Gå til innhold

Linux Mint stopper opp "tilfeldig". Hvordan feilsøke?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg installerte nettopp Linux Mint 7, men under bruk så stopper plutselig hele systemet opp. Datamaskinen responderer ikke på noe, og hører jeg musikk stopper den også opp. Jeg vet ikke hvordan jeg kan forklare det bedre...

Eneste løsningen i mine øyne er å restarte maskinen ved å bryte strømmen. Jeg kan på ingen måte gjøre noe med tastaturet. Ctrl + Alt + Backspace eller Ctrl + Alt + F1-7 er like døde som resten av datamaskinen, så jeg år ikke feilsøkt noe.

Jeg husker at jeg måtte installere fra USB-penn fordi installeren ikke likte CD-spilleren. Nå fungerer likevel den helt greit, og det er ikke i forbindelse med bruk av den. Det er ikke i forbindelse med noen ting som jeg gjør tror jeg. Det skjer rimelig tilfeldig innenfor 3 timer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

Jeg installerte nettopp Linux Mint 7, men under bruk så stopper plutselig hele systemet opp. Datamaskinen responderer ikke på noe, og hører jeg musikk stopper den også opp. Jeg vet ikke hvordan jeg kan forklare det bedre...

Eneste løsningen i mine øyne er å restarte maskinen ved å bryte strømmen. Jeg kan på ingen måte gjøre noe med tastaturet. Ctrl + Alt + Backspace eller Ctrl + Alt + F1-7 er like døde som resten av datamaskinen, så jeg år ikke feilsøkt noe.

Jeg husker at jeg måtte installere fra USB-penn fordi installeren ikke likte CD-spilleren. Nå fungerer likevel den helt greit, og det er ikke i forbindelse med bruk av den. Det er ikke i forbindelse med noen ting som jeg gjør tror jeg. Det skjer rimelig tilfeldig innenfor 3 timer.

Hei, Jeg bruker også Mint 7 Gloria. Hadde akkurat det samme problemet. Har nettopp fått oppgradert Firefox til versjon 3.0.12. Under oppgraderingen kom det frem at forrige versjon hadde en bug som fikk datamaskinen til å fryse. Dette kan være problemet. Har selv opplevd at maskinen fryser 2 ganger før oppgraderingen, men har ikke sett dette fenomenet siden. Håper det var noe så enkelt som Firefox.

Lenke til kommentar

Skulle akkurat til å si det samme. Et program skal ikke kunne fryse et helt operativsystem. I hvertfall ikke når operativsystemet heter Linux?! Men nå har jeg i alle fall oppdatert Firefox, så vil morgendagen vise om det hadde noen virkning.

Lenke til kommentar

Jeg feiret for tidlig der. Nå stoppet datamaskinen opp igjen.

Ikke for å starte en krig, men dette er grunnen til at jeg alltid ender opp med Windows igjen. Jeg liker virkelig godt Linux, bash er genial, klarer meg nesten ikke uten package managers etter en uke, og det å vite at alt er opensource gjør at jeg føler jeg har så god kontroll over systemet.

Men så skal det alltid dukke opp et eller annet som jeg ikke forstår og som gjør at jeg til slutt gir opp. Ingen kan sitte på en datamaskin som stopper opp i hutt og pine, samme hvor godt systemet ellers er.

Lenke til kommentar

Dette høres ut som et HW-problem, ustabil driver f.eks. Har du noe sær HW?

Åpne System > Admin > Log File Viewer og sjekk ut syslog (og syslog.0) og finn tidspunktet der krasjet skjer, og se om det kommer noen errors. Sjekk og evt kern.log(.0) og messages.(0).

Lenke til kommentar

Hei,

Jeg klarer ikke å finne så mye interessant informasjon i logg-filene, men det er mye på grunn av at jeg ikke vet hvilke klokkeslett problemet har inntruffet. Jeg skal notere meg klokkeslett neste gang ;)

Tror ikke jeg har noe sær HD. Har et trådløst nettverkskort fra Atheros, men jeg bruker kablet nettverk. Det er jo likevel i funksjon, så det kan jo skape problemer, og jeg kan jo egentlig bare ta det ut. I tillegg har jeg en bluetooth-dongle fra KeySonic. Den tar jeg i alle fall ut nå, bare for å se om det kan være til hjelp. I syslog.0 ser det ikke ut til at hverken NetworkManager eller bluetoothd har noen problemer.

I Hardware Drivers (hvor du kan installere proprietære drivere) aktiverer jeg nå også "Alternate "madwifi" driver for Atheros wireless LAN cards" for å se om det kan hjelpe.

Verdt å nevne er jo at jeg har litt trøbbel med tastaturet: diskusjon.no t1135213 Det kan jo være en sammenheng her også. Jeg tror jeg må ta en ting av gangen...

Lenke til kommentar

BTW: Det samme skjer ikke i Windows?

Du trenger ikke ta ut nettverkskortet. Å svarteliste driveren er nok. Uansett, hvis du nå har aktivert en annen driver, så burde det vise seg om det var driveren.

For å feilsøke kan du jo prøve en Live-CD fra en eldre versjon av Ubuntu, evt OpenSUSE eller noe som ikke kan linkes til Ubuntu 9.04, som kanskje kan være problemet. Men hvis det tar lang tid før systemet fryser så er det jo litt vanskelig å feilsøke.

Hvilket skjermort har du? Skjermkortdriver kan for være synderen for frys av systemet.

Lenke til kommentar
Skulle akkurat til å si det samme. Et program skal ikke kunne fryse et helt operativsystem. I hvertfall ikke når operativsystemet heter Linux?! Men nå har jeg i alle fall oppdatert Firefox, så vil morgendagen vise om det hadde noen virkning.

Nå går jeg litt off-topic, men jo, det er mulig, avhengig av hvordan systemet er konfigurert. Uten at jeg kjenner den angivelige buggen i Fx, så er f.eks. en fork-bombe en klassiker, slik som denne i bash (test på eget ansvar - maskinen din vil trolig henge):

:(){ :|:& };:

(til de som ikke skjønner syntaksen, kan se på en forklaring her - har også eksempler på fork-bomber i andre språk)

Lenke til kommentar

Hei,

Har vært på festival og har ikke hatt anledning til å svare. Datamaskinen har sluttet å stoppe opp etter at jeg byttet driver på wifi-kortet. Men den har også fått oppstartsproblemer ved standby, så derfor:

Et veldig basic spørsmål regner jeg med, men hvordan kan jeg lettest mulig deaktivere hele kortet? Eller bør jeg bare dra frem PCen og ta det ut helt fysisk?

Lenke til kommentar
Hei,

Har vært på festival og har ikke hatt anledning til å svare. Datamaskinen har sluttet å stoppe opp etter at jeg byttet driver på wifi-kortet. Men den har også fått oppstartsproblemer ved standby, så derfor:

Et veldig basic spørsmål regner jeg med, men hvordan kan jeg lettest mulig deaktivere hele kortet? Eller bør jeg bare dra frem PCen og ta det ut helt fysisk?

Tja, er det integrert i hovedkoretet kan du kanskje skru det av i BIOS. Ellers kan du legge til:

blacklist navn-på-driver-modul

i

/etc/modprobe.d/blacklist.conf

Så blir ikke driveren lastet. Da skal du ikke få opp noen kort med iwconfig

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...