurer på er om det er noen grep jeg kan gjøre for å få det billigere uten vesentlig reduksjon i ytelse, eventuelt bedre ytelsen med liten kostnad.

Lian Li PC-A05

Intel Core i7 920

LG W2600HP-BF

Skjerm, kabinett og prossessor er de tingene jeg har bestemt meg for. God skjerm, grei cpu, og et lekkert kabinett. Vet at det er lite, men har mine planer.

Asus P6T SE

Valgte dette, det ser greit ut og har det jeg trenger av porter.

Hitachi Deskstar 7K1000.B 1 TB SATA

Når det gjelder harddisken er kriteriene støysvak, greit kjapp, og 1 TB. Trenger ikke noe Raptor-opplegg. Er denne stille og fin? Tenker å ha tre stykker, en som systemdisk og to som lagringsdisker i speiling. Blir masse bilder og slikt jeg vil ha lagret, og da er det billigere med en ekstra disk nå enn en helsikes regning hos IBAS.

LG GGC-H20L

Blu-ray leser som ikke støyer så mye er fint, kan jeg kanskje spare noen små her?

Logitech G51

Høyttalerne er jeg usikker på. Har lyst på et surround-sett som gir god lyd til rundt tusenlappen. Kan ikke helt tenke meg å bla opp for toppmodellen, ser ikke for meg at forskjellen er så veldig stor.

Microsoft Sidewinder X6 Keyboard (Norsk)

Tastaturet ser veldig greit ut. Kan la meg overbevise her, men har vel cirka bestemt meg for dette og. Trådløst er uaktuelt.

Corsair HX 620W

Denne PSU'en skal efter sigende ha nok kraft til oppsettet mitt, og er både modulær og stille, som er de to viktigste kriteriene for meg.

Noctua NF-P12-1300

Velger denne over de andre viftene fra noctua på grunn av mottrykksegenskapene. Ser for meg at jeg kan trenge det med fronten på kabinettet. Er det noen som går stillere, kan de vurderes. Lyd vs. luftflyt er alfa og omega her.

Noctua NH-U12P SE1366

Ikke den beste kjøleren der ute, ifølge hva jeg har lest, men støy er en viktig faktor. Om det finnes noen med bedre kjøling på samme støy eller mindre støy på samme kjøling er det gulligt.

Corsair XMS3 TWIN3X DDR3-1333 6 GB (3x2GB)

Billigste jeg kan få opp i 12GB. Som det ble sagt i tråden gjør de nok jobben.

Razer Krait Gaming Mouse

Musa er her mest for å minne meg på at jeg må ha en. Jeg vil ha en som er litt størrelse på, og helst med knapper på siden. Synes mx518 (eller hva det var) er akkurat litt for liten. Finnes det de som er hakket større?

Sapphire Radeon HD 4890 Vapor-X

Vil ha det beste grafikkortet til omtrent 2000. Ser ut for at det er 4890 som er på topp, og det er uansett det som har flest alternative kjøleløsninger. Her er det støy som er alfa og omega. Helst ikke et som blåser ut av kabinettet, da jeg vurderer å sette inn et inntak rett over (luftflyten i kabinettet er bakenfra og frem). Vil det være noe å hente på å ta 2GB over 1GB i Vapor-X? Eller er det like greit å la det skure, og så eventuelt kjøpe et kort til om jeg trenger en annen skjerm en gang?

Western Digital Elements 1000 GB

Tenker å ha denne som backup av de to speilede diskene. Vil det være lurt å gå for en med e-SATA, eller funker USB greit til backup enda?

Vil det være noe å hente på å ha eget lydkort? Er det veldig stor forskjell?

Håper på hjelp.

Endret av SiegHallo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må først si at jeg liker det detaljerte innlegget ditt :thumbup:

Er det noe jeg ville ha forandret på så er det nok skjermen. Du kan få en god skjerm til rundt 2000 kr, og jeg håper du vet hvor stort 26" er. Hovedkortet ville jeg også byttet til enten vanlig asus p6t eller deluxe v1. Må til slutt si at USB til ekstern harddisk er godt nok for backup. Spar litt penger på skjermen og kjøp heller Hd 4870 x2, da får du mer for pengene.

Lenke til kommentar

Planen med skjermen er å bruke den som kombinert dataskjerm og filmskjerm, og da kan det være greit med de ekstra tommene. Har også lyst på S-IPS-panelet som er i skjermen, på grunn av fargene og innsysnvinkelen. Ser ikke helt behovet for et 4870x2, har ikke planer om å drive med noe større gaming. Om behovet melder seg går jeg heller for xfire. Dessuten er jeg redd et X2 blir for varmt.

Hva er forskjellen på hovedkortene, egentlig?

