Gå til innhold

[Løst]Hjelp til oppdatering av BIOS

PKcyriuz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

aha. hm. Men på Siden til Asrock(som er produsenten til mitt HK) står det følgende: "We don't recommend users to update BIOS while the system is running well".

Jeg har ikke hatt noen problemer med Dataen når det kommer til HW, selv om jeg har satt inn feks. nytt skjermkort uten å oppdatere BIOS. Så er dette med update av BIOS, er det noe jeg egentlig trenger? :S

(er bare 3 mnd siden jeg satte inn nytt skjermkort)

Lenke til kommentar

Vel, jeg gikk ut ifra det hovedkortet du sier du har i første-posten, ALiveNF6P-VSTA, -og sjekket deretter på Cpu Support List for dette. Og "da går det ikke" ;)

Men siden det finnes andre GeForce 6150SE/nForce 430 som har support for PII så er du muligens inne på noe at ditt også "burde ha det" :)

- Sikreste er vel å sende en request til Asrock tech-support å høre. Mulig de bare ikke har fått oppdatert support-list for ditt hovedkort enda.

Ellers så er jo Phenom 9950 BE et godt kjøp ja til rundt tusenlappen :yes:

Endret av Mekkus
Lenke til kommentar

ja jeg ble litt forvirra der, trodde det var selve Chipset-et som hadde betydening ang. CPU bytte i en Pc. Vel, ettersom jeg bare er ute etter å oppgradere min AMD 64 4600+ 2,4 dualcore CPU, tror jeg at jeg går for 9950. Jeg er ingen HardCoregamer, så trenger ingen uber PC(dette er min første PC jeg bygger selv). Om en 9950 holder opp ytelsen uten at jeg taper så alt for mye ved kjøpet av den, tror jeg at jeg heller går for den:) Dette er som sagt min første PC, og skal med stor sannsynlighet bygge minst en til, men vil bare ha denne bedre istand :)

Lenke til kommentar
aha. hm. Men på Siden til Asrock(som er produsenten til mitt HK) står det følgende: "We don't recommend users to update BIOS while the system is running well".

Jeg har ikke hatt noen problemer med Dataen når det kommer til HW, selv om jeg har satt inn feks. nytt skjermkort uten å oppdatere BIOS. Så er dette med update av BIOS, er det noe jeg egentlig trenger? :S

(er bare 3 mnd siden jeg satte inn nytt skjermkort)

En bør aldri oppdatere bios så lenge alt fungerer som det skal. Unntak er i ditt tilfelle der en ny cpu har kommet og bios trenger en oppdatering for å støtte den.

Andre tilfeller kan være at en skal oppgradere minnet ol.

edit: Er ikke sikkert at du trenger å flashe bios pga cpuen.

Endret av VD
Lenke til kommentar
Om en 9950 holder opp ytelsen uten at jeg taper så alt for mye ved kjøpet av den, tror jeg at jeg heller går for den:) Dette er som sagt min første PC, og skal med stor sannsynlighet bygge minst en til, men vil bare ha denne bedre istand :)

Følge med på bruktmarkedet, eller er det uaktuellt? Kanskje være heldig å snappe en for en rimelig penge :) Er muligens ikke så mange som har byttet ut X4 9950 BE for noe enda nyere, men man vet aldri. På den annen side vet man jo ikke hva man får ved bruktkjøp.

Endret av Mekkus
Lenke til kommentar

ok:) Vel, hvordan vet jeg om jeg må eller ikke må oppdatere BIOS da? :)

Jeg kan vel ikke akkurat bytte CPU og "prøve om den fungerer" uten å ha oppdatert BIOS? :Sheh

Endret av PKcyriuz
Lenke til kommentar
Om en 9950 holder opp ytelsen uten at jeg taper så alt for mye ved kjøpet av den, tror jeg at jeg heller går for den:) Dette er som sagt min første PC, og skal med stor sannsynlighet bygge minst en til, men vil bare ha denne bedre istand :)

Følge med på bruktmarkedet, eller er det uaktuellt? Kanskje være heldig å snappe en for en rimelig penge :) Er muligens ikke så mange som har byttet ut X4 9950 BE for noe enda nyere, men man vet aldri. På den annen side vet man jo ikke hva man får ved bruktkjøp.

Vel en 1000kr er ingenting om jeg bare kan få byttet ut den CPu-en jeg har nå med en som faktisk kan gi litt ytelse;) Ettersom 9950 har x4 core, ligger på 2,6 og kan OC lett opp til 3,0 Ghz (etter hva jeg har lest/hørt), er jeg egentlig mer enn fornøyd om jeg kjøper en 9550 og leverer :)

Lenke til kommentar

ok:) Vel, hvordan vet jeg om jeg må eller ikke må oppdatere BIOS da? :)

Jeg kan vel ikke akkurat bytte CPU og "prøve om den fungerer" uten å ha oppdatert BIOS? :Sheh

Jo det kan du. Bare pass på at du monterer alt som har med kjøling å gjøre først. Du merker fort om det ikke fungerer.

