Camilla M K Skrevet 24. juli 2009 Del Skrevet 24. juli 2009 Min far gjorde i går innkjøp av et Nikon D5000 kamera...Fra før av hadde jeg Sigma 105mm f.2.8 EX DG, som jeg tenkte at jeg kunne bruke på det. men det var tydligvis ikkje særlig gjennomtenkt, for objektivet virker ikke på kameraet. Leste noe om at dette kameraet kun kunne bruke objektiv med AF-S. Har vel med det å gjøre? takker for svar! Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 24. juli 2009 Del Skrevet 24. juli 2009 Kan det være at autofokus ikke virker, og ikke at objektivet ikke passer? I såfall, hvis du skal bruke det til å ta makrobilder, vil jeg uansett anbefale å bruke manuell fokus siden autofokus fungerer generelt dårlig til makro. Lenke til kommentar
Camilla M K Skrevet 24. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2009 Objektivet passer fint på, det er jo lagt for nikon. Men det kommer bare et blinkende gult lys og jeg kan ikke trykke på noe som helst. Jeg tror det har med autofokus å gjøre, for det finnes jo ingen bryter for A/M verken på kameraet eller objektivet.. Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 24. juli 2009 Del Skrevet 24. juli 2009 Ok, dette er ukjent for meg, men hva sier brukermanualen angående denne feilmeldingen? Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 24. juli 2009 Del Skrevet 24. juli 2009 Er ikke bare det at objektivets blenderring (hvis det har en) ikke er satt på minste blender? Lenke til kommentar
jaadd Skrevet 24. juli 2009 Del Skrevet 24. juli 2009 Du kan jo stille kameraet til manuell fokus i kameramenyen, kanskje det hjelper? Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 24. juli 2009 Del Skrevet 24. juli 2009 Sånn jeg skjønner det så skal objektivet virke, men da uten autofokus. Får du noen feilmelding? Prøv å rense kontaktene. Ellers kan du vel sette kameraet i M for så å gjette eksponeringen. Lenke til kommentar
Camilla M K Skrevet 24. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2009 Har låst blenderringen på minste blender så det er nok ikke der problemet ligger dessverrre.. Jeg kan heller ikke velge Manuell fokus via kameramenyen fordi det går ikke an å trykke på noe, skjermen er bare svart, og det er som sagt er gult lys som blinker. Er det noen andre som kan bekrefte for meg at dette ikke kommer til å funke ettersom kameraet trenger objektiver med innebygd AF? Det er jo ingen A/M bryter på verken kameraet eller objektivet, så jeg skjønner jo at det der ikke passer så bra Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 24. juli 2009 Del Skrevet 24. juli 2009 Det skal da gå an å bruke eldre objektiver uten fokusmotor på D5000, du får bare ikke autofokus. Jeg tror det må være noe annet. Selv har jeg hvertfall brukt både Tamron- og Nikonobjektiver uten fokusmotor på mitt D5000. Lenke til kommentar
Camilla M K Skrevet 24. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2009 hmmm da skjønner jeg vertfall ingenting. Kameraet fungerer helt fint med objektiver som har innebygget autofokusmotor vertfall. Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 24. juli 2009 Del Skrevet 24. juli 2009 Ken forklarer hvordan du velger manuell fokus, se om det hjelper: http://www.kenrockwell.com/nikon/d5000/af-settings.htm Lenke til kommentar
Camilla M K Skrevet 24. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2009 Takk for linken.. Men det er ikke mye jeg får gjort så lenge det ikke går an å trykke på en eneste knapp med en gang jeg setter på objektivet... Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 24. juli 2009 Del Skrevet 24. juli 2009 Prøv å juster deg inn før du montere objektivet. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 24. juli 2009 Del Skrevet 24. juli 2009 Det er vel ikke utenkelig at firmwaren i objektivet er inkompatibelt med kameraet. Det ville ikke akkurat vært et nytt fenomen at elektronikken i eldre tredjepartsobjektiver ikke fungerer skikkelig med et nyere kamerahus. Men det pleier meg bekjent hovedsakelig å være et problem med hus med innebygd fokusmotor. Det kan i hvert fall være verdt å ta en telefon til hvem som enn har serviceavtale for Sigma i Norge og spørre om det er et kjent problem. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 24. juli 2009 Del Skrevet 24. juli 2009 (endret) Objektivet må låses (ikke bare justeres til) på høyeste blenderåpning, tappen skal trekkes ned slik at blender ring på objektiv ikke kan justeres. Videre må du slå over til M modus (hjulet) om objektivet ikke har CPU. Kommer det noen FM på display? Kan også være at kamera er låst til å ikke ta bilde om ikke fokus oppnådd.. Oppdatering: Om du ser inn i søkeren og et spørsmålstegn helt nederst til høyre blinker. Trykk inn ?-knappen på venstre side (under meny-knappen) og se FM på display. Endret 24. juli 2009 av TGB Lenke til kommentar
Camilla M K Skrevet 24. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2009 Objektivet er låst skikkelig på høyeste blendertall, jeg har jo erfaring med macrolinsa fra før. Så det trenger dere ikke nevne flere ganger;) M-modus er også valgt på hjulet, jeg har prøvd alt. Det går ikke an å gjøre noe mer ettersom det eneste tegnet til liv kamera gir med objektivet på, er det blinkende lyset. Har ikke mye håp igjen om at dette objektivet, men skulle gjerne hatt en bekreftelse på at det IKKE går, for jeg finner ikke opplysninger om dette noe sted! takker for alle svar! Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 24. juli 2009 Del Skrevet 24. juli 2009 Prøv å tørke av alle kontakter både på objektivet og på huset... Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 24. juli 2009 Del Skrevet 24. juli 2009 Det neste må jo nesten bli å prøve objektivet på et annet hus for å se om det finker der. Jeg vet Canon har problemer (egentlig er det vel Sigma som har problemet) med eldre Sigmaobjektiv, men trodde ikke dette gjaldt for Nikon også. Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 24. juli 2009 Del Skrevet 24. juli 2009 Forresten, hvis objektivet ser sånn ut, så drar du fokusringen mot deg for å velge manuellfokus Lenke til kommentar
Camilla M K Skrevet 24. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2009 Objektivet funker helt fint på mitt gamle Nikon D50 kamera vertfall.. Manuellfokus er som vist på bildet, valgt. what to do Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå