Gå til innhold

Hvor mange realfag kan man greie å ta opp sammen?

gekkoo

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg trenger alle realfagspoengene og høye karakterer.

Har vanlig studie kompetanse uten realfag, har 1T matte.

Vil ta R1 og R2, Fysikk 1, Kjemi 1 og 2 , Biologi 1 og 2. (hos sonans eller bjørknes)

Har hørt om flere som har tatt denne "pakka" på et år og har greid å få topp karakterer.

Høres dette mye ut eller skal det gå greit?? Er forbredt på å jobbe mye.

Mange synes realfag er hardt på vidregående skole også kommer de på privat skolene å får pluttselig 6 i alt, hvordan er dette mulig, når du kanskje hadde 2ere fra før av. Skjønner at de jobber mye, men skjønner det ikke helt for det??

Noen erfaringer med å ta flere realfag på samme år?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare et tips: Hvis du tar fysikk 2, og dropper enten kjemi eller biologi kan du få alle realfagspoengene uten å ha så mange fag. Du får 1 poeng for R2 og fysikk 2, og 0,5 poeng for de andre fagene. Du kan ha maksimalt 4 poeng, så med fysikk (1+2), R1+R2 og ett realfag til, vil du makse ut poengene. Da nøyer du deg også med kun tre fag å konsentrere deg om, ikke fire. Så vidt jeg vet er det ingen studier som trenger både kjemi og biologi, men kun ett av disse to (men det finnes studier som du må ha kjemi for tror jeg).

Hvordan det er å ta så mange realfag på ett år vet jeg ikke, men personlig synes jeg at kjemi var det desidert tyngste faget (Jeg har ikke hatt biologi, så det kan jeg ikke uttale meg om).

Endret av Frexxia
Lenke til kommentar

Vel, dersom du er forberedt å jobbe hardt er det mulig å ta hele pakken på et år. Du kan gjør som det blir sagt ovenfor og få 2 poeng totalt for R2 og fysikk 2. Det kommer vel helt an på hva du tenker å bruke dem til. For en ingeniørutdanning er dette bra ( og obligatorisk med fysikk 2?). Personlig kunne jeg ikke fordra fysikkfaget, og valgte derfor dette bort i 3. klasse, og valgte 2Bi istedenfor. Jeg personlig ville heller tatt 1Bi og 2Bi biologifag enn 2Fy faget, men som sagt dette kommer an på hva du liker og har tenkt å bruke det til.

Siden fagene på de private skolene bare går over et halvt år, og bli oppfulgt av en privatisteksamen på slutten av halvåret er det derfor fullt mulig å ta disse fagene, siden du bare trenger å ta 3 og 4 fag i halvåret, og på et vanlig skoleår har man jo mer undervisning i fagene og dobbelt så mange fag. Med litt jobbing burde det jo derfor være fullt mulig å oppnå resultatene du selv ønsker. Kjenner mange som skryter av opplegget på skolen, og mange er vel også mer motivert for å jobbe i faget når de har betalt 7000 kr for faget. Lærerne skal være bra (de må nesten ha gode lærere for å få folk til å betale for å ta faget hos dem), og bra med oppfølging og veiledning. Til syvende og sist kan det jo være et stort pluss å ha bra muntlig fremleggingemne på de muntlige eksamnene i tillegg til å kunne faget. På en muntlig eksamen (også skriftlig for så vidt) kan man jo være heldig å bli trukket ut i akkurat et emne man er kjempegod på og dermed gå fra 2er til 6er!

Akademiet driver også med privat undervisning, og vet at de ialfall tidligere garanterte for at hvis du ikke gikk opp en karakter i forhold til hva du ahdde, fikk du pengene tilbake. Vet ikke om de fortsatt holde rpå med denne praksisen.

Håper det ovenfor var til hjelp!

Lenke til kommentar

Takk for svar!

Jeg tar biologi fordi det kreves hvis jeg f.eks skal ta medisin i utlandet. Vil ha alle mulighetene opp.

Føler ogå at alle realfag er vanskelig på sin måte og har derfor valgt spredt for å få med meg litt av vært. Tar jo ikke fagene bare for å ta dem, jeg liker å lære ellers hadde jeg gjordt noe annet.

Kom gjerne med flere erfaringer.

Noen som har tatt disse fagene sammen og som ikke hadde så gode resultater fra før??

