Gå til innhold

Navngitt fil stopper maskinstart...

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg startet datamaskinen etter jobben i dag. jeg har ikke vært på pcen verken i går kveld eller i dag.

Windows starter normalt men litt etterhvert dukker det opp en svart skjerm med følgende beskjed:

- Windows kan ikke starte fordi denne filen mangler eller er skadet:

/WINDOWS/SYSTEM32/CONFIG/SYSTEM

DU KAN REPARERE VED Å STARTE INSTALLERE WINDOWS FRA DEN ORIGINALE CD-ROMEN

VELG "R" I ÅPNINGS-SKJERMBILDET FOR Å REPARERE.

Hva kan ha skjedd? PCen har vært avslått hele dagen!

Takk for svar og ha en fortsatt god sommer alle sammen :)

mvh

Simon/Mr womack

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Filen system som er ødelagt inneholder driver konfigurasjonen. Hvis du starter maskina på 2000 eller xp cd, starter gjennoprettingskonsolet, velger partisjon 1. Så kjører du copy c:\windows\repair\syste, c:\windows\system32\config\system

Da får du opp windows med minmum av drivere innstalert. Mulig du må etterinnstalere drivere forlyd, chipset etc.

EDIT; hovedproblemet er hvorfor havarerte fila i utgangspunktet ? Harddisk i ferd med å havarere ? Minne feil ? etc.

Første skritt er å sjekke i hendelseslog om det står noe om harddisken der.

Endret av drbuggs
Lenke til kommentar

Gjenopprettingskonsollet

Du kan legge det inn på harddisken din manuelt men vanligvis vil det kun ligge på Windows XP installasjons CD-en. Om du starter fra denne CD-en kan du komme inn på Gjenopprettingskonsollet ved å velge å Starte fra cd, vente til driverne har blitt lastet inn og deretter trykke E for å komme inn i Gjenopprettingskonsollet.

Står nå der i guiden. Du skal IKKE bruke c:\windows\repair om du ikke kan unngå det.

C:\Windows\Repair er en kopi av registeret som ble laget når operativysystemet ble installert, mao er det ikke oppdatert med mange av de endringene som det å installere programvare medfører.

Bruk heller en registerfil fra et gjenopprettingspunkt.

Endret av fenderebest
Lenke til kommentar

Ok, jeg startet XP cd'n nå origianlen. jeg trykket E for å komme inn i gjennopprettingskonsollen. Kom inn og en svart skjem dukket opp med noe skrift på. der kunne jeg skrive hvem installasjon jeg fikk oppgitt av drbuggs - c:\windows\system32\config\system

men det gikk ikke ann å skrive stort på skjermen der, eneste jeg fikk skrevet var en C

det står bl.a C:\Windows

men jeg skjønner at jeg må skrive inn hele koden. Hvorfor jeg ikke får skrevet er sikkert fordi tastaturet G15 ikke har startet numlucken ennå. jeg trykker men den slåes ikke på.. kan prøve å bytte tastatur.. kanskje det virker..

-----------------------------------------------

Bytta tastatur nå, der funker num lock men jeg får fortsatt ikke skrevet mer enn èn bokstav og det blir ugyldig installasjonsnummer som det står... :(

Endret av Mr Womack
Lenke til kommentar

Nå har jeg gitt opp å prøve å komme inn i gjennopprettingskonsollen..

Kjøpt denne harddisken isteden: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=428939

Tror det er denne jeg allerede har som sannsynligvis er ødelagt..

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=355538

I morra skal sette den nye inn i pcen og installere XP på nytt men hvordan overfører jeg data fra den gamle harddisken til den nye harddisken?

har søkt litt her, men fant ikke stort..

dette er forresten mitt hovedkort:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=352402

Endret av Mr Womack
Lenke til kommentar

Nå er alt klart utenom kortenhetene.. jeg skal få nettet opp å gå men jeg må installere routeren først og den sier at Internett tilkoblingen ikke er skikkelig i. jeg har satt inn nettverkskabelen og hovedkortet mitt P5Q Deluxe har integrert nettverkstilkobling og dermed er nettverkskortet allerede installert.

så nå skjønner jeg ikke noe.. men jeg så noe på Enhetsbehandling at det var en enhet som heter Ethernet-kontroller. den er ikke installert men prøver og gjøre det men det går ikke. så jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre.. tror det er denne som er problemet.

hvordan kan jeg installere denne?

Ethernet = Løst! :)

Endret av Mr Womack
Lenke til kommentar

Hei igjen.. Nå har alt ordnet seg men nå har jeg kommet til overføringsbiten...

Jeg har allerede fått Raptor harddisken til å fungere, men så koblet jeg til den gamle harddisken og tenkte at ja, nå starter den nye harddisken og jeg får opp den gamle som D.

men jeg starter opp pcen og får samme beskjed jeg fikk første gang:

- Windows kan ikke starte fordi denne filen mangler eller er skadet:

/WINDOWS/SYSTEM32/CONFIG/SYSTEM

DU KAN REPARERE VED Å STARTE INSTALLERE WINDOWS FRA DEN ORIGINALE CD-ROMEN

VELG "R" I ÅPNINGS-SKJERMBILDET FOR Å REPARERE.

hva annet kan jeg prøve? noen som har noen ideer? :) hadde vært supert, hvis ikke så mister jeg alt jeg hadde på den gamle hdd :(

Lenke til kommentar
Høres ut som du booter fra feil disk?

Du må selv passe på å velge rett disk i BIOS. Der finner du en meny for bootrekkefølge, denne vil forandre seg når du kobler disker.

Akkurat dette som slo meg også.. nå er dette i orden :)

Gjenstår bare en ting som jeg ikke skjønner.

det kommer opp et spørsmålstegn på "Lydenhet på High Definition Audio-buss"

Lydkortet er installert. Satt inn cdn i går og installerte driverne. ledningene står i pcen osv. og jeg prøver å sette inn cdn med driverne og trykke på sånn installer driver men den klarer ikke finne det, selv om Internett er tilkoblet itillegg..

Jeg sjekket kontrollpanel og systemvolumet står på lavt. og det er ingen mulighet å endre det. disse rutene er låst (ikke markert) hvis dere skjønner.. så jeg får ikke endret det.

dette er installert nå. og nå får jeg endret alt men jeg får ingen lyd i høytalerne?

Endret av Mr Womack
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...