Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Beskrivelse av VW Golf 1.6 Motor


BRDP

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg hadde tenk å skifte tennplugger og sette på et powerfilter til golfen min men så er et bitte lite problem, hvordan i tusan får jeg av det dekslet som ligger over motorblokka hvor det står i min situasjon 1.6 16V jeg har skrudd litt på biler før men det var på litt eldre biler som ikke har et sånt lokk.

 

Kan noen beskrive det for meg eller vise meg en video hvor de tar av dette lokket det hadde vert så fint både for da kan jeg spare noen små kroner ved å slippe å ta den på verksted vær gang jeg skal skifte pluggene eller vaske filtert mitt foreksempel.

 

Takk for all hjelp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dekslene på en Golf er vel festet på samme måte som VW's kjære bror Seat:

 

Det er som regel noen runde plastdeksler på dekselet, disse vipper du av med et lite flatt skrujern (har dekselet vært løsnet før kan det godt være plastdekslene mangler). Nedi hullene der står bolter med sekskantet hode som du løsner med en pipe med forlenger. Luftfilteret ligger inni dekselet på et vis, så det går slanger opp i dekselet. Disse løsner du bare (se etter at de faktisk er festet i dekselet slik at du ikke løsner noen andre slanger). Slangene kan sitte veldig godt, så du må gjerne vri fram og tilbake samtidig som du trekker dem løs. Nå skal det gå an å vippe dekselet litt opp i forkant. Da ser du hvordan det er festet i bakkant. Sannsynligvis med noen bolter eller skruer som er skrudd nedenfra og opp i dekselet i bakkant av motoren. Skru ut disse og dekselet er løst :). Pass på å dekke til innsuget så du slipper at støv kommer ned i motoren. Så snur du dekselet på hodet og ser hvordan luftfilterboksen er festet, som regel med klips eller skruer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Du sier at du har en 1.6 16V? Altså en FSI-motor? Denne kan være forskjelllig fra den de fleste har, en 102 hk 8V.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar
Du sier at du har en 1.6 16V? Altså en FSI-motor? Denne kan være forskjelllig fra den de fleste har, en 102 hk 8V.

 

Golf IV fikk 16v motor i 2001(105hk), og så går de tilbake til 8v motor i V (102hk). FSI har 16V motor (115hk) i både firer og femmer golf

Lenke til kommentar

2001 Modellen av Golf ble presantert i mai 2000 :cool:

 

Er ganske sikker på at alle med 16v motor er 2001 modeller eller nyere i følge chassinummer, selv om noen er registrert i 2000

 

Har ikke fasit på fsi motorene, men på wikipedia står det at golf 4 fsi har 117 PS (115 hp/86 kW), og Golf 5 115 PS (113 hp/85 kW)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...