Lenke til kommentar
  larsch skrev:
Takk for svar!

Jeg tar biologi fordi det kreves hvis jeg f.eks skal ta medisin i utlandet. Vil ha alle mulighetene opp.

Føler ogå at alle realfag er vanskelig på sin måte og har derfor valgt spredt for å få med meg litt av vært. Tar jo ikke fagene bare for å ta dem, jeg liker å lære ellers hadde jeg gjordt noe annet.

Kom gjerne med flere erfaringer.

Noen som har tatt disse fagene sammen og som ikke hadde så gode resultater fra før??

Jeg tok fagene selv for jeg tenkte på den muligheten. I så fall trenger du høyst sannsynlig ikke 2Fy så sant du ikke skal ta det i et land hvor de setter matte høyt på agenda (eks. Nederland og Irland tror jeg). Selv har jeg bare 2Bi men dette regnes som tilstrekkelig, men jeg har jo noen hull med tanke på cellenes oppbygging. 1Bi bygger mer på planter enn 2Bi, så istedenfor å ta hele faget lånte jeg en 1Bi bok og leste om fordøyelsen i kroppenog cellene, og da hadde jeg vel stort sett dekket det pensumet som var påkrevd av forkunnskaper for medisin i utlandet.

Var på opptaksprøve til Ungarn, hvor opptaksprøvene gikk greit men de ville ikke ta inn personer rett fra vgs. så sant de ikke hadde høye karakterer eller hadde noen i familien som var leger virket det som, og de ba oss komme igjen neste år! De ba oss om å oppleve litt, og rett og slett leve livet før vi satte oss 6 år på skolebenken! Dette er vel det klokeste rådet de kunne gitt meg ialfall, siden jeg har begynt å tenke litt mer, så nå blir det 2 år med tenking før eventuelle studier!

Jeg har bare 3,5 realfagspoeng og tenker på å ta 1Bi, for å oppnå dette halve poenget fra max. i tilfelle jeg ikke skulle ende opp i utlandet. Så det kan jo være greit å ta fagene slik at du holder alle mulighetene åpne som du selv sier;-)

Lenke til kommentar
  2bb1 skrev:
Matte R1 + R2 = 1,5 poeng

Fysikk 1 + 2 = 1,5 poeng

Kjemi 1 = 0,5 poeng

Biologi 1 = 0,5 poeng

Totalt 4 poeng (som er maksverdien). Dette er den enkleste veien spør du meg.

Ser den, men man trenger kjemi 1 og 2 for legestudie.

Noen som vet hvordan S-matten er i forhold til R-matten?

Lenke til kommentar

Matematikk (R1+R2) er går på mer teoretisk matematikk, og er ting du kanskje vil få bruk for i fysikk etc. Matematikk (S1+S2) kan derfor opfattes som lettere om du ikke er veldig glad i det, og er sannsynligvis også dette jevnt over. Men vit at det er enkeltemner i Matematikk S også som kan oppleves som mye værre enn noe av det du møter på i Matematik R, så det er veldig subjektivt!

Lenke til kommentar

Dersom man får svært dårlige karakterer på realfags eksamene, vil de da virke mot sin hensikt? I og med at gjenomsnittskarakteren da synker? Eller vil poengene man får, bare ved å ta realfagene, være høyere uansett dersom man står?

Lenke til kommentar
  Fredrik. skrev:
Dersom man får svært dårlige karakterer på realfags eksamene, vil de da virke mot sin hensikt? I og med at gjenomsnittskarakteren da synker? Eller vil poengene man får, bare ved å ta realfagene, være høyere uansett dersom man står?

Det vil ikke lønne seg uansett, men en 4er i R2 er kanskje bedre enn en 6er i et fag uten realfagspoeng. Men om dette i det hele tatt stemmer kommer også an på snittet ditt i utgangspunktet. I gamle reformen tok mange 3Fy bare for poengene sin del, og det lønte seg å få 2er fremfor å bytte fag hvor de kunne få 3er eller 4er (ihvertfall sa rådgiveren vår dette). Men i kunnskapsløftet teller karakterene mer enn i den forrige, så hva som lønner seg for deg kommer rett og slett helt an på! For min del tror jeg at snittet mitt med realfagspoeng ble omtrent det samme som om jeg hadde valgt samfunnsfag uten realfagspoeng, så jeg fikk det samme snittet med spesiell studiekompetanse.

