Gå til innhold

Når man ikke får det man tror man har betalt for


Anbefalte innlegg

Det har seg slik at jeg kvelden den 7/7-09 bestilte kamera med linser og litt tilbehør basert på denne post-85333-1248442988_thumb.jpg

salgsannonsen hos netonnet. Betalte med kort og fikk ordrebekreftelse dagen etter.

 

Det som kommer nå er kopiert fra mitt innlegg i "Olympus E-620 m/18-180mm -kjøre på?" tråden:

 

Etter lang ventetid kom varen endelig i dag (bestilte jo kameraet på kvelden den 7/6), og til min store skuffelse viser pakken kun å inneholde e-620 og 25 milimeteren. Ringte selvfølgelig til netonnet og spurte om hvorfor og fikk selvfølgelig til svar av en litt nølende jente at det var feil produktbeskrivelsen på deres sider. Fikk da tilbud om å sende varen tilbake for refundering eller en annen vare, og jeg svarte da at jeg ønsket å tenke på saken og konferere med mine venner (google, diskusjon.no?) om hva jeg ville foreta meg. Tok selvfølgelig skjermdump av "anonsen" før de fikk forandret på underteksten.

 

Er det i det hele tatt noen vits å forfølge dette videre? Jeg mener jo (selvfølgelig) at en avtale er inngått og at visse forpliktelser må oppfylles, og videre mener jeg å ha handlet i god trod. Prisen var jo ikke for god til å være sann (selv om radaren til enkelte her inne slo ut), men heller ikke et dårlig tilbud i og med at kit med 14-42 og 40-150 kostet 7490,- som kun er tusen under min bestilling. Det billigste huset og linse (e-620+25mm) kjøpt hver for seg koster 7738,-

Mens damen hos netonnet sa at deres pris på 25mm var rundt 3200,-, hvorpå jeg svarte at billigste på prisguide lå på rundt 1800,-, men det viste hun ikke noe om. Kaller dere ikke dere selv prispresseren på hjemmeelektronikk burde jeg ha sagt (hvorfor kommer man ikke på sånne ting der og da?).

 

Etter litt søking kom jeg over denne artikkelen. http://www.hardware.no/artikler/juss_paa_nett/21903/5

 

 

Er det noen som har noen glup ideer hva som kan gjøres i et slikt tilfelle?

Er jeg for grådig i min forventning til at salget skal oppfylles?

Og eventuelt hva bør man ha med i en e-post til netonnet for å klarkjøre mine rettigheter i saken?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva står det i ordrebekreftelsen og fakturaen?

 

Ordrebekreftelsen:

<!--SPOILER BEGIN--><div class="spoilertop" onClick="openClose('79181beb91000cf6b10a932d8342c916')" style="font-weight: bold">Klikk for å se/fjerne spoilerteksten nedenfor</div><div class="spoilermain" id="79181beb91000cf6b10a932d8342c916" style="display:none"><!--SPOILER END-->Ordrebekreftelse

 

Hei xxxxx

 

Idag har vi mottat følgende bestilling fra deg:

 

Kundenr: 320071023

Ordrenr: 11081672

 

Postadresse:

xxxxxx

Leveringsadresse:

xxxxxx

Ordren vil bli levert i løpet av perioden 13.07.09-17.07.09.

Artnr

Artbeskr

Antall

Levering

Pris

Total

 

111035

HOYA UV HMC 58MM

1

17.07.09

199.00

199.00

 

123629

E-620 25/1:2,8

1

17.07.09

8490.00

8490.00

 

102402

Extreme III CF 4GB Sandisk

1

17.07.09

319.00

319.00

 

92099

FRAKTKOSTNAD

1

17.07.09

99.00

99.00

 

 

Sum å betale

9107.00

 

mva (25%) inkl

1821.40

 

Leveransesmåte: Servicepakke

Betalingsmåte: NO - Kortbetaling

Samme dag som din bestilling forlater oss, sender vi deg en leveransebeskjed via e-post som inneholder kollinummer og en link til Posten. Der kan du følge med på bestillingen din. For forsendelser som ikke løses ut hos Posten debiteres du 345,- av NetOnNet for frakt og omkostninger.

Ordrebekreftelsen genereres automatisk uten manuellt tilsyn. Ved eventuelle feil eller mangler som gjelder f. eks oppgitt pris, leveringstid etc. forbeholder vi oss retten til å korrigere dette i ettertid.

 

 

Angrerett i 14 dager

 

I følge Angrerettsloven har du som kunde rett til å angre kjøpet innen 14 dager etter at du har mottatt varen. Du trenger ikke å oppgi forklaring for dette. For at du skal kunne benytte deg av angerretten er det en forutsetning at produktet er i vesentlig uforandret stand, dvs. ubrukt, ikke ødelagt eller skadet. Du som kunde står for returfrakten hvis du velger å benytte deg av angreretten. Informasjon om Angrerettsloven vedlegges leveransebeskjeden via e-post. Velger du å benytte deg av din angrerett vil vi minne om følgende betingelser:

Meld fra til NetOnNets Kundeservice og returner bestillingen innen 14 dager etter at du har mottatt bestillingen eller en vesentlig del av den.

