Gå til innhold

[Løst]Noen spørsmål om linux, la det inn i går.

Anbefalte innlegg

Hei :)

La inn Ubuntu i går kveld og før det har jeg aldri prøvd linux bare så dere vet det, også kjører jeg 32bit. Har en data der hardisken ikke fungerer så jeg har installert Ubuntu på minnepennen min som er på 8GB bare så dere vet det.

Også har jeg et par spørsmål:

1. Noen som vet om noen alternativer til Flash og Java, eller fungerer de offisielle programmene? Og noen som har noen forslag til andre ting jeg kan legge inn som er gøy?

2. Skriften i Firefox er veldig dårlig og uklar, noen som vet hvorfor og eventuelt har en løsning?

3. Noen som vet om et antivirusprogram, eventuelt en test med antivirusprogramer til linux? Jeg vet at det er laget sånn ca. 20 virus til Linux så jeg har ikke tenkt og legge det inn, men bare ha i baklomma viss det skjer noe.

4. Har lastet ned norsk språkpakke og sånt, men enda er ikke alt på norsk, hvorfor det? Det er egentlig ikke et stort problem, men jeg bare lurer.

5. Var inne på System -> Administrasjon -> Påloggingsskjerm -> Tilgjengelighet -> også endret jeg "Påloggingsskjerm klar:" lyden, og nå klarer jeg ikke og finne tilbake til den orginale lyde, noen som kan si navnet på den og plassering?

6. Når jeg skal installere et program også søker jeg etter det kommer det opp så sinsykt mye, noen som har et tips om hvordan jeg kan skille ting fra hverandre?

7. Hvordan installerer jeg Firefox 3,5?

8. Hvordan avinstallerer jeg et program? Når jeg kommer til der jeg kan gjøre det så kommer det opp så ekstremt mye også finner jeg ikke programmet.

9. Fungerer Steam og Spotify via Wine?

10. Går det an og ha tilgang til en disk som jeg har delt i Windows 7 over nettverk i Ubuntu og eventuelt hvordan?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei :)

La inn Ubuntu i går kveld og før det har jeg aldri prøvd linux bare så dere vet det, også kjører jeg 32bit. Har en data der hardisken ikke fungerer så jeg har installert Ubuntu på minnepennen min som er på 8GB bare så dere vet det.

Også har jeg et par spørsmål:

1. Noen som vet om noen alternativer til Flash og Java, eller fungerer de offisielle programmene? Og noen som har noen forslag til andre ting jeg kan legge inn som er gøy?

Både flash og java ligger i pakkebrønnen og fungerer fint. Fra og med Ubuntu 9.04 leveres ubuntu med den åpne java-implementasjonen IcedTea, men hos meg fungerer den dårlig til ting som nettbank, så jeg avinstallerer alltid IcedTea og legger inn sun-java6 fra pakkebrønnen.

For flash finnes gnash, men den er egentlig helt ubrukelig til det meste. Adobe Flash Player får du ved å søke på flashplayer-nonfree i pakkebrønnen.

2. Skriften i Firefox er veldig dårlig og uklar, noen som vet hvorfor og eventuelt har en løsning?

Uklar? Kan du laste opp et screenshot? msttcorefonts kan vel være en grei pakke å laste ned, se om det blir bedre da.

3. Noen som vet om et antivirusprogram, eventuelt en test med antivirusprogramer til linux? Jeg vet at det er laget sånn ca. 20 virus til Linux så jeg har ikke tenkt og legge det inn, men bare ha i baklomma viss det skjer noe.

ClamAV er et program i pakkebrønnen, men virus er ikke noe du trenger å bekymre deg for med det første. Alle virus til Linux er foreløpig bare labratorie-virus. Ubuntu blir levert med en kraftig brannmur som heter ufw, og et grafisk grensesnitt til denne er blant annet Firestarter i pakkebrønnen. ClamAV er mest ment for å forhindre at du f.eks. videresender infisert mail til Windowsbrukere.

4. Har lastet ned norsk språkpakke og sånt, men enda er ikke alt på norsk, hvorfor det? Det er egentlig ikke et stort problem, men jeg bare lurer.

Ufullstendig oversettelse. Lokaliseringsprosjektet er 100% basert på frivillig arbeid. Har du mye tid og gode engelsk/norskkunnskaper er du velkommen til å bidra :)

5. Var inne på System -> Administrasjon -> Påloggingsskjerm -> Tilgjengelighet -> også endret jeg "Påloggingsskjerm klar:" lyden, og nå klarer jeg ikke og finne tilbake til den orginale lyde, noen som kan si navnet på den og plassering?

Tror den heter Ubuntu Drums eller noe lignende?

