Gå til innhold

Stein Erik Hagen flagger ut - toppen av grådighet?

Hva mener du om Hagens utflagging?  

164 stemmer

1. 1. Hva mener du om Hagens utflagging?

• Grådig
      83
    • Ikke grådig
      81

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
La meg spør deg om noe ATW hvor mye årsinntekt har du? Jeg tipper på under 350.000 siden du ikke klarer å skjønn problemstillingen evnt ikke syns det er "stort" nok problem.

Min årsinntekt er irrelevant for diskusjonen og mine argumenter, og hva i alle dager er det som får folk til gang på gang å gjøre tabben å tro "bare vedkommende hadde vært i samme situasjon som meg, så hadde de mente det samme". Har du virkelig så enorm tiltro til egne meninger at du tror alle som mener noe annet enten er i en annen situasjon, eller ikke skjønner hva det er snakk om?

AtW

Det svarte ikke på spørsmålet, jeg personlig trur at du ikke ligger så høgt oppe på lønnsnivå derfor har du mer "hvermansen" vennlig holdning. Sannheten er at de fleste lever på de få i dette landet, og vi få syns ikke det er rett.

Jeg ser noen finner det opportunt å diskreditere ATW's innlegg/argumenter utifra en antagelse om at han har "lav" inntekt.

Nå har ATW ingen problemer med å argumentere for seg, men jeg synes jeg må følge opp med noen betraktninger rundt livsløgnen "de få" har om at de betaler for "hvermansen".

Dersom "hvermansen" ikke går på trygd så bidrar "hvermansen" i prosent av sin inntekt mer til de som får trygd enn "de få" gjør i prosent av sin inntekt/formue. (Vi ser nå bort ifra andre oppgaver "velferdstaten" gitt denne vinklingen som nå plustelig dukket opp).

"De få" bidrar mer *i kroner* til "felleskapet" (sosial "velferd"/støtteordninger) per hode, men på ingen måte slik at "de få" er mer enn noen promille av totalt skatte/avgiftsinngang.

Naturlig nok, da det er flest av "hvermansen".

Det er kun de som ikke har inntekt av ulike årsaker (sykdom f.eks) som ikke bidrar/dvs de tar mer ut av felleskapet enn de gir tilbake.

Alle andre, uansett inntekt bidrar til felleskapet/sosial velferd iht gjeldende skatteregler og lever ikke på "de få".

Så kan vi med mer eller mindre gode argumenter diskutere om dagens velferdsordninger/overføringer/skatteregler er urettferdige.

Det er ikke gode argumenter å henvise til deres antatte inntekt som årsak til at de argumenterer som de gjør.

@Jarmo:

Det er litt fornøyelig at SP/Lundteigen ønsker å vinkle formueskatten slik de/han gjør.

Ja, bønder med "formue" i eiendom/maskiner blir hardere "rammet" enn f.eks. Hagen.

Det de kanskje "glemmer" er at jordbruk/bondestanden hvert år får en stor del av lønna som går til å drifte "forrmuen" over skatteseddelen via overføringer.

Så det er vel bare rett og rimelig at de må føre noe tilbake når de faktisk har gjort det så bra. :)

Uansett vil PrPP legge ned det ulønnsomme jordbruket når de nå vinner valget. *Og* sikkert fjerne skatt på formue.

:)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Problemet med opptredenen til Røkke sist og nå enda verre Hagen er ikke at han har feil, men mer måten han fremstår på som en slags misforstått og selvhøytidelig adelsmann som tror han er verdt sin vekt i noen tonn med gull.

Som jeg skrev:

Se der ja, der fortsetter angrepene mot Hagen. Man klarer nemlig ikke å svare på poengene hans. Da skal man i stedet rakke ned på mannen og trivialisere alt han har bygget opp.

Lenke til kommentar
Problemet med opptredenen til Røkke sist og nå enda verre Hagen er ikke at han har feil, men mer måten han fremstår på som en slags misforstått og selvhøytidelig adelsmann som tror han er verdt sin vekt i noen tonn med gull.

Som jeg skrev:

Se der ja, der fortsetter angrepene mot Hagen. Man klarer nemlig ikke å svare på poengene hans. Da skal man i stedet rakke ned på mannen og trivialisere alt han har bygget opp.

Det er mange forretningsmenn som ikke engang tenker over hvor urettferdig og dopet systemet er. Det er kanskje greiest slik for da slipper de å tenke på at rikdommen ikke er 100 % lagd av de selv og at den også beskyttes av en usynlig sosialistisk hånd, slik som nå hvor sentralbankene har begynt å trykke opp penger. Det er massevis av folk som har jobbet minst like hardt, innenfor andre grener, forskning er bare en av disse feltene, uten å få noe særlig igjen (bortsett fra heder og ære). Jeg er like imponert over suksessen til Hagen som jeg er over suksessen til dopede idrettsutøvere.