 

Varen skal være i uforandret stand, dvs. ubrukt, ikke ødelagt eller skadet.

 

Returner varen i original produktkartong med den opprinnelige innpakkingsemballasjen. Mindre produkter returneres med original ytterkartong eller minst likeverdig fraktemballasje som produktet ankom med.

 

Varen skal returenes komplett. Det innebærer at alt tilbehør som f.eks. fjernkontroll, bruksanvisning, batterier m.m. skal inngå i returen.

Hvordan får jeg bruke produktet? For å kunne angre ditt kjøp får du kun bruke produktet i den utstrekning som kreves for å bedømme om du er fornøyd med det, normalt er dette en gang. Du får selvsagt åpne produktemballasjen om det trengs for at du skal kunne undersøke produktet.

Hva er produktkartongen?

Produktkartongen er en spesielt fremstilt kartong som er unik for varen, som har bilder og tekst som skal forklare og tydeliggjøre varens funksjon og egenskaper. Den er også til for å beskytte varer så som elektroniske varer og annet som trenger spesiell beskyttelse for å ikke gå i stykker. Dette for at vi skal kunne selge produktet igjen. Dette gjelder ikke transportemballasjen som kun er fremstilt for å beskytte varen under transport.

 

NetOnNet forbeholder seg retten til å debitere en selvkostnadspris for manglende deler ved en ikke-komplett retur til oss. Manglende fjernkontroll debiteres med kr. 500,-. NetOnNet tar heller ikke imot pakker som sendes i postoppkrav.

Unntak

Angreretten gjelder ikke dersom:

Varen ikke kan returneres i samme stand og mengde, og skaden eller forringelsen skyldes uaktsomhet eller manglende omsorg fra forbrukerens side.

Varer der selve leveringen har medført at de ikke kan leveres tilbake, eller som raskt forringes fysisk eller blir for gammel. Eksempel på produkter som faller inn under denne kategorien er: blekkpatroner, CPU kjøler, projektorer, griller, husholds- og personlig pleie produkter.

Forseglingen er brutt på lyd- eller bildeinnspillinger, f.eks. DVD-filmer, eller et forseglet dataprogram.

Angrerett og åpent kjøp i 14 dager gjelder ikke bedriftskunder.

Ved retur av dataprodukter forbeholder vi oss retten til å debitere kunden en avgift for tilbakejustering. Er for eksempel en datamaskin tatt i bruk og startet, tar vi en avgift på 700:-. I avgiften inngår arbeidskostnader for funksjonstesting av maskinen

 

 

 

 

 

Slik returnerer du en vare

 

Fyll i returskjemaet. Det sitter på utsiden av pakken i en plastlomme, eller eventuelt ligger i selve pakken. Ved å gjøre dette hjelper du oss slik at vi kan gi deg bedre og raskere service.

 

Om din retur pakke ligger innenfor grensen for ?Servicepakke? kan du poste den via ditt Postkontor eller Post i Butikk.

 

Om pakken du skal returnere ligger utenfor grensen for ?Servicepakke? skal du kontakte vårt Kundeservice på tlf. 815 00 780. Dette for å bestille en opphenting av godset hjemme hos deg. Betalingen for returfrakten justerer vi i forbindelse tilbakebetalingen fra oss.

 

Tenk på at du står for transportrisikoen tilbake til oss. Vær nøye når du pakker ned produktet, og bruk alltid original produktkartong og medfølgende innpakkingsemballasje, samt evt. ytterkartong eller minst likeverdig fraktemballasje som varen ankom med. Husk derfor å ta vare på all original emballasjen samt kartonger, særlig de 14 første dagene under din Angrerettsperiode.

 

Send alltid returen som Verdipost eller Rekommandert Post. For at vi lettere skal kunne finne din retur er det bra om du melder inn med et sporingsnummer fra posten. Husk å ta godt vare på kvitteringen.

 

 

Kontakt oss

 

 

Har du spørsmål som gjelder din leveranse er du velkommen til å kontakte vår Kundeservice. Ønsker du å sende oss en e-post ber vi deg fylle i vårt e-postskjema som du finner på www.netonnet.no under "Kontakt oss", eller ring oss på tlf: 815 00 780. Våre åpningstider er mandag-torsdag 08.30-16.00 og fredag 09.00-16.00.

Hovedkontor:

NetOnNet

Bockasjögatan 12

S-504 30 Borås

Sverige

Kundeservice: 815 00 780

 

Returadresse:

Postens Godssenter

c/o NetOnNet

Kundetjenester

0060 Oslo

Orgnr. 98 223 8218

www.netonnet.no

Kundeservice: 815 00 780<!--SPOILER DIV--></div><!--SPOILER DIV-->

 

Leveringsbekreftelesen

<!--SPOILER BEGIN--><div class="spoilertop" onClick="openClose('2a5cb4c301d73f0fa0763f96e21655d9')" style="font-weight: bold">Klikk for å se/fjerne spoilerteksten nedenfor</div><div class="spoilermain" id="2a5cb4c301d73f0fa0763f96e21655d9" style="display:none"><!--SPOILER END--> Leveransebeskjed

 

Hei xxxxxx

I dag sendes din bestilling med ordrenr. 11081672 fra vårt sentrallager. Leveransen skjer etter ditt valg av leveransealternativ Servicepakke. Ditt valg av betalningsmåte er NO - Kortbetaling.

