christian1986 Skrevet 24. juli 2009 Del Skrevet 24. juli 2009 Ok, dette er litt gale. Jeg klarer faktisk ikke å legge til en ny disk i Ubuntu. Jeg får formatert den, men jeg klarer bare ikke å bruke den. Får opp at jeg ikke har tilgang, så hva gjør jeg? Trenger virkelig hjelp, og har prøvd å søke... Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 24. juli 2009 Del Skrevet 24. juli 2009 Du har vel ikke rettigheter til den. Den grafiske måten å gjøre det på er å trykke ALT+F2, skrive inn gksudo nautilus og oppgi passordet ditt når du blir spurt. Så lokaliserer du disken, høyretrykker, velger "egenskaper" -> "rettigheter" og setter brukeren din som eier. Du kan også bruke terminalen, men jeg har ikke kommandoen i hodet. er vel chown du skal bruke da. Skal disken monteres som /home, eller skal den bare ligge og slenge under /media/navnpådisk? Lenke til kommentar
Smif Skrevet 25. juli 2009 Del Skrevet 25. juli 2009 Får opp at jeg ikke har tilgang, så hva gjør jeg? Hvordan monterer du den? Lenke til kommentar
aC Skrevet 13. august 2009 Del Skrevet 13. august 2009 cat /proc/partitions skjekk hvor den ligger i /dev så bruk den fiffige kommandoen mount Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 13. august 2009 Del Skrevet 13. august 2009 (endret) Det jeg gjordet når jeg la til min ekstra disk var å start opp Gparted, finn disken opp i høyre hjørne, marker og høyre klikk på partisjonen -> Velg informastion/informasjon. Der finner du UUID, kopier denne strengen med tall og bokstaver. Åpnet /etc/fstab som root, sudo gedit /etc/fstab La til denne linja UUID=<lim inn UUID fra Gparted her> /home/Crowly/Backup ext3 users,relatime,rw 0 2 /home/Crowly/Backup er mappen jeg vil mounte disken i, her kan man velge noe annet. ext3 er filsystemet disken er formatert med, må evt endres hvis du har brukt ett annet filsystem user / users / nouser: user permits any user to mount the filesystem. This automatically implies noexec, nosuid, nodev unless overridden. If nouser is specified, only root can mount the filesystem. If users is specified, every user in group users will be able to unmount the volume. nouser is the default, which is a major cause of headache for new Linux users. If you're not able to mount your cdrom, floppy, Windows partition, or something else as a normal user, add the user option into /etc/fstab. (om ikke user fungerer tilfredstillende prøv med users) Resten av parameterene er greit forklart her: How to edit and understand /etc/fstab, eller fstab - wikipedia Da har jeg full tilgang til disken uten noe mer om og men. Jeg er også eneste bruker på maskinen. Edit: Ellers kan disse sidene være greit å ta en titt på: https://help.ubuntu.com/community/InstallingANewHardDrive http://www.google.com/search?q=mount+new+hdd+ubuntu Endret 13. august 2009 av Crowly Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå