Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Plutselig 100% CPU

Anbefalte innlegg

Beklager om jeg kommer med teite spørsmål som jeg kunne fikset helt selv, men jeg aner ikke hva jeg skal gjøre med dette.

Jeg kan sitte og se anime (japansk tegneserie/film) i nettleseren når det etter en god stund (mer enn en time) begynner å hakke. Lyden fortsetter, men bildet fryser. Pc'en reagerer ikke på tastetrykk el.l. når dette holder på. Når jeg får started oppgavebehandling bruker et eller annet 100% CPU. Jeg kan restarte både pc'en og Firefox, men ingenting fungerer. Dette skjer også innimellom når jeg spiller. I dag avsluttet jeg alle aktive programmer da dette begynte, og følgte med på oppgavebehandling. Prosessorbruken holdt seg på 80-100% ganske lenge.

Jeg har en Toshiba laptop, kjøpt i Januar. Har hatt diverse problemer med den tidligere, bl.a. explorer som slutter å fungere pga trådløse internett-vinduet, eller volum-hjulet. En stund slo den seg rett og slett bare av også, opptill 5-8 ganger på en dag før jeg bare gav opp og lot den ligge. Den ble ikke særlig varm alle gangene heller.

Kan hende jeg har glemt noe vesentlig informasjon, så jeg bare føyer med et par fakta til jeg.. Jeg har Service Pack 1.

Prosessor: Mobile AMD Sempron Processor 3600+ 2.00 GHz

Minne (RAM): 2 GB

Har ikke spyware program, men kjører AVG innimellom. Har ikke Norton el.l.

Det er ikke så altfor lenge siden jeg defragmenterte og tok diskopprydding.

Gi meg beskjed om det trengs mer informasjon.

Takker for eventuelle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forstod ikke så mye av det programmet xD Men var ikke noe særlig som skilte seg ut. Regner med av System Idle Process er det som er til overs?... Kjørt antivirus (AVG) og spyware (Ad-Aware) men fant ingenting. Noen tracking cookies, det var alt.. Skjer ikke så ofte da, men når det skjer skikkelig og jeg fortsetter å bruke pc'en, kan den bare slå seg av. Da klikker viften helt og kjører raskere enn noengang, og pc'en blir varm før den bare .. besvimer xD

Lenke til kommentar

Det kan være såkalte Prosessor-spikes. (Altså at bruken går opp til 100% men bare i et veldig kort tidsrom feks 1-2 sekunder)

Ved å kjøre Process Explorer i bakgrunnen til problemet oppstår kan du gå inn på Process Explorer velge View menyen og videre System Information.

Du får da opp en CPU-history som du kan se evt spikes i og du kan deretter holde musen over spikene for å se hvilken prosessor som brukte kapasiteten.

Forresten om PC'en slår seg av høres det mere ut som et varmeproblem, har du sjekket temperaturene?

Endret av fenderebest
Lenke til kommentar

avgrsx.exe forbruker ihvertfall 90% av kapasisteten.

Om du vil prøve å finne ut hvorfor kan du prøve å dobbelklikke på prosessen i Process Explorer og velge fanen Threads og deretter se på Stack til den tråden som bruker kapasiteten.

Dog kan det være enklere å sjekke med Process Monitor som er enda et gratis verktøy.

Lenke til kommentar

Avinstallerte AVG, installerte på nytt. Fremdeles avgrsx som skaper problemer. Fikk til og med tak i noe annet enn free edition, som jeg hadde sist, men det skapte problemer igjen nå. Scanner, men tok 40 minutter før den begynte å ta opp CPU.. :ermm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...