Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Virus eller ødelagt harddisk?

Anbefalte innlegg

Starta pc - hørte "windowslyden" mens jeg gjorde andre ting - da jeg kom tilbake til pc stod det: Windows ble ikke korrekt avsluttet" osv. - fikk ikke restartet og brukte av/påknappen - fikk div. valg og valgte "Sikker start med nettverk" - da dukka det opp flere (5?) avsnitt på skjermen - den første var noe slik som "Partisjonering" et eller annet og i den siste stod det noe om drivere - desverre gikk alt litt fort -

jeg kommer til Bios men der blir ikke harddisken detectert i det hele tatt - etter bios står det bare "Sett inn bootable CD" eller noe lignende - er på en annen pc nå så litt vanskelig å huske korrekt tekst -

siden disken ikke blir funnet i bios regner jeg med at den er ødelagt - men hva med teksten om partisjonering osv - kan det allikevel være et virus som har slette disken inkludert 0-området? er ikke så flink på dette og tgrenger hjelp -

hva skal jeg gjøre med disken eventuellt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
pc'en min får ikke opp harddisk eller dvd spiller i bios, kun der enn velger boot priority..

velg vanlig start når den menyen kommer opp, går greit 99,9% av tilfellene..

Kommer ikke så langt desverre - bare "Sett inn BootCd eller lignende

Lenke til kommentar

Neppe virus som har medført problemene dine. Et virus skal jo spre seg videre og for å kunne det må maskinen kunne starte (evt skal viruset stjele passord etc, også da må maskinen fungere).

Da gjenstår 2 muligheter, enten ødelagt hardware, eller et elelr annet som tilfeldigvis har ødelagt MBR. MBR er ikke nødvendig for at BIOS skal gjenkjenne harddisken. Dermed bør du sjekke haddisken i en annen maskin, samt sjekke kabler m.m.

Be en administrator flytte tråden til Lagringsmedier. Der er det mange dyktige hjelpere.

Lenke til kommentar
aå du kommer ikke lenger til den menyen med sikkhetsmodu , sikkerhetsmodus med nettverk, starte windows vanlig osv,

hvor langt kommer du egentlig?

Kommer inn i Bios selvfølgelig - deretter er det bare kravet om bootable cd - og trykk enter - skjer ingenting desverre - vil ikke legge inn xp på nytt hvis det er noen sjanse for at noe kan gjøres -

Lenke til kommentar
Neppe virus som har medført problemene dine. Et virus skal jo spre seg videre og for å kunne det må maskinen kunne starte (evt skal viruset stjele passord etc, også da må maskinen fungere).

Da gjenstår 2 muligheter, enten ødelagt hardware, eller et elelr annet som tilfeldigvis har ødelagt MBR. MBR er ikke nødvendig for at BIOS skal gjenkjenne harddisken. Dermed bør du sjekke haddisken i en annen maskin, samt sjekke kabler m.m.

Be en administrator flytte tråden til Lagringsmedier. Der er det mange dyktige hjelpere.

- uansett er det jo viruser som "ødelegger" harddisker også - ref. partisjonering ved første oppstart som jeg beskrev i åpningen -

er der noen andre som har noen forslag mottas de med takk - takk -

Endret av foksen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...