 

Følgende varer inngår i forsendelsen:

Artnr

Artbeskr

Antall

Pris

Total

 

111035

HOYA UV HMC 58MM

1

199,00

199,00

 

123629

E-620 25/1:2,8

1

8.490,00

8.490,00

 

102402

Extreme III CF 4GB Sandisk

1

319,00

319,00

 

92099

FRAKTKOSTNAD

1

99,00

99,00

 

9.107,00

 

Leveransen sendes til adressen:

xxx

xxx

xxx

xxx

Varene leveres med følgende identifikator/kollinummer:

 

CS684977205DK

Ved å klikke på kollinummeret kan du følge med på bestillingen på www.posten.no. NB! Det kan ta opp til 48 timer for leveransenummeret registreres på postens hjemmeside.

I forsendelsen følger det med en følgeseddel, samt garantibevis, som for enkelthets skyld er ett og samme dokument. Den finner du på utsiden av pakken, eller evt. inni i pakken. Ta godt vare på dette dokumentet, da det er obligatorisk vedrørende din garanti.

 

 

Ordrer som ikke løses ut

 

Om du ikke løser ut din ordre hos Posten må vi debitere deg kr. 345,- for våre kostnader.

 

 

Angrerett i 14 dager

 

I følge Angrerettsloven har du som kunde rett til å angre kjøpet innen 14 dager etter at du har mottatt varen. Du trenger ikke å oppgi forklaring for dette. For at du skal kunne benytte deg av angerretten er det en forutsetning at produktet er i vesentlig uforandret stand, dvs. ubrukt, ikke ødelagt eller skadet. Du som kunde står for returfrakten hvis du velger å benytte deg av angreretten. Informasjon om Angrerettsloven vedlegges leveransebeskjeden via e-post.

Velger du å benytte deg av din angrerett vil vi minne om følgende betingelser:

Meld fra til NetOnNets Kundeservice og returner bestillingen innen 14 dager etter at du har mottatt bestillingen eller en vesentlig del av den.

 

Varen skal være i uforandret stand, dvs. ubrukt, ikke ødelagt eller skadet.

 

Returner varen i original produktkartong med den opprinnelige innpakkingsemballasjen. Mindre produkter returneres med original ytterkartong eller minst likeverdig fraktemballasje som produktet ankom med.

 

Varen skal returenes komplett. Det innebærer at alt tilbehør som f.eks. fjernkontroll, bruksanvisning, batterier m.m. skal inngå i returen.

Hvordan får jeg bruke produktet? For å kunne angre ditt kjøp får du kun bruke produktet i den utstrekning som kreves for å bedømme om du er fornøyd med det, normalt er dette en gang. Du får selvsagt åpne produktemballasjen om det trengs for at du skal kunne undersøke produktet.

Hva er produktkartongen? Produktkartongen er en spesielt fremstilt kartong som er unik for varen, som har bilder og tekst som skal forklare og tydeliggjøre varens funksjon og egenskaper. Den er også til for å beskytte varer så som elektroniske varer og annet som trenger spesiell beskyttelse for å ikke gå i stykker. Dette for at vi skal kunne selge produktet igjen. Dette gjelder ikke transportemballasjen som kun er fremstilt for å beskytte varen under transport

NetOnNet forbeholder seg retten til å debitere en selvkostnadspris for manglende deler ved en ikke-komplett retur til oss. Manglende fjernkontroll debiteres med kr. 500,-. NetOnNet tar heller ikke imot pakker som sendes i postoppkrav.

Unntak

Angreretten gjelder ikke dersom:

Varen ikke kan returneres i samme stand og mengde, og skaden eller forringelsen skyldes uaktsomhet eller manglende omsorg fra forbrukerens side.

Varer der selve leveringen har medført at de ikke kan leveres tilbake, eller som raskt forringes fysisk eller blir for gammel. Eksempel på produkter som faller inn under denne kategorien er: blekkpatroner, CPU kjøler, projektorer, griller, husholds- og personlig pleie produkter.

Forseglingen er brutt på lyd- eller bildeinnspillinger, f.eks. DVD-filmer, eller et forseglet dataprogram.

Angrerett og åpent kjøp i 14 dager gjelder ikke bedriftskunder.

Ved retur av dataprodukter forbeholder vi oss retten til å debitere kunden en avgift for tilbakejustering. Er for eksempel en datamaskin tatt i bruk og startet, tar vi en avgift på 700:-. I avgiften inngår arbeidskostnader for funksjonstesting av maskinen

NetOnNet forbeholder seg retten til å debitere en selvkostnadspris for manglende deler ved en ikke-komplett retur til oss. Manglende bruksanvisning og fjernkontroll debiteres med 500,-. NetOnNet tar ikke imot pakker som sendes i postoppkrav.

 

 

 

 

Slik returnerer du en vare

 

Fyll i returskjemaet. Det sitter på utsiden av pakken i en plastlomme, eller eventuelt ligger i selve pakken. Ved å gjøre dette hjelper du oss slik at vi kan gi deg bedre og raskere service.

