Gå til innhold

Legge til ny diks i Ubuntu

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du har vel ikke rettigheter til den. Den grafiske måten å gjøre det på er å trykke ALT+F2, skrive inn gksudo nautilus og oppgi passordet ditt når du blir spurt. Så lokaliserer du disken, høyretrykker, velger "egenskaper" -> "rettigheter" og setter brukeren din som eier.

Du kan også bruke terminalen, men jeg har ikke kommandoen i hodet. er vel chown du skal bruke da.

Skal disken monteres som /home, eller skal den bare ligge og slenge under /media/navnpådisk?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Det jeg gjordet når jeg la til min ekstra disk var å start opp Gparted, finn disken opp i høyre hjørne, marker og høyre klikk på partisjonen -> Velg informastion/informasjon. Der finner du UUID, kopier denne strengen med tall og bokstaver.

Åpnet /etc/fstab som root, sudo gedit /etc/fstab

La til denne linja

UUID=<lim inn UUID fra Gparted her> 	/home/Crowly/Backup 	ext3 	users,relatime,rw 0 2

/home/Crowly/Backup er mappen jeg vil mounte disken i, her kan man velge noe annet.

ext3 er filsystemet disken er formatert med, må evt endres hvis du har brukt ett annet filsystem

user / users / nouser: user permits any user to mount the filesystem. This automatically implies noexec, nosuid, nodev unless overridden. If nouser is specified, only root can mount the filesystem. If users is specified, every user in group users will be able to unmount the volume.

nouser is the default, which is a major cause of headache for new Linux users. If you're not able to mount your cdrom, floppy, Windows partition, or something else as a normal user, add the user option into /etc/fstab. (om ikke user fungerer tilfredstillende prøv med users)

Resten av parameterene er greit forklart her: How to edit and understand /etc/fstab, eller fstab - wikipedia

Da har jeg full tilgang til disken uten noe mer om og men. Jeg er også eneste bruker på maskinen.

Edit: Ellers kan disse sidene være greit å ta en titt på:

https://help.ubuntu.com/community/InstallingANewHardDrive

http://www.google.com/search?q=mount+new+hdd+ubuntu

Endret av Crowly
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...