6. Når jeg skal installere et program også søker jeg etter det kommer det opp så sinsykt mye, noen som har et tips om hvordan jeg kan skille ting fra hverandre?

Hvis du bruker "Legg til/Fjern .." i Programmer-menyen får du stort sett bare programmer. Hvis du leter etter et internett-program kan du også velge kategori Internett til venstre i vinduet. Når du bruker synaptic finner den alt som inneholder det ordet du søkte på, selv om det bare er en pakke og ikke et helt program.

7. Hvordan installerer jeg Firefox 3,5?

Søk etter "firefox-3.5" i synaptic. Den vil bli installert som Shiretoko, siden Firefox 3.5 ikke vil bli levert med Ubuntu før i versjon 9.10. Bruker selv shiretoko nå.

8. Hvordan avinstallerer jeg et program? Når jeg kommer til der jeg kan gjøre det så kommer det opp så ekstremt mye også finner jeg ikke programmet.

Se tipsene nevnt til punkt 6. Normalt sett skal det bare være å søke etter programnavnet, finne det og merke av for "fjern" og velge "bruk"

9. Fungerer Steam og Spotify via Wine?

Jepp. Sjekk ut Wines Appdb for hvilke programmer som fungerer og hvor bra.

10. Går det an og ha tilgang til en disk som jeg har delt i Windows 7 over nettverk i Ubuntu og eventuelt hvordan?

Ja. Da må du bruke Samba. Søk det opp og les deg opp på det ;) Samba lar deg dele filer fra Windows til Linux og vice versa.

Noen generelle tips: Legg til medibuntu-pakkebrønnen (google medibuntu, så finner du alt du trenger i første treff), der ligger mye ufri programvare og programvare som av (amerikanske) juridiske grunner ikke kan være inkludert i Ubuntu ut-av-esken, blant annet DVD-playback og Skype.

installer pakken ubuntu-restricted-extras. Da løser du pkt 1 og 2 i en og samme håndvending :) I tillegg får du en del codecer for mp3, wma, wmv etc.

Ellers anbefaler jeg deg å lære deg å bruke terminalen. Den er ikke nødvendig i daglig bruk, men det er veldig fint om du kan en del grunnleggende der slik at det blir lettere å hjelpe og få hjelp senere. Du finner massevis av guider på nettet, ellers er det bare å spørre :)

edit: smårusk

Endret av cmyrland
Lenke til kommentar

ang punkt 10 så tror jeg Ubuntu fint kan lese mapper/filer delt over Windows nettverket, men hvis du selv vil dele filer på windows nettverket er du nødt til å tukle med samba... men begynner å bli en stund siden jeg har lekt med ubuntu så er ikke helt sikker :S

Lenke til kommentar

Er en stund siden jeg har hatt Windows i hus i det hele tatt, så samme her egentlig :p Men det er vel kanskje sant som du sier, Skinney.

I Xubuntu fant jeg et program som heter Gigolo som kan koble til "remote filsystems", men jeg har ikke noe å teste med/på nå :s Nautilus har det kanskje innebygget?

Lenke til kommentar
Er en stund siden jeg har hatt Windows i hus i det hele tatt, så samme her egentlig :p Men det er vel kanskje sant som du sier, Skinney.

I Xubuntu fant jeg et program som heter Gigolo som kan koble til "remote filsystems", men jeg har ikke noe å teste med/på nå :s Nautilus har det kanskje innebygget?

Nautilus(fil-utforskeren, i tilfelle trådstarter ikke henger helt med på navn :p) har det innebygget ja. Skal bare være å velge Nettverk på "steder" menyen for å få frem Windows-nettverket hvis jeg husker riktig.

Lenke til kommentar

Filbehandleren i Ubuntu kan fint nå delte mapper på en Windows-maskin.

Bare velg "Network" eller sikkert "Nettverk" på norsk i filbehandleren. Finner du ikke maskinen du er ute etter kan du akkurat som i Windows spesifisere IP-adresse manuelt, bare trykk CTRL+L og få opp adresselinjen, og skriv smb://ip.adresse.til.maskin

Vil du dele mapper til Windows-maskiner? Ikke noe problem. Høyreklikk på en mappe og velg "Share options" (mener jeg det er på engelsk), og del mappen. Har du ikke Samba installert vil den bli installert for deg. Så må du nok logge ut og inn igjen. Dette deler bare mapper når du er innloggen så vidt jeg vet (ikke permanent i Samba-konfigurasjonen). Vil du konfigurere Samba kan du trykke Alt+F2 og skrive shares-admin og så trykk unlock for å kunne administrere.

Vil du ha full kontroll over Samba kan du redigere konfigurasjonsfilen:

Alt+F2 og skriv:

gksudo gedit /etc/samba/smb.conf

For å restarte Samba, skriv i terminal:

sudo service samba restart

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...