 

Om din retur pakke ligger innenfor grensen for ?Servicepakke? kan du poste den via ditt Postkontor eller Post i Butikk.

 

Om pakken du skal returnere ligger utenfor grensen for ?Servicepakke? skal du kontakte vårt Kundeservice på tlf. 815 00 780. Dette for å bestille en opphenting av godset hjemme hos deg. Betalingen for returfrakten justerer vi i forbindelse tilbakebetalingen fra oss

 

Tenk på at du står for transportrisikoen tilbake til oss. Vær nøye når du pakker ned produktet, og bruk alltid original produktkartong og medfølgende innpakkingsemballasje, samt evt. ytterkartong eller minst likeverdig fraktemballasje som varen ankom med. Husk derfor å ta vare på all original emballasjen samt kartonger, særlig de 14 første dagene under din Angrerettsperiode.

 

Send alltid returen som Verdipost eller Rekommandert Post. For at vi lettere skal kunne finne din retur er det bra om du melder inn med et sporingsnummer fra posten. Husk å ta godt vare på kvitteringen.

 

 

Kontakta oss

 

 

Har du spørsmål som gjelder din leveranse er du velkommen til å kontakte vår Kundeservice. Ønsker du å sende oss en e-post ber vi deg fylle i vårt e-postskjema som du finner på www.netonnet.no under "Kontakt oss", eller ring oss på tlf: 815 00 780. Våre åpningstider er mandag-torsdag 08.30-16.00 og fredag 09.00-16.00.

Vi takker for din bestilling, og vi håper at du får stor glede av ditt/dine produkt/produkter.

Med vennlig hilsen

NetOnNet

 

Hovedkontor:

NetOnNet

Bockasjögatan 12

S-504 30 Borås

Sverige

Kundeservice: 815 00 780

 

Returadresse:

Postens Godssenter

c/o NetOnNet

Kundetjenester

0060 Oslo

Orgnr. 98 223 8218

www.netonnet.no

Kundeservice: 815 00 780<!--SPOILER DIV--></div><!--SPOILER DIV-->

 

Artikkelnummerene stemmer overens med hverandre på alle tre steder.

 

Følgeseddelen følger standarden som vist over. Ingen av dokumentene har slik formatering, det blei noe kluss med teksbrytningen.

Endret av firkantspiker
Lenke til kommentar

Utgangspunktet er at en inngått avtale skal holdes, og avtalepartene kan kreve avtalen oppfylt av den annen part. Det er likevel noen måter å komme seg ut av en inngått avtale på. For eksempel dersom den ene part er i ond tro, eller dersom avtalen vil være urimelig å gjennomføre.

 

Om du var i god tro eller ikke er det forsåvidt bare du selv som vet, så det er en "ekstern" vurdering som gjelder. I en konkret vurdering av det må man blant annet se på priseforskjellen mellom din bestilling, og hva det ellers koster. Her virker ikke prisforskjellen å være innlysende feil, så etter min mening er ikke dette tilstrekkelig for at du ikke skal være i god tro. At noen i forumet har sagt at dette må være feil pris, kan også være et moment i vurderingen, som trekker i motsatt retning.

 

Om avtalen er urimelig beror på en konkret vurdering av alle forhold rundt avtalen. Blant annet vil det være relevant hvor mye NetOnNet eventuelt vil tape på å oppfylle avtalen. Her virker det som det er snakk om nærmest ubetydelige summer (maks et par tusen kr), og etter min mening er ikke dette tilstrekkelig for å vurdere avtalen som urimelig. Det er ikke uvanlig at selskaper bruker lokkepriser de taper penger på for å trekke kunder.

 

Min konklusjon er derfor at du har rett til å fastholde avtalen og kreve at den oppfylles. Dersom dette ikke skjer kan du se nærmere forbrukerkjøpslovens regler for erstatning.

 

Disclaimer: Er ikke jurist. Eventuelle lovparagrafer får noen andre lete frem. :)

Lenke til kommentar

Om Netonnet et eller annet sted på sine nettsider tar forbehold mot trykkfeil, så er det ikke mye du kan gjøre. Rett og slett fordi produktnavnet i seg selv ikke inneholder de to objektivene du trodde medfulgte, så kan dette kalles en trykkfeil i selve annonseteksten, på lik linje med om de hadde skrevet feil antall megapiksler for eksempel.

 

I såfall har du selvsagt fortsatt mulighet til å sende varen tilbake. På grunn av trykkfeilen kan du vel også kreve refusjon for dine portoutlegg, i motsetning til om du bare brukte angreretten på vanlig måte. Men tror ikke en trykkfeil i annonseteksten gir deg rett til å kreve å få tilsendt disse to objektivene.

 

Uansett er dette en av mange ulemper med å handle på nett. Man vet aldri 100% sikkert hva man får før man får pakken hjem og har åpnet den. Men... vil man spare noen kroner på å kjøpe på nett, så må man regne med at det å spare penger kan medføre visse ulemper, og mer stress å få ordnet ting om feil skulle oppstå.