Lenke til kommentar

Plass er ikke noe vesentlig problem for meg, jeg graver ikke rundt inne i maskinen noe særlig. Blir nok bare for å støvsuge eller bytte komponenter en gang i fremtiden. Det er beryktet for dårlig luftflyt ved grafikkortet, men tenker å løse det med en inntaksvifte som gir det luft bakenfra. All flyt går fremover og ut i front, så det blir litt dumt å ha vifte ut der.

Lenke til kommentar

Skulle jeg ha bygget meg ny PC i dag for 20 laken så hadde jeg aldri i verden droppa GTX 295.

Hadde heller bytta bort mye av det andre vrølet du har tatt med, for heller å satse litt mer på et skjermkort. Så kan du spare opp til de andre tinga som du har lagt til litt senere. (Tenker da på høytallere etc).

Lenke til kommentar

Bilde av tettpakket A05 i spoiler. Som dere ser er det plass til ganske mye rart i den lille rakkeren.

swc1.jpg

@EvenL: Har ikke verken planer for gaming som tilsier 295, behov for så mye grafikknsacks eller mage til å svi 4-5 laken på et grafikkort. Regner ikke med å få tid til så mye hardcore gaming, med ekteskap og studiestart med fem dagers mellomrom. Og som sagt tidligere er det litt vel mye varme for kabinettet, og jeg har ikke lyst til å ha utblåsning bak.

Jeg har heller ikke behov for å spare opp, kunne fint gått på både tre og fire tusen til uten problemer, men har satt 20k som omtrentlig grense og har ikke grafikkort så høyt oppe på listen. Nesten så jeg har lyden over.

@Ståle: Som det står er det bare til backup av de to speilede diskene, så jeg trenger bare en som er pålitelig og flyttbar, og på 1TB. Hastigheten er irrelevant, kommer sikker til å sette på backupen mens jeg spiser eller ivaretar mine ekteskaplige plikter eller noe slikt.

Lenke til kommentar

HK: Alle X58 kortene er High end- kort, klarer ett 3,6Ghz med en bestemt prosessor, klarer alle det. Ytelsesforskjellene er minimale. Tomshardware har 2 to gode Roundup-artikler.

Intel X58 Roundup: Six $300+ Platforms Compared

X58 Roundup: Seven $200-300

RAM; Velg og vrak, alt gjør jobben. Planlegger du å klokke mye er high end ram en fordel.

Hvor mye trenger du? Tomshardware har svaret ;)

Do You Really Need More Than 6 GB Of RAM?

Mus: Mus er en smakssak, stikk innom elkjøp å finn ut hvilken som ligger best i handen ;)

GPU: Hva skal maskinen brukes til ?

Optisk drev: Har du behov for blu-ray?

PSU: Kjøp kvalitet! Det er mange gode forslag i denne tråden.

Lenke til kommentar

Jeg ville gått for Corsair HX750/850. De ligger omtrent i samme prisleie som Mist'en, men brenner av 1/3 mindre effekt i form av unyttig varme inne i PSU'en. OCZ har også et par kandidater i prisguiden, men jeg ikke sett at noen butikker selger disse. Amentio er best på pris på Corsair PSU'ene.

Lenke til kommentar

Jeg vil bare få uttrykke min støtte til at du velger å bruke endel penger på selve skjermen, fremfor grafikkortet eller annen hw inni kassa. Altfor mange har ikke skjønt viktigheten av å ha en god skjerm med et kvalitetspanel som gir et bra bilde. Ikke bare for spesielle yrker/arbeidsplasser - det er skikkelig fett å ha hjemme og. Jeg ville myemyemye heller brukt 5k på skjerm og 2k på grafikkkort enn omvendt. En god skjerm overlever lenge (langsiktig økonomi).

Lenke til kommentar
HK: Alle X58 kortene er High end- kort, klarer ett 3,6Ghz med en bestemt prosessor, klarer alle det. Ytelsesforskjellene er minimale. Tomshardware har 2 to gode Roundup-artikler.

Intel X58 Roundup: Six $300+ Platforms Compared

X58 Roundup: Seven $200-300

Gikk på P6T SE og fikk hentet inn noen hundrelapper. Er forskjellen i ytelse så liten at deter verdt det?

RAM; Velg og vrak, alt gjør jobben. Planlegger du å klokke mye er high end ram en fordel.

Hvor mye trenger du? Tomshardware har svaret ;)

Do You Really Need More Than 6 GB Of RAM?

Kjørte billigste jeg fikk i 12GB fra Netshop. Testen til tomshardware tok ikke for seg ting som krever en del RAM, slik som arbeid med RAW-filer og videoredigering, og det er to ting maskinen kommer til å bli brukt til. Hater å ha for lite RAM, så kan være jeg overkompenserer, men så slipper jeg å kjøpe mer på en ti års tid eller så (er så lenge jeg har hatt den stasjonære maskinen min nå, og har kjøpt mer minne én gang)

Mus: Mus er en smakssak, stikk innom elkjøp å finn ut hvilken som ligger best i handen ;)

Får bli noe slikt, men det er greit å ha en som varer litt og ikke har kulemus-presisjon.

