Gå til innhold

Nedlastere kjøper mest musikk (IT-avisen)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Laster ikke ned mye nå lenger. Det går for seint med Isdn. Men pusla litt med det før. Syns det er genialt egentlig. Leste kanskje om noen som syns at artisten/bandet XXX var kjempe bra. Lasta ned ein sang og to. Dersom det var bra kjøpte eg plater.

Har sikkert 20 cd'ar eg aldri hadde komme til å kjøpt utan at eg hadde lasta ned mp3 av dem på forhånd :D Det som ikkje er så bra hadde eg aldri kjøpt uansett. Så alt hysteriet til platebransjen om at piratkopiering ødelegg markedet er berre svada etter mi meining. Trur heller det hjelper på. :)

Lenke til kommentar

Tja, jeg er neimen ikke helt sikker. Selv om jeg kjøper en del cder etter å ha hørt nedlastede/streamede sanger, er det mange som ikke gjør det. Jeg er ganske så sikker på at det er en del som ville kjøpt flere cder om de ikke hadde hatt muligheten til å laste ned musikk vha p2p-type applikasjoner. Hvilken gruppe som er størst (de som kjøper mer pga. mp3 eller de som kjøper mindre) kan diskuteres, det kjenner jeg ikke godt nok til til at jeg kan si noe om. Skulle jeg gjette på noe, ville det vel blitt at bransjen tjener på det, men gribbene ser vel egentlig bare potensialet til å tjene enda mer.

Lenke til kommentar

Samme her. Før kjøpte jeg kanskje en cd i skuddåret. Etter at jeg fikk tilgang til 'smakeprøver' via internett, kjøper jeg to-tre i måneden. Nå har jeg ca 140 cder.

Det samme gjelder ikke for film, dog. Siden jeg oppdaget dvd og fikk meg dvdspiller og anlegg, har jeg kjøpt filmer jevnt og trutt, gjerne filmer jeg ikke har sett før. Ikke at jeg laster ned mye film heller. Oppsummert har jeg vel eid rundt 200 filmer, men jeg har solgt og byttet litt, så jeg har ikke fullt så mange nå.

Lenke til kommentar
Eg kjenner folk som aldri har kjøpt ei plaste siden di fikk adsl :grumpy:

No shit?

Kjøpskurven, for musikk spesielt, har gått rett i været hos meg også. Så generelt sett har p2p vært heldig både for meg og de som tjener på salget.

Lenke til kommentar
jeg også. Internett og p2p er genial markedsføring.
Men det skjønner jo ikke plate selskapene :roll:

Eg kjenner folk som aldri har kjøpt ei plaste siden di fikk adsl :grumpy:

Jepp, det er DET som er poenget, ikke at det faktisk er noen få som bruker mp3s som smaksprøve.

Lenke til kommentar

Er ikke akkurat overasket over konklusjonen om at vi som laster ned kjøper mer musikk og film. Etter at jeg fikk ADSL for to år siden så har mitt forbruk av dvd, spill og musikk gått i taket.

Min cd samling har i løpet av disse to årene gått fra ca 500 til rundt 750- 800 skiver.

Videre har min dvd samling gått fra 0 til 40 og min spill samling er uoversiktlig og skummel med tanke på lommeboken.

Og ja jeg har lastet ned windows xp i piratversjon, men etter å ha prøvd produktet var jeg ikke i tvil om at det var verdt pengene så nå eier jeg en lisens på win xp pro, som min kjæreste bruker på den stasjonære, mens jeg bruker suse linux på den bærbare(suse linux har jeg også lisens på)

Faktisk er det slik at jeg etter to års bruk av bredbånd har ført til at mitt forbruk av alt som kan lastes ned har mer enn tredoblet seg. Og det er også ett trekk ved samtlige i kameratflokken som har tillgang til bredbånd.

Selv om også jeg kjenner en som totalt har sluttet å kjøpe seg musikk og film etter han fikk bredbånd, men det har vel mer sammenheng med at han er heltidsstudenten i kameratflokken og ikke har de samme midlene til rådighet som resten av kameratflokken har, enn at han er en ond grådig pirat.

Det må også tilføyes at debatten om hvorvidt det er galt eller ikke er en annen en konstateringen av det faktum at mitt forbruk av media har gått radikalt opp etter at jeg fikk tilgang til å laste ned kopibeskyttet materiale.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke kjøpt en cd siden jeg fikk min første 2x brenner. Ikke har jeg tenkt å gjøre det heller. Er sjelden jeg liker mer enn 2-3 sanger på et album og da er det ikke verdt det for meg. DVD'er derimot har det blitt endel av.. de syns jeg har en god pris i forhold til hva man får.

Lenke til kommentar
Jeg nekter å ta noe it-avisen skriver seriøst.

Se og Hør er bedre.

Makan til dritt skal du lete lenge etter.

"Norges største IT-nettsted" - da er det ikke mye håp.

Det må du godt, men så er det bevist da at platesalget har steget siden p2p begynte. Sank med 12% først, så steg det med 12% og nå stiger det med enda mer..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QqZexW9o

Det er ikke all musikk jeg kjøper som jeg laster ned men jeg har kjøpt mye pga av nedlasting. Artister som jeg aldri hørt noe fra før ligger nå i CD hylla sammen med mye annet. Første gang jeg hørte Nigthwish så gikk jeg og kjøpte CD'ne av de. Hadde sikkert ikke gjort det hvis jeg ikke hadde lastet det ned.

Og filmer som er bra kjøper jeg selvsagt på DVD. Det er litt(tusen) ganger bedre å se film på DVD og storskjerm enn å dra den over fra PC. Og der er det samme. Mange filmer som jeg ikke hadde hørt noe om som var veldig bra kjøpes på DVD.

Lenke til kommentar

Det må du godt, men så er det bevist da at platesalget har steget siden p2p begynte. Sank med 12% først, så steg det med 12% og nå stiger det med enda mer..

Og at plateselskapene faktisk ikke har selvinnsikt nok til å forstå at kanskje all driten som ble utgitt hadde en slik negativ effekt på platesalget, ja, dét er utrolig det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...