Lenke til kommentar
Om Netonnet et eller annet sted på sine nettsider tar forbehold mot trykkfeil, så er det ikke mye du kan gjøre. Rett og slett fordi produktnavnet i seg selv ikke inneholder de to objektivene du trodde medfulgte, så kan dette kalles en trykkfeil i selve annonseteksten, på lik linje med om de hadde skrevet feil antall megapiksler for eksempel.

 

I såfall har du selvsagt fortsatt mulighet til å sende varen tilbake. På grunn av trykkfeilen kan du vel også kreve refusjon for dine portoutlegg, i motsetning til om du bare brukte angreretten på vanlig måte. Men tror ikke en trykkfeil i annonseteksten gir deg rett til å kreve å få tilsendt disse to objektivene.

 

Uansett er dette en av mange ulemper med å handle på nett. Man vet aldri 100% sikkert hva man får før man får pakken hjem og har åpnet den. Men... vil man spare noen kroner på å kjøpe på nett, så må man regne med at det å spare penger kan medføre visse ulemper, og mer stress å få ordnet ting om feil skulle oppstå.

Jeg er uenig i at butikken kan fraskrive seg ethvert ansvar på den måten. Det fremgår tydelig at dette er en pakke der det medfølger et ekstra objektiv. Her er det ikke en tilfeldig ansatt som har tastet et feil tall e.l. Det er uansett mest nærliggende at butikken selv hefter for sin egne feil, fremfor at en tredjepart gjør det (kunden).

 

Hadde det vært snakk om betydelige summer, så kunne situasjonen vært annerledes, men da ville uansett andre regler kunne fått anvendelse (urimelig avtale e.l.).

 

Edit: Ser at hardware.no har en guide på dette, der de deler oppfatningen om at butikken hefter for slike feil:

http://www.hardware.no/artikler/juss_paa_nett/21903/5

http://www.hardware.no/guider/juss/index5.html

:)

Endret av klilleng
Lenke til kommentar
Jeg er uenig i at butikken kan fraskrive seg ethvert ansvar på den måten. Det fremgår tydelig at dette er en pakke der det medfølger et ekstra objektiv

Det er veldig fort å glemme å fjerne én linje når man kopierer teksten fra en annonse, til en lignende (slik det sikkert er gjort her). Om alle hele tiden skulle krevd erstatninger med en verdi på et par tusen kroner for alle lignende småfeil, hadde det enten ikke vært mange forhandlere igjen i Norge, eller så hadde prisene vært betydelig høyere enn det de er i dag.

 

Noen ganger må man bare innse at det er menneskelig å feile. Men for enkelte virker det som det er livsviktig å kreve erstatning for alt mulig så fort en eller annen har gjort en bitteliten tastefeil. Ja, det er irriterende når slike feil oppstår, men det er slikt som skjer.

 

Slik jeg forstår forbrukerkjøpsloven, har ikke trådstarter noen rett til å kreve å få tilsendt disse to objektivene uten å betale for det.

 

EDIT: Linken du viser til, ser ut til å tolke forbrukerkjøpsloven utelukkende til forbrukerens fordel, og i mine øyne til det ekstreme. Det er mye synsing å se i den artikkelen (at de skriver "Hardware.no mener..." viser jo helt klart dette) :)

Endret av Super8
Lenke til kommentar
Om Netonnet et eller annet sted på sine nettsider tar forbehold mot trykkfeil, så er det ikke mye du kan gjøre. Rett og slett fordi produktnavnet i seg selv ikke inneholder de to objektivene du trodde medfulgte, så kan dette kalles en trykkfeil i selve annonseteksten, på lik linje med om de hadde skrevet feil antall megapiksler for eksempel.

 

I såfall har du selvsagt fortsatt mulighet til å sende varen tilbake. På grunn av trykkfeilen kan du vel også kreve refusjon for dine portoutlegg, i motsetning til om du bare brukte angreretten på vanlig måte. Men tror ikke en trykkfeil i annonseteksten gir deg rett til å kreve å få tilsendt disse to objektivene.

 

Uansett er dette en av mange ulemper med å handle på nett. Man vet aldri 100% sikkert hva man får før man får pakken hjem og har åpnet den. Men... vil man spare noen kroner på å kjøpe på nett, så må man regne med at det å spare penger kan medføre visse ulemper, og mer stress å få ordnet ting om feil skulle oppstå.

Jeg er uenig i at butikken kan fraskrive seg ethvert ansvar på den måten. Det fremgår tydelig at dette er en pakke der det medfølger et ekstra objektiv. Her er det ikke en tilfeldig ansatt som har tastet et feil tall e.l. Det er uansett mest nærliggende at butikken selv hefter for sin egne feil, fremfor at en tredjepart gjør det (kunden).

 

Hadde det vært snakk om betydelige summer, så kunne situasjonen vært annerledes, men da ville uansett andre regler kunne fått anvendelse (urimelig avtale e.l.).

 

Edit: Ser at hardware.no har en guide på dette, der de deler oppfatningen om at butikken hefter for slike feil:

http://www.hardware.no/artikler/juss_paa_nett/21903/5

http://www.hardware.no/guider/juss/index5.html

:)

 

Selv om det var to stykk i forumet som mente at netonnet kanskje hadde tabbet seg, var det også to som mente prisen var meget sansynlig og dertil god.

