Gå til innhold

Spillefilmer på MicroSD-kort

Anbefalte innlegg

Alle som har en del filmer vet at DVD-cover tar stor plass om samlingen er passe stor. Det vil være veldig fint å få noe som er mer kompakt.

Jeg skal nesten vedde på at disse kortene blir solgt inni vanlige DVD-covre eller noe tilsvarende stort. Mange samlere liker jo å ha en stapp full skryte-hylle. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Alle som har en del filmer vet at DVD-cover tar stor plass om samlingen er passe stor. Det vil være veldig fint å få noe som er mer kompakt.

Det er da man pakker bort DVDene på loftet etter å ha lagt de inn på en filserver ;) Ellers så høres ideen til Simen god ut, men kjenner jeg Hollywood rett så blir filmene låst til en TV i en slik ordning.

Endret av karakas
Lenke til kommentar

Tiden for fysiske lagringsmedier er forbi! Hvorfor skal man måtte gå i butikken og hvorfor skal man måtte lagre en haug med bittesmå* SD-kort i hyllen og grave gjennom dem hver gang man vil se en film.

Det er da mye mer praktisk å bare velge filmen man vil se fra en meny på TV og kjøpe/leie den direkte.

--------------

*Ja, de får sikkert omslag som er 500x større enn nødvendig, men...

Lenke til kommentar
Tiden for fysiske lagringsmedier er forbi! Hvorfor skal man måtte gå i butikken og hvorfor skal man måtte lagre en haug med bittesmå* SD-kort i hyllen og grave gjennom dem hver gang man vil se en film.

Det er da mye mer praktisk å bare velge filmen man vil se fra en meny på TV og kjøpe/leie den direkte.

Jeg er delvis enig med deg. Men så liker mange, spesielt samlere, å ha noe håndfast å holde i. Det blir liksom ikke det samme å bare ha det som en fil lagret på TV/PC/osv.

Lenke til kommentar

At folk skal absolutt ha et fysisk eksemplar av hver musikk-album eller film er oppskrytt, det er ytterst få av oss som absolutt må ha det i hyllen. Bruken av fysiske lagringsmedier til slikt vil uten tvil avta, men for de som ikke har mulighet til nedlastning så vil minnekort være et godt alternativ, uansett er det mye bedre enn plater.

Lenke til kommentar

MicroSD-kort blir jo nesten litt FOR små da. Ser ikke for meg at bestemor driver og styrer med slike små brikker, men CD/DVD-plater klarer hun jo fint :)

Og man må vel bruke adapter for å kunne putte de inn i PCer og andre større enheter., siden denne formfaktoren er laget for mobiltelefoner. Da blir det enda mer styr...

Prisen var også helt på trynet, men det overrasker vel ikke når vi snakker om Disney.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Om MicroSD skal brukes som "standard" bør de nesten leveres med SD-adapter, slike koster vel et par dollar fra HongKong uansett. Jeg har sett nok eksempler på at CD-plater er for skjøre til å håndteres av enkelte eldre som er svaksynte og/eller skjelver med hendene. Jeg mener SD er det beste alternativet til nå.

(kanskje kortleser som fungerer begge veier hadde vært en idé? Altså både opp-ned og den riktige veien)

Lenke til kommentar
likevel, det er ikke alle som har disse mulighetene innebygget i dag.

og det går nok enda en del år før alle tver og avspiller støtter dette.

og enda fler år før alle skaffer seg det

i mellom tiden må det noen løse avspillere til før det tar av.

Slik er det med alt nytt! Det blir alltid en innfasningstid.

Men fordelen med dette er at det er vesentlig billigere enn f.eks. Blu-ray, i tillegg til alle andre fordeler med minnebrikker sammenlignet med plater. Om noen år får vi nok slike kort med opptil 2TB i kapasitet.

Lenke til kommentar

Det står dog fint lite om hva for kvalitet det er snakk om.

Jeg tror nok ikke vi har sett helt døden for fysiske medier enda, selv i Norge er det enda nok steder med dårlig tilgang på nett som vil tillate mye streaming av HD. I tillegg vil nok mange knutepunkter som allerede belastes mye på nett idag måtte oppgraderes kraftig om man skal flytte video over på webben helt.

Lenke til kommentar

hvis man tenker på den fysiske plassen det tar eller hvor mye plass det er på disse mediene :

var det opptil 32 Gbytes disse minnekortene hadde ?

et 16 gbyte minnekort tilsvarer nesten 4 DVD plater.

( 3,4 dvd plater og 1,7 dobbeltsidig plate )

enda så slår ikke minekortene blye ray platen i lagringskapasitet men det kommer nok.

edit : oppdatert noen feil

Endret av elg-elg123
Lenke til kommentar

Et minnekort på 16GB er nesten like stort som fire DVD-plater, eventuelt to dobbellagsplater. SDHC-kort finnes opptil 32 GB på det norske markedet, neste variant skal teoretisk støtte opptil 2 TB, trolig er 64 GB like rundt hjørnet, og det er større enn dobbellags Blu-ray. Som nevnt før er 16 GB tilstrekkelig til to timer FullHD med en moderne kodek, de fleste filmer kommer innenfor det.

Lenke til kommentar
Ser for meg en SD spiller med et par tusen kortslotter .. kjekt!

Da er det vel mye kjekkere å bare legge inn filmen på en intern harddisk og lagre kortet f.eks i filmhylla si. Tenk hvor mange filmer entusiastene får plass til i reolen(e) på stua nå. :p

Lenke til kommentar

Liker godt at alternativ til DVD med sin begrensede kvalitet og BR med sin stive pris får alternativer.. Om microSD er det beste alternativet, er jeg usikker på, lurer veldig på hvilket format filmene skal være på.. Det er vel ingen TVer som støtter .vob eller .mkv filer direkte, er vel ganske få som faktisk støtter .avi også.. (?)

Jeg går ut i fra at disse blir levert med mirco to vanlig SD adapter, både for lettere håndtering og større kompabilitet (<-- rett ord..?). Levert i små esker, på strl med kasetteskene, bare litt tynnere. Eneste er at det blir dårlig plass til info om filmen o.l. på coveret.

Kan nevne at det er flere enn GET og CD som tilbyr filmer via boxen, NGT og Lyse har også. Har du lyse, er det jo snakk om minutter før hele filmen ligger i boxen din (min linje er 10/10 fiber) Da er den tilgjengelig i 3 dager.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...