Lenke til kommentar
  Fredrik. skrev:

Det kommer da helt og holdent an på hva du skal studere? Skal du studere statsvitenskap og trenger høyt snitt for å komme inn er det da ingen vits å ta realfag?! Man tar jo realfag fordi man trenger kunnskapen i videre utdanning - er man "bare interessert" kjøper man boka og leser på senga.... Ser ikke problemet jeg.

Lenke til kommentar

Mye mulig jeg som surrer, har lite peiling på det her. Men tingen er at jeg ønsker å få flere konkurransepoeng, og trodde at realfag ga fastsatte konkurransepoeng bare ved å ta og bestå eksamen i det. Men så må vel karakteren man da FÅR i dette realfaget også regnes med når snittet taes med?

Tenkt situasjon: En person har følgende karakterer:

Norsk: 4

Matte: 5

Engelsk: 4

Historie: 3

Snitt: 4

Personen har da 40 konkurransepoeng. La oss si at denne personen trenger 40,5 for å komme inn på en skole, og han tar da Matte R1 som privatist. Ifølge det jeg har lest da, så får man 0,5 tillegspoeng. Han får så 2 på denne eksamenen. Snittet blir vel da:

Norsk: 4

Matte: 5

Engelsk 4

Historie: 3

Matte R1: 2

Snitt: 3,6

Konkurransepoeng: 36 + tillegspoeng for R1 (0,5) = 36,5. Altså lavere enn det han hadde i utgangspunktet UTEN Matte R1.

Lenke til kommentar
  Fredrik. skrev:
Altså lavere enn det han hadde i utgangspunktet UTEN Matte R1.

Det stemmer det - for folk som hadde et snitt på 4 og bare hadde fire fag/karakterer.

Har man derimot 4 i snitt med f. eks 18 fag og tar R1 i tillegg og får en 2'er, vil det nye snittet være 3,89 - følgelig vil nye skolepoeng være 39,4. Vi ser lett at man har lite å tjene på dette. Faktisk må man ha mer enn 39 karakterer med 4 i snitt om man skal tjene på å legge til en 2'er i R1.

Som en tommelfingerregel kan man si at man bør få en karakter tilnærmet snittet eller høyere om det skal lønne seg å legge til et nytt fag som gir realfagspoeng. Legger man til et fag som ikke gir realfagspoeng, bør man aldri gjøre det om karakteren er lik eller lavere enn snittet. Bytter man ut et fag med et annet som gir realfagspoeng bør man ikke få mindre enn én karakter under det man hadde i det gamle faget.

Dermed er det ganske opplagt at jakten på realfagspoeng vil ha lite for seg med mindre man er flink i realfag eller man prøver å komme inn på et studie som krever ~60 poeng. (Da bør man strengt talt være god i andre fag enn realfag også)

larsch: Det er mulig å ta alle realfagene opp sammen, men det krever mye jobb om man skal gjøre det bra og ikke har noe talent for fagene. Vil anbefale R1 + R2, FY1 + FY2 og KJ1 + KJ2 om du søker i Norge og bytter ut R2 med BI1 + BI2 om du også søker i utlandet. (De krever vel ikke matte på høyeste nivå noen steder?)

Endret av Sanzu
Lenke til kommentar
  .Lagrange. skrev:
  Fredrik. skrev:

Det kommer da helt og holdent an på hva du skal studere? Skal du studere statsvitenskap og trenger høyt snitt for å komme inn er det da ingen vits å ta realfag?! Man tar jo realfag fordi man trenger kunnskapen i videre utdanning - er man "bare interessert" kjøper man boka og leser på senga.... Ser ikke problemet jeg.

Realfagspoeng.

Lenke til kommentar
  Sanzu skrev:
  Fredrik. skrev:
Altså lavere enn det han hadde i utgangspunktet UTEN Matte R1.

larsch: Det er mulig å ta alle realfagene opp sammen, men det krever mye jobb om man skal gjøre det bra og ikke har noe talent for fagene. Vil anbefale R1 + R2, FY1 + FY2 og KJ1 + KJ2 om du søker i Norge og bytter ut R2 med BI1 + BI2 om du også søker i utlandet. (De krever vel ikke matte på høyeste nivå noen steder?)

Er Fy2 lettere enn Bi2?? jeg er veldig interesert i fagene, men har ikke den beste "puggehjernen", må forstå det for å huske det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...