 

Og så var det jo så at den teksten som sa at det også fulgte med de to linsene ikke var gjemt bort i produktbeskrivelsen, men hevet ut med fete typer lett synlig.

 

Men det er jo ikke noen lett vurdering, finnes der f.eks. noen lignende saker?

Lenke til kommentar

Nettopp det at objektivene var uthevet taler jo til din fordel. Men det er allikevel ikke annet enn en trykkfeil, der de har kopiert teksten fra annonsen til E620 med 14-42 og 40-150 og glemt å fjerne denne linja. Har selv jobbet med tekster på nettbutikk for en stund siden, og når ting skal gjøres fort, og det er så mange ting man må huske på når man legger ut et produkt, så er det fort gjort å glemme sånne småting som kan få store konsekvenser.

 

I en ideell verden burde forbrukeren få erstatning for alle sånne feil som ikke er forbrukerens egen feil, men da hadde vi fort sett et helt annet prisnivå på elektronikk i Norge enn det vi allerede gjør. Norge er et av verdens beste land når det gjelder forbrukerrettigheter, blant annet med fem års reklamasjonrett. Skal man gå enda lenger, vil det kunne bety store utgifter for forhandlerne. Og hvordan dekker man disse utgiftene? Jo, ved å øke prisene ut til kunden.

 

Skal jeg være helt ærlig, synes jeg Netonnet burde sendt deg disse to objektivene, og dermed ta ansvar for en feil de har gjort samtidig som de får god omtale på et stort forum og beholder deg som kunde. Men hva jeg mener er dessverre irrelevant :)

Lenke til kommentar
Jeg er uenig i at butikken kan fraskrive seg ethvert ansvar på den måten. Det fremgår tydelig at dette er en pakke der det medfølger et ekstra objektiv

Det er veldig fort å glemme å fjerne én linje når man kopierer teksten fra en annonse, til en lignende (slik det sikkert er gjort her). Om alle hele tiden skulle krevd erstatninger med en verdi på et par tusen kroner for alle lignende småfeil, hadde det enten ikke vært mange forhandlere igjen i Norge, eller så hadde prisene vært betydelig høyere enn det de er i dag. Noen ganger må man bare innse at det er menneskelig å feile. Men for enkelte virker det som det er livsviktig å kreve erstatning for alt mulig så fort en eller annen har gjort en bitteliten tastefeil. Ja, det er irriterende når slike feil oppstår, men det er slikt som skjer.

Hvis alle ditt og datt er ikke spesielt relevant. Det er denne konkrete saken det dreier seg om. Det er helt riktig at det er menneskelig å feile, men det betyr ikke at man kan trekke på skuldrene og tenke "shit happens". Jeg fastholder at det er mest nærliggende at butikken bærer ansvaret for sine egne feil. Avtale er inngått, kjøper var i god tro (antar vi), og avtalen er ikke urimelig. Ergo kan avtalen kreves oppfylt.

 

Slik jeg forstår forbrukerkjøpsloven, har ikke trådstarter noen rett til å kreve å få tilsendt disse to objektivene uten å betale for det.

Javel? Det er jo klart en mangelfull levering, hvis man ser på avtalen.

Lenke til kommentar
Nettopp det at objektivene var uthevet taler jo til din fordel. Men det er allikevel ikke annet enn en trykkfeil, der de har kopiert teksten fra annonsen til E620 med 14-42 og 40-150 og glemt å fjerne denne linja. Har selv jobbet med tekster på nettbutikk for en stund siden, og når ting skal gjøres fort, og det er så mange ting man må huske på når man legger ut et produkt, så er det fort gjort å glemme sånne småting som kan få store konsekvenser.

 

I en ideell verden burde forbrukeren få erstatning for alle sånne feil som ikke er forbrukerens egen feil, men da hadde vi fort sett et helt annet prisnivå på elektronikk i Norge enn det vi allerede gjør. Norge er et av verdens beste land når det gjelder forbrukerrettigheter, blant annet med fem års reklamasjonrett. Skal man gå enda lenger, vil det kunne bety store utgifter for forhandlerne. Og hvordan dekker man disse utgiftene? Jo, ved å øke prisene ut til kunden.

 

Skal jeg være helt ærlig, synes jeg Netonnet burde sendt deg disse to objektivene, og dermed ta ansvar for en feil de har gjort samtidig som de får god omtale på et stort forum og beholder deg som kunde. Men hva jeg mener er dessverre irrelevant :)

 

Det er fort gjort å gjøre en feil, men burde ikke da ha systemer for å fange opp slike. Jeg så jo annonsen ca en uke før jeg bestilte og det gikk jo godt og vel to uker før jeg fikk kameraet og ringte dem. For alt jeg vet har det stått det samme i flere uker før de. Og hva hvis slike ting ikke fikk noen konsekvenser for firmaer, kunne det da tenkes at slike ting blir gjort med hensikt for å spekulere i de som ikke synes det er så nøye og beholder varen likevel (men dette blir jo bare søkte spekulasjoner, og er ikke nødvendigvis noe jeg mener).

 

Jeg kjenner selv at jeg er litt splittet, føler meg selvfølgelig lurt, men også kanskje litt grådig sånn i etterkant i og med at jeg prøver å tilføre meg gjenstander som jeg kanskje ikke har rett på.