GPU: Hva skal maskinen brukes til ?

Optisk drev: Har du behov for blu-ray?

Maskinen blir brukt til foto- og filmredigering, litt casual gaming, samt surfing og filmtitting, muligens også CAD og slike ting etter hvert. Blir på et vis erstatning for TV og stereo, så både blu-ray og høyttalere er satt litt høyere enn man vanligvis ville hatt. Siden fruen er en filmelsker så kan jeg jo ikke gjøre annet enn å gi henne muligheten til å se klissefilmene i HD, hun fortjener da det beste.

PSU: Kjøp kvalitet! Det er mange gode forslag i denne tråden.

Tok 620HX, så du anbefalte den til støyallergikere.

Jeg vil bare få uttrykke min støtte til at du velger å bruke endel penger på selve skjermen, fremfor grafikkortet eller annen hw inni kassa. Altfor mange har ikke skjønt viktigheten av å ha en god skjerm med et kvalitetspanel som gir et bra bilde. Ikke bare for spesielle yrker/arbeidsplasser - det er skikkelig fett å ha hjemme og. Jeg ville myemyemye heller brukt 5k på skjerm og 2k på grafikkkort enn omvendt. En god skjerm overlever lenge (langsiktig økonomi).

Var det jeg tenkte også, skjermer holder lenge. Dessuten trenger jeg ikke "crysis på high" slik alle maser om. Er vant til å fremdeles ha lagg når alt står på low på MOHAA, for de som husker den...

Hva med denne? :)

Med unntak av SSD'en er det omtrent den jeg har nå etter oppdateringen, jeg føler ikke at jeg trenger den lille fartsøkningen SSD'en eventuelt vil gi meg. Om jeg skulle bli virkelig nøden så blir nok det så lenge til at de er både bedre, billigere og større.

Lenke til kommentar

HK: Jeg ville i alle fall valgt P6T SE, meget godt kort- spesielt med tanke på pris.

Mus; Jeg har forelsket meg i Logitech, har fra alle prisklassene deres. En favoritt er uten tvil Logitech MX518, utrolig mye mus for pengene. Ønsker du trådløs er Logitech MX Revolution meget god.

GPU: Pga redigeringen ville jeg valgt et nVidia-kort. GTX275 er nok det naturlige valget med dine krav. Siden det er få gode kort med aftermarkedkjøler så ville jeg kjøpt det billigste GTX275 du finner + Arctic Cooling Accelero Twin Turbo

Optisk Drev; Er faktisk usikker på hvilket som støyer minst, sjekk brukeranmeldeser på Newegg.com

PSU; Godt valg.

SSD: Til redigering bør du absolutt ha SSD. Nå som Intel har lansert Gen. 2 av sin disk tror jeg SSD offesielt er allemanseie. 1800kr for den beste SSD'en på markedet? De 1800 best innvesterte kronene du bruker på maskinen ;)

Lenke til kommentar

Hva redigeringen angår er det viktigere for meg å ha den lite støyende, det er litt opp og frem uansett. Har heller ikke lyst til å sende garantien på skogen med en selvmontert kjøler.

Vil ikke den lavere minnemengden på 275 være litt begrensende på 19xx X 1200? Vil det være noe å hente på å ta 4890 med 2gb om jeg spiller slikt som World in conflict og andre omfattende spill (har lyst til å prøve den soldatsimulatoren som ble anmeldt her for et par uker siden). Eller vil GPU bli en flaskehals mot grafikkminnet?

SSD er fremdeles for dyrt til at jeg ser hvor den store forbedringen skal ligge. Bilder og film kommer uansett til å ligge på de to speilede diskene, så det er ikke noe jeg kommer til å kjøpe før de kommer opp mot TB i kapasitet og ned mot vanlige disker i pris.

Blu-ray leseren ser grei ut, og så går det kanskje an å gjøre noen kupp på gamle HD-DVD-filmer =P

Nå er det egentlig harddiskene jeg lurer på, er de drøvtyggende beist eller holder de forholdsvis kjeft?

Ellers er det mulig madammen kanskje har lyst til å gå for z5500, så det blir muligens et beist som kommer i posten...

Lenke til kommentar

MSI har en variant på GTX275 som ikke skal bråke så mye. Fordelene med PhysX og CUDA (nvidias fysikkmotorer) vil være så stor at minnet ikke er et spørsmål. 2gb minne blir uansett ikke utnyttet.

SSD kjøper du for en raskere maskin, uansett hvor syk prosessor du har vil ting uansett gå tregt (åpning av programmer, redigering av mye HD-fil samtidig osv.) at det definitivt er verd innvesteringen.

HDD: Alle som reklamerer for å være "grønne" er stillegående. Dog, disse er også tregere, så behovet for ssd blir større.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...