Gå til innhold

Hvilke forskjellige navigeringsmuligheter finnes? Mus, digipenn etc?

Anbefalte innlegg

Det er helsemessige årsaker som er bakgrunn for dette spørsmålet.

Målet er å ha flest mulig forskjellige pekeenheter/navigeringsenheter for mest mulig variasjon. Komfortable grep og lite belastning (god ergonomisk utforming, lav vekt++) er viktig.

Det jeg har funnet selv er vanlig mus eller å bruke digital penn som mus (evt med tegnebrett).

Finnes det noe annet? Jeg vet det finnes uhyre mye hjelpemiddelsentralen kan skaffe, men med tanke på behandlingstid og produksjonstid på slike produkter tenkte jeg å prøve å finne noe tilfredsstillende selv.

Forslag? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

OCZ NIA krever utrolig mye trening for å få brukt den bra. Muskelkontrollen er det eneste som går fort å lære seg; og det tilvsarer jo bare en knapp.

Trackball-er går for å være bra.

http://www.nuance.com/naturallyspeaking/ <- dette går for å være en av de bedre taleløsningene for skriving av tekst.

Regner med at det er cts eller rsi du mener med helseplager; men samme hva det er: informasjon er viktig, endel plager kan forbedres, andre kan stagnere med rett trening og hjelpemidler.

Lenke til kommentar
OCZ NIA krever utrolig mye trening for å få brukt den bra. Muskelkontrollen er det eneste som går fort å lære seg; og det tilvsarer jo bare en knapp.

Trackball-er går for å være bra.

http://www.nuance.com/naturallyspeaking/ <- dette går for å være en av de bedre taleløsningene for skriving av tekst.

Regner med at det er cts eller rsi du mener med helseplager; men samme hva det er: informasjon er viktig, endel plager kan forbedres, andre kan stagnere med rett trening og hjelpemidler.

Takker for alle svar!

Jeg trenger ikke talestyring eller så avansert teknologi, det er også derfor jeg leter selv istedet for å be hjelpemiddelsentralen om råd.

Sykdommen er nevrologisk, med plager som nedsatt følsomhet (ingen følelse i fingre og nedre del av hånden) og redusert gripeevne. Belastning (feks å holde i en penn, klippe med saks, støtte håndleddene etc fører til klem for nervene som igjen fører til liten følsomhet og delvis lammelse. Ingen behandling, men håper jo selvføgelig at ved å bruke rette instrumenter kan jeg forhindre at det blir verre.

Så variasjon er målet, og at det er liten kraft som må brukes. Vertikal mus var absolutt interessant! Håper på å få til fire-fem forskjellige ting jeg kan bruke, som er enkle å bytte mellom. At de er rettet mot muskelsvake eller andre med plager er ikke så viktig, det viktigste er å ha flest mulig som er "ok".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...