 

edit: Avsnitt tre her tar for seg "Avtaler direkte på internett" og er litt mer kritisk enn hw.no sin artikkel, men slik jeg leser teksten heller den også til forbrukerens side om ikke så mye. http://www.jusstorget.no/article.asp?Key=1...&ArtKey=408

Endret av raven109
Lenke til kommentar
Om Netonnet et eller annet sted på sine nettsider tar forbehold mot trykkfeil, så er det ikke mye du kan gjøre. Rett og slett fordi produktnavnet i seg selv ikke inneholder de to objektivene du trodde medfulgte, så kan dette kalles en trykkfeil i selve annonseteksten, på lik linje med om de hadde skrevet feil antall megapiksler for eksempel.

 

Heldigvis sier forbrukerkjøpsloven i paragraf 3 at den er ufravikelig. Det innebærer at butikken ikke kan ta forbehold som begrenser dine rettigheter ift hva som står i forbrukerkjøpsloven. Å skrive at man tar forbehold om trykkfeil er like lite lovlig som å skrive at forbrukerkjøpsloven ikke gjelder.

 

Hvis de ønsker å ta forbehold må disse forbeholdene ha grunnlag i en lov, f.eks avtaleloven paragraf 32 som omhandler feilskrift i avtaler:

 

"§ 32. Den, der har avgit en viljeserklæring, som ved feilskrift eller anden lignende feiltagelse fra hans side har faat et andet indhold end tilsigtet, er ikke bundet ved erklæringens indhold, hvis den, til hvem erklæringen er avgit, indsaa eller burde indse, at der forelaa en feiltagelse."

 

Denne loven sier at feilskrift (trykkfeil) i avtaler som er så åpenbare at mottaker indsaa (forstod) eller burde indse (forstå) ikke er gyldige. For å gjøre gjeldene paragraf 32 trenger butikken ikke ha tatt noen forbehold om trykkfeil på sidene sine.

 

 

Se http://www.lovdata.no/all/hl-20020621-034.html for hele forbrukerkjøpsloven og http://www.lovdata.no/all/hl-19180531-004.html for hele avtaleloven.

Lenke til kommentar

Jeg hadde i utgangspunktet bedt om å få den annonserte varen til den annonserte prisen.

 

Mine argumenter hadde vært:

 

Juridisk ift. avtaleloven og forbrukerkjøpsloven:

  • Det er ingen feilskrift i annonseteksten som burde være åpenbar for en forbruker. (NetOnNet kan kanskje argumentere med at kun det ene objektivet er oppgitt i modellbetegnelsen, men modellbetegnelsen er ingen komplett beskrivelse av produktet, kun en "kryptisk" unik kode/nr.)
  • Prisen på den spesifiserte varen er ikke åpenbar for lav. BestBuy.no annonserer det samme kittet til 6999, dvs. 600 kroner dyrere enn den oppgitte prisen hos NetOnNet. (Se http://www.bestbuy.no/product.asp?utm_sour...161&site=6). Siden NetOnNet etter eget utsagn er "prispresseren på hjemmeelektronikk" er det naturlig at prisen hos NetOnNet bør ligge godt under konkurrentene.
  • Prisen har blitt bekreftet av NetOnNet flere ganger, og NetOnNet har hatt flere sjanser til å si i fra om den påståtte feilskriften: I annonsen, i ordrebekreftelsen og i leveringsbekreftelsen.

Økonomisk for NetOnNet:

 

Hvis annonseteksten ikke hadde innholdt begge objektivene eller vært priset høyere hadde jeg foretatt kjøpet hos en billigere konkurrent (f.eks BestBuy). Hvis NetOnNet dermed ønsker å gå fra avtalen (ikke levere den annonserte varen til den annonserte prisen):

  • Vil varen bli returnert til NetOnNet for full refusjon, inkludert portoutgifter begge veier for alle produkter.
  • De andre bestilte varene vil også bli returnert for full refusjon, da da var tiltenkt brukt sammen med hovedproduktet, og disse dermed vil bli kjøpt sammen med hovedproduktet hos annen butikk.
  • De returnerte varen kan siden den er åpnet/brukt ikke selges til annen forbruker for full pris.

NetOnNet vil dermed ikke spare penger på å nekte å stå ved avtalen.

 

Om du ønsker å kun nevne de juridiske eller også inkludere de økonomiske argumentene må du nesten bestemme selv.

 

Følgende sak hos forbrukertvistutvalget kan være interessant (jeg antar at en "PC kasse" er et PC kabinett :) ): http://innsyn.e-kommune.no/innsyn_ftu/wfin...2008001122&

Endret av what_no2000
Lenke til kommentar

Takk for gode argumenter der what_no2000.

 

Synes også at den prosentvise prisforskjellen i saken med "pc kassene" virker mye høyere enn det som det kan være snakk om her.

 

Blir nok til at jeg forfatter en høflig men bestemt e-post til netonnet i morgen og så blir det spennende å se hva responsen blir.

Lenke til kommentar
Utgangspunktet er at en inngått avtale skal holdes, og avtalepartene kan kreve avtalen oppfylt av den annen part. Det er likevel noen måter å komme seg ut av en inngått avtale på. For eksempel dersom den ene part er i ond tro, eller dersom avtalen vil være urimelig å gjennomføre.