Forresten du gjør det på eget ansvar =)

Lenke til kommentar

aha xD

Men nå leste jeg på et forum at alle med AMD Athelon 64 cpuer kan sette inn en Phenom ii 940. Må bare spørre hva som virker lurest jeg, ettersom en 9950 kan yte det sammen om man OC den til 3,0 Ghz, kan den ikke? Og 9950 er jo 500kr billigere enn 940. :S

Ja jeg får en kompis til å hjelpe meg med dette, han sa også at det skulle braktisk talt være simpelt, MEN risikabelt. Så han skulle hjlpe meg:)

Lenke til kommentar
Hm, selv om jeg ikke har samme Chipset?

; http://www.asrock.com/support/cpu.asp?s=AM2%2b&u=262

modellen min heter : NVIDIA® GeForce 6150SE / nForce 430 og du finner den fjerde-nederst. hmm..

eller.. en AMD Phenom x4 9950 BE Would that do the trick? :)

2 krav må oppfylles for CPU støtte:

1. Brikkesettet må ha støtten og deretter må spenningsregulator systemet takle ekstra belastning. Dette virker det som om du har i orden.

2. CPUen må støttes i programvare, enkelte ganger går det med "Unknown CPU" og da mangler bare mikrokoden, du kan da stille inn volt og multiplikator selv og det skal funke.

Men forskjellen mellom Phenom 1 og 2 er såpass forskjellig at her må det ekstra kode til i BIOS UTENOM mikrokoden for instillingene til CPUen.

Hva skjer om du hadde satt en Phenom 2 inn? Sannsynligvis samme sak som hadde skjedd om du hadde brukt ett annet HK med gammel BIOS, maskinen ville gitt deg en svart skjerm på oppstart og ingenting mer skjer.

BIOS flash er risikabelt ja, ville i allefall vært meget obs om du bor i ett omeråde med ustabil strømforsyning, for går strømmen under en flash så er de fleste moderne Hovedkort toast grunnet at BIOS chippene er fastloddet.

Men hadde jeg vært deg så hadde jeg sannsynligvis dumpet ASRock hovedkortet, skaffet meg ett av de dyrere 790FX brikkesettene til AM2+ og brukt det med Phenom 2 940, en god del bedre kvalitet over fjøla der også kontra Nvidia.

Dog har ikke Nvidia stabilitetsproblemer, bare en svært merksnodig brannmur som kan være vanskelig å bli kvitt på visse hovedkort.

Lenke til kommentar
Hm, selv om jeg ikke har samme Chipset?

; http://www.asrock.com/support/cpu.asp?s=AM2%2b&u=262

modellen min heter : NVIDIA® GeForce 6150SE / nForce 430 og du finner den fjerde-nederst. hmm..

eller.. en AMD Phenom x4 9950 BE Would that do the trick? :)

2 krav må oppfylles for CPU støtte:

1. Brikkesettet må ha støtten og deretter må spenningsregulator systemet takle ekstra belastning. Dette virker det som om du har i orden.

2. CPUen må støttes i programvare, enkelte ganger går det med "Unknown CPU" og da mangler bare mikrokoden, du kan da stille inn volt og multiplikator selv og det skal funke.

Men forskjellen mellom Phenom 1 og 2 er såpass forskjellig at her må det ekstra kode til i BIOS UTENOM mikrokoden for instillingene til CPUen.

Hva skjer om du hadde satt en Phenom 2 inn? Sannsynligvis samme sak som hadde skjedd om du hadde brukt ett annet HK med gammel BIOS, maskinen ville gitt deg en svart skjerm på oppstart og ingenting mer skjer.

BIOS flash er risikabelt ja, ville i allefall vært meget obs om du bor i ett omeråde med ustabil strømforsyning, for går strømmen under en flash så er de fleste moderne Hovedkort toast grunnet at BIOS chippene er fastloddet.

Men hadde jeg vært deg så hadde jeg sannsynligvis dumpet ASRock hovedkortet, skaffet meg ett av de dyrere 790FX brikkesettene til AM2+ og brukt det med Phenom 2 940, en god del bedre kvalitet over fjøla der også kontra Nvidia.

Dog har ikke Nvidia stabilitetsproblemer, bare en svært merksnodig brannmur som kan være vanskelig å bli kvitt på visse hovedkort.

Takk for en utfyllende og godt svar.

Ja, nå sitter jeg med ett 9800GT skjermkort. En 4600+ 2,4Ghz CPU. 500W PSU.

Generelt vil jeg bytte HK til våren med et SLI HK(Også sette inn en ny PSU). Om så at Hk mitt nå tar 940 Cpuen, venter jeg til våren med bytte av Hk.

Jeg skal ta med meg det du sier om 790FX :)

Om det så er slik, at jeg bare trenger å laste ned og installere den nyeste BIOS driveren til Hk, skru av maskinen, sette inn ny CPU også starte opp maskinen. Då tror jeg at jeg har forstått dette :)

Kompisen min som skulle hjelpe meg, ble veldig usikker når han så at dette var et Asus HK...

Endret av PKcyriuz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...