Endret av festen
Lenke til kommentar
@Jarmo:

Det er litt fornøyelig at SP/Lundteigen ønsker å vinkle formueskatten slik de/han gjør.

Ja, bønder med "formue" i eiendom/maskiner blir hardere "rammet" enn f.eks. Hagen.

Det de kanskje "glemmer" er at jordbruk/bondestanden hvert år får en stor del av lønna som går til å drifte "forrmuen" over skatteseddelen via overføringer.

Så det er vel bare rett og rimelig at de må føre noe tilbake når de faktisk har gjort det så bra.

Joda, er klar over det. Vi har tusenvis av politisk styrte byråkrater som flytter penger rundt her på berget, ofte med særdeles liten effektivitet og mening. Er vel ingen annen land i verden som har så mange byråkrater pr. innbygger?

Nå kommer også KRF på banen:

http://e24.no/makro-og-politikk/article3209562.ece

Og Høyre:

http://e24.no/kommentar/spaltister/thansen...icle3190107.ece

:)

Lenke til kommentar
Jeg er like imponert over suksessen til Hagen som jeg er over suksessen til dopede idrettsutøvere.

Som jeg skrev:

Du klarrer bare ikke en saksdiskusjon, gjør du vel? Nei, her skal fokus fjernes med nedrige personangrep.

Lenke til kommentar

Det er gode innlegg for alle sider her, ingen tvil om det. Tror det aller største problemet er at en velferdstatsstat som stadig ønsker å bli bedre og bedre, og dermed dyrere for de som faktisk tjener penger, vil føre til at flere og flere tjener bedre på å ikke bidra med noe som helst...

Selv om de aller fleste jeg jeg kjenner som enten er trygdet og/eller pensjonister fortjener hva de får er det liten tvil om at våre velferdsgoder i noen tilfeller kan friste de som klarer seg med mindre til ikke å bidra med noe som helst!

Det er en fin balansgang om dette skal fungere... Selv om det er viktig at alle som trenger hjelp får det de trenger, er det nesten enda viktigere med en politikk som får de som betaler til å se det rettferdige i det, og dermed blir her og betaler hva de blir pålagt.

Man behøver ikke å være millionær for å irritere seg over arbeidsløse som kjører rundt i en bil som er tre ganger dyrere enn den man selv har råd til, eller har et digert hus man selv bare kan drømme om...

For ikke å snakke om ressursene som f.eks. kriminelle har "krav" på mens ofrene ikke har rettigheter i det hele tatt.

Deler gjerne mine skattekroner med både voldsofre. uføre og spesielt pensjonister og alle andre som trenger og har fortjent det, men å gi bare et eneste øre til familien Rashool og/eller kriminelle russiske flykaprere eller norske bønder som tjener ekstra på å gråte en skvett over ulvetatte sauer fremfor å passe på de selv, vel, da kvier jeg meg...

Vi må passe oss for ikke å bli så så "velferdige" at de som har evne til å betale for gildet ikke gidder mer, for hvem skal da betale?

Lenke til kommentar

Som jeg skrev:

Når du bare svarer på det som går på hagen som person, så får du jo ting som går på hagen som person, hele tråden er spekket med innlegg som tar for seg andre deler av hans uttalelser, som feks det med formueskatt.

AtW

Lenke til kommentar
Vi må passe oss for ikke å bli så så "velferdige" at de som har evne til å betale for gildet ikke gidder mer, for hvem skal da betale?

Jeg skulle likt å se noen kilder på hvor mye av gildet disse mangemillionærene egentlig betaler, sammenlignet med skatteinntekter fra småbedrifter, inntekter fra olje og gass, osv. Småbedrifter oppgir nok også en mye mer korrekt ligning enn megabedrifter som "Canica", siden de fleste av dem ikke innehar, eller har råd til å kjøpe, den økonomiske kompetansen som skal til for å gjemme pengene sine i Cayman Islands og andre skatteparadis. Det beste de kan gjøre er å ta noen svarte oppdrag i ny og ne, svindle litt på momsen, etc., men da løper de samtidig risikoen for å bli tatt. Hagen løper ingen risiko fordi hans skatteundragelser er "lovlige".

En annen ting er om slike McJobs som Rimi-Hagen skaper egentlig kan kalles arbeidsplasser, og hvorvidt de gangner samfunnet på lang sikt. Jeg kan ikke tenke meg at det er sunt for et tenkende vesen å sitte i kassen på Rimi. :)

Lenke til kommentar

Jeg skulle likt å se noen kilder på hvor mye av