 

Om du var i god tro eller ikke er det forsåvidt bare du selv som vet, så det er en "ekstern" vurdering som gjelder. I en konkret vurdering av det må man blant annet se på priseforskjellen mellom din bestilling, og hva det ellers koster. Her virker ikke prisforskjellen å være innlysende feil, så etter min mening er ikke dette tilstrekkelig for at du ikke skal være i god tro. At noen i forumet har sagt at dette må være feil pris, kan også være et moment i vurderingen, som trekker i motsatt retning.

 

Om avtalen er urimelig beror på en konkret vurdering av alle forhold rundt avtalen. Blant annet vil det være relevant hvor mye NetOnNet eventuelt vil tape på å oppfylle avtalen. Her virker det som det er snakk om nærmest ubetydelige summer (maks et par tusen kr), og etter min mening er ikke dette tilstrekkelig for å vurdere avtalen som urimelig. Det er ikke uvanlig at selskaper bruker lokkepriser de taper penger på for å trekke kunder.

 

Min konklusjon er derfor at du har rett til å fastholde avtalen og kreve at den oppfylles. Dersom dette ikke skjer kan du se nærmere forbrukerkjøpslovens regler for erstatning.

 

Disclaimer: Er ikke jurist. Eventuelle lovparagrafer får noen andre lete frem. :)

 

Jeg er enig i dette. Avtalens innhold vil åpenbart ikke være urimelig etter avtl. § 36. Når det gjelder forbehold mot trykkfeil, er jeg usikker på om dette overhodet kan kalles trykkfeil. Videre er jeg i tvil om et generelt forbehold overhodet kan omfatte den typen feil som har skjedd her. Vi snakker ikke om en klassisk trykkfeil i den forstand at det mangler et komma eller det er en null for mye.

 

Selger har tilbudt noen spesifikt angitte varer til en bestemt pris, som kjøper har akseptert. I utgangspunktet er dermed avtale inngått med dette innholdet. Hvorvidt kjøper var i god tro, kan kanskje diskuteres. Dette gjelder særlig når vi vet tilbudets riktighet ble diskutert forut for kjøpet. Samtidig har jeg vanskelig for å tro at god tro-vurderingen vil slå ut til fordel for en profesjonell selger i denne situasjonen. Prisen var ikke påfallende lav, og TS' forklaring virker troverdig.

 

Min vurdering er at avtale mest sannsynlig er inngått i tråd med tilbudet som ble presentert på nettsidene, og at TS kan kreve oppfyllelse av avtalen.

Endret av Nagel
Lenke til kommentar

Sendte som sagt avgårde en høflig men bestemt e-post hvor jeg la frem min sak og henviste til forbrukerkjøpslov samt brukte den første halvparten av argumentasjonen til what_no2000 lett omskrevet.

 

Fikk svar i dag:

Hei xxx

 

 

Beklager at det var lagt fram feil informasjon på vår hjemmeside.

 

Vi sender deg en fraktseddel slik at du kan sende tilbake ditt produkt til oss (kostnadsfritt) for bytte eller pengene tilbake.

 

Dette står i våre kjøpevilkår ang feilskrivning med mer.

 

1. Kjøp

Ved bestilling gjelder avtalen om kjøp først når NetOnNet har bekreftet bestillingen med en ordrebekreftelse via e-post. Ordrebekreftelsen genereres automatisk av NetOnNets database uten manuelt tilsyn. Ved feil eller mangler i bl.a. prisopplysning, leveringstid etc. forbeholder vi oss retter til å korrigere dette i ettertid. Om du ikke er fornøyd med NetOnNets korrigeringer eller synes at produktinformasjonen er feilaktig kan du selvsagt velge å kansellere din ordre.

 

Du mottar fraktseddelen i løpet av 3-5 virkedager.

 

 

 

Beklager igjen det inntrufne!

 

 

 

Ha en fin dag!

 

 

Synes personlig at de motsier seg selv i vilkårene sine, avtalen gjelder når du får ordrebekreftelse men alikevel ikke...

 

Kan jeg f.eks svare med noe som ligner på inlegget til what_no2000 om forbrukerkjøpslovens ufravikelighet og avtalelovens §32?

Lenke til kommentar

"Ved feil eller mangler i bl.a. prisopplysning, leveringstid etc. forbeholder vi oss retter til å korrigere dette i ettertid."

 

Og hvor lenge etter kan de forbeholde seg retter til å korrigere, jeg har jo tross alt motatt varen?

 

Tenker på å svare med bl.a. hjelp fra inlegget til what_no2000 og vise til presedens i saken med "pc-kassene".

Lenke til kommentar
er ikke dette samme tilbud bare enda litt billigere?

 

eller har jeg blingsa noe veldig nå?

 

vis det stemmer så er det jo rart de vil krangle på en avtale som er 1000Kr dyrere, siden TS da vel bare kan bestille akkurat samme på nytt å spare penger....

 

Ikke helt det samme, det som jeg bestilte fremstod som et standard kit (som du linker til) men med en ekstra linse lagt til.

Endret av raven109
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...