innard Skrevet 24. juli 2009 Del Skrevet 24. juli 2009 Hei Allesammen. Jeg har en gammal pioneer forsterker, antar at den er fra midten av 80 tallet. Så; Denne forsterkeren har 4 input/AUX eller "channels", men kun en av disse fungerer nogenlunde med ok lyd. Slik ser det ut: Tuner Tape 1/2 CD Phono Det er kun Tuner kanalen som har akseptabel lyd. Det skurrer fælt på de 3 andre. Vel, jeg prøver å finne ut hva som kan være feil med den og om den ev. kan repareres. Hvis du trenger mer info for å kunne hjelpe til, si ifra! Takker på forhånd for svar Lenke til kommentar
tore_v1 Skrevet 24. juli 2009 Del Skrevet 24. juli 2009 Høres ut som det er noen loddinger som er på bærtur. Det er heller ikke uvanlig at kondensatorer begynner å bli litt slitne når ting begynner å bli over 20 år gammelt. Om du kan lodde selv skal det være greit å finne ut av, forsåvidt, men skru av topplokket og ta noen bilder du legger ut. Typisk makrobilder fra innsiden av der pluggene skal kobles til. Ta gjerne mange bilder slik at du har tatt bilde av de fleste kondensatorer og sånt også. Er tuneren innebygget, eller er det inngangen merket tuner som fungerer? Lenke til kommentar
innard Skrevet 24. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2009 (endret) Hei Tore. Jeg tok en god kikk etter slitne deler men fant ikke noen som var blitt brunlige, brente eller på annen måte degradert. Jeg tok en god kikk på andre siden av boardet. Loddepunktene ser upåklagelige ut. Jeg kan lodde helt ok forøvrig. Jeg har kun telefonkamera så makro bildene er helt håpløse. Jeg håper likevel at du kan få et inntrykk. Modellen det er snakk om er pioneer stereo amplifier a-221. Denne har ikke innebygget tuner. En ting som fanget mitt øye var: (1.) Et objekt som jeg tror er en sikring. Den ser ut som et mini glassrør med metall i begge endene, ikke ulikt en fluorescent lampe. (se 2.) Det ser ut som en sikring mangler Ved siden av klampene som holder glassrøret på plass står det: (1) FU1 (2) FU2 T2 5A Sidene bildene er mildt sagt vasse, kan jeg beskrive delene for deg hvis du skulle trenge noe info. Hvis du i det hele tatt orker selvfølgelig. Er takknemlig for hjelp, Tore. Vedlagt er bilder: Endret 24. juli 2009 av innard Lenke til kommentar
tore_v1 Skrevet 24. juli 2009 Del Skrevet 24. juli 2009 Jeg forsvinner på tur resten av helgen, så jeg rekker ikke gjøre noe nå, men jeg skal se på det på søndag (Det betyr selvfølgelig ikke at andre ikke kan gjøre noe i mellomtiden..) Du kan også slenge inn et innlegg på hifisentralen, under teknisk, der er det mange som har skummelt god peiling Lenke til kommentar
ulfsn Skrevet 24. juli 2009 Del Skrevet 24. juli 2009 Jeg forsvinner på tur resten av helgen, så jeg rekker ikke gjøre noe nå, men jeg skal se på det på søndag (Det betyr selvfølgelig ikke at andre ikke kan gjøre noe i mellomtiden..) Du kan også slenge inn et innlegg på hifisentralen, under teknisk, der er det mange som har skummelt god peiling Jeg skal ikke være skråsikker,men jeg tipper problemet befinner seg i kildevelgeren.En kjent plass for ukontakt pga støv ol. over år. Av en eller annen grunn skjer dette helst med de inngangene som er mest brukt,og det er kanskje ikke helt usannsynlig at tunerinnganger er minst i bruk....? Svært mange av 80-talls-forsterkerene får denne feilen,og det er særlig de med fjernkontroll som er mest utsatt.De løper ofte løpsk i tillegg!! Dessverre er også de fleste potene konstruert slik at det er svært vanskelig å komme til med noen form for rensevæske,og el-olje.Likevel er det dette som muligens kan bøte på problemet. Enkelte ganger har jeg vært nødt til å bore et lite hull i potet for å få presset inn litt kontaktspray.Om du lykkes vil det vanligvis hjelpe en stund,og enda litt lengre om du tilslutt følger opp med en forsiktig dose el-olje. Etterpå begge doseringene må du bevege velgeren fram og tilbake maaange ganger,og vente en stund før du setter strøm på forsterkeren( rundt 15 min) slik at overskuddet får tid til å fordampe ordentlig. Lykke til! Mvh Rune Lenke til kommentar
innard Skrevet 28. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2009 Prøvde å bore hull i ett eller annet her men så sa det bare 'poff', og det var det. Den funker ikke i det hele tatt nå Lenke til kommentar
Rallare Svensson Skrevet 29. juli 2009 Del Skrevet 29. juli 2009 Prøvde å bore hull i ett eller annet her men så sa det bare 'poff', og det var det. Den funker ikke i det hele tatt nå Jobber du med spenningen på? Det er jo livsfarlig. Hvorfor borret du i forsterkeren egentlig? Ikke for å virke frekk, men man burde ikke bruke en drill når man tar service på en forsterker Tingen er somregel å skifte de fleste potmeter og inngangsvelger. Og, jeg kan med 99 % sikkerhet garantere deg at de kondensatorene i strømforsyningsdelen trengs å friskes opp (Sett DC-spenning på de, evt bytte de). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå