Rushuna Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 Hei. Jeg er en hesteinteressert frilansjournalist, som jobber i to ulike hesteblader. Jeg får noe blandet kritikk på bildene fra disse, og er derfor avhengig av å ta så gode bilder som mulig, både på det kunstneriske plan, portretter og konkurransebilder. Jeg dekker hovedsaklig dressur-, og sprangstevner, og pleier å få ganske greie bilder, men synes likevel bildene ofte mangler "det lille ekstra". Lurer derfor på om noen her kan hjelpe meg? Har du noen erfaringer med hestebilder, tips for gode vinkler, etc? Håper på svar! Legger ved noen bilder, så man lettere kan se hva jeg snakker om. Mvh Carina Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 Carina, Du må følge de samme grunn reglene som ved annen fotografering; Fokus, Bilde 1 er uskarpt over det hele på grunn av bevegelse eller feil fokus punkt. Utsnitt, Bilde 1 er kuttet både i topp og bunn samt at hesten har for lite luft foran seg. Fang øyeblikket! Kontroller dybdeskarpheten. Hester er store dyr, slik at det er vanskelig å få hele dyret i fokus, konsentrer deg om øynene eller annen vesentlig detalj. Bruk maks blenderåpning for å isolere motivet og fjerne grums i bakgrunnen (du har brukt f4 og f10 i eksemplene). Lek med vidvinkel: Les andre hesteblader! Lykke til! Lenke til kommentar
Trynemjoel Skrevet 24. juli 2009 Del Skrevet 24. juli 2009 (endret) Panorering er også et fint virkemiddel for å kommunisere bevegelse, øv deg gjerne på det, sammen med en større blender gjør det en veldig god jobb i å isolere subjektet. Det at du helst må se på siden til subjektet gjør også av du kan få et fint fordelt fokus. Jeg ville tro rideren er den mest viktige delen av et sprangbilde, men så er ikke jeg den som er spranginteressert Endret 24. juli 2009 av Trynemjoel Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 24. juli 2009 Del Skrevet 24. juli 2009 Du bør også tenke "Bakgrunn". På det ene bildet ditt er det en hvit bil i bakgrunnen. Ikke bra. Sørg for at du stiller deg opp slik at det ikke er forstyrrende elementer bak hest og rytter. Dette gjelder selv om du bruker stor blender for liten dybdeskarphet. Hvis mulig, tenk også "Lys". Stevnene går vel kanskje en bestemt tid på dagen og er sikkert ikke stort du kan få gjort noe med. Så du må vel ta det lyset som finnes. Men prøv å få gjort det beste ut av det lyset du har. Vet ikke hvordan kamera du har, men hvis du har mulighet for seriebilder, still inn det og øv på panoreringsteknikken nevnt i forrige post. Lykke til. Lenke til kommentar
Aak1 Skrevet 24. juli 2009 Del Skrevet 24. juli 2009 Jeg ser du bruker D40x og det ser også ut som at du bruker kit-objektivet? Da trenger du nok en utstyrsoppgradering er jeg redd. For å ta gode og skarpe bilder av ting som er i bevegelse så er du avhengig av å ha et lyssterkt objektiv og eventuelt et kamera som takler ISO 200 uten at det blir grøt ^^ Ellers er det vanskelig å si noe generelt om hestebilder som ikke gjelder andre bilder. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 24. juli 2009 Del Skrevet 24. juli 2009 Kan jo være verdt å ta en titt på denne artikkelen. Nå har jeg ikke noe særlig erfaring med å fotografere sprangridning, men når jeg har fotografert andre hesteaktiviteter så gir jeg stort sett opp å prøve å bruke følgefokus (mulig at ting hadde vært annerledes hvis jeg hadde hatt et mer avansert kamerahus ala D300 el.l.), og satser heller på å prefokusere på et sted jeg vet hesten kommer til å være og så prøve å time det rett. Blir et lass med mislykkede bilder ut av det, men det tror jeg du må akseptere uansett når man tar actionbilder. Lenke til kommentar
Rushuna Skrevet 24. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2009 Je! Den artiklen har jeg ikke sett! Takk! Jeg bruker Canon 450D, og har på begge bildene brukt en 70-300mm linse. Jeg er ikke spesielt god innen "kameraspråket", men tror jeg henger med på det meste som har blitt nevnt her. Jeg ønsker å kunne formidle en stemning i et portrett. Sportsbildene ønsker jeg også å kunne gjøre mer spennende, da et "vanlig" bilde fort blir kjedelig. Som en av dere nevnte her, stevnene er på bestemte tider på dagen, og forrige helg skulle jeg dekke et stevne hvor himmelen åpnet seg. Spesielt da synes jeg det er vanskelig å få brukbare bilder. "Alle" kan ta bilde av en hest, men som nevnt - jeg ønsker å lære meg å kunne formidle noe ekstra. Hva slags linser kan man anbefale for feks sportsfotografering? Og hva slags linse pleier man å benytte seg av når det kommer til portretter? Og er det noe annet man bør benytte når man tar bilder av dyr? Jeg har brukt det samme kameraet og samme linse på disse bildene. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 24. juli 2009 Del Skrevet 24. juli 2009 Hva slags linser kan man anbefale for feks sportsfotografering? Og hva slags linse pleier man å benytte seg av når det kommer til portretter? Og er det noe annet man bør benytte når man tar bilder av dyr?Til sportsfotografering bør du ha objektiver med høy lysstyrke slik at du kan få kortest mulig lukkertid. Det betyr lave f/-tall. Det gir deg også mindre skarphetsdybde og større mulighet til å isolere motivet fra bakgrunnen. Det bildet jeg viste er tatt med et objektiv med blenderåpning f/2,8. Tror det er tatt med Tamron 17-50 f/2,8, men ser ikke ut som jeg har inkludert exifen så jeg må sjekke det når jeg er kommet hjem. På samme brennvidde (ca. 50mm) har kitobjektivet ditt en største blenderåpning på f/5,6. Hva det betyr er at det slipper inn 1/4 av lyset til et f/2,8-objektiv, og derfor krever 4 ganger så lang lukkertid for å få samme eksponering. Hvis du trenger mer brennvidde, så er et relativt rimelig objektiv som er ganske populært til slik bruk Sigma 50-150 f/2,8 HSM. Det er også et rimelig greit portrettobjektiv. Skal du ha samme lysstyrke og noe særlig mer brennvidde så går det fort ganske kraftig opp i pris. Lenke til kommentar
Trynemjoel Skrevet 24. juli 2009 Del Skrevet 24. juli 2009 Et godt stativ tror jeg vil gjøre mest utslag her, sammen med et objektiv som kan strekke seg nok mm selvsagt. En er ikke så mobil rundt en stor sprangløype, og en vil ha hester hoppende på forskjellige deler av banen og forskjellige fastobjektiver kan da være kinkig. Så jeg tror ikke fastobjektiv vil være det beste ved mindre man lider under inne-belysning, hvor man da gjerne må redusere seg selv til et hinder hvor man kan prøve å fange best bilder. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå