tacomodo Skrevet 24. juli 2009 Del Skrevet 24. juli 2009 (endret) Har en 2001 C-klasse som etter noen år på veien nå har begynt å få en del steinsprut og noen skraper foran på siden. Mulig det er noe antydning til rust under lakken ved en av de og. Mitt spørsmål er hva pleier man å gjøre med dette? Er det vanlig å lakkere alt på nytt? Og hva koster i så fall noe sånt? Edit: Jeg har flekket litt med en sånn liten lakkboks jeg kjøpte, men det blir ikke særlig fint og det er litt trist med alle disse flekkene rundt omkring Endret 24. juli 2009 av tacomodo Lenke til kommentar
LysDiode Skrevet 24. juli 2009 Del Skrevet 24. juli 2009 1. Steinsprut kan du vel få fikset "gratis" nesten overalt, men du må betale egenandel til forsikringsselskapet siden forsikringa betaler reprasjon av steinspruten. 2. Du bør egentlig ikke lakkere over rust, da kan lakken skalle av og det fortsetter å ruste. Det vanlige er å pusse bort rusten, ofte tar de litt syre på før de nøytraliserer og vasker fort denne igjen. Deretter legger de på epoksy og så legger de på lakk. Jeg tror allikevel ikke at det koster veldig mye å få fikset dette - det kan bli dyrere å la det ryste gjennom karosseriet... Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 24. juli 2009 Del Skrevet 24. juli 2009 (endret) 1. Steinsprut kan du vel få fikset "gratis" nesten overalt, men du må betale egenandel til forsikringsselskapet siden forsikringa betaler reprasjon av steinspruten. Steinsprut i vindu dekkes av delkasko ja, men ikke steinsprut på lakkerte flater... Bortsett fra hellakkering, så er det nok flekking med boks og pensel, eller lakk på stift som er tingen, ja. Sprayboks blir ikke bra på slike skader. Ta deg tid og legg på mange nok lag med penselen så du får bygd deg opp til samme nivå som lakken rundt hakket og får en mest mulig slett overflate. Edit: Og der det er antydninger til rust bør det punktsandblåses og grunnes først. Endret 24. juli 2009 av Inge Rognmo Lenke til kommentar
tacomodo Skrevet 24. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2009 Det var steinsprut som i hakk på panseret jeg tenkte på, ja. Jeg har ikke så mye tro på at jeg klarer å fikse dette selv egentlig. Lakke over med pensel synes jeg blir for stygt. Klarer i alle fall aldri å få like bra overflate som resten av bilen, i tillegg så er fargen ørlitegrann annerledes, men det blir den kanskje uansett. Får kanskje bare slå meg til ro med at bilen er såpass gammel nå at det ikke er så mye å gjøre enn å prøve flekke over evt hakk for å begrense rusten Lenke til kommentar
LysDiode Skrevet 24. juli 2009 Del Skrevet 24. juli 2009 Det jeg mente var at et verksted sikkert kan lakkere over der det er steinsprud på de lakkerte overflatene og at det sikkert ikke er altfor dyrt. Verkstedene bør klare å lakkere på en måte som gjør at du ikke ser forskjell på orginallakken og overlakkeringen. Du trenger nok ikke omlakkere hele bilen, det kan koste en pen bunke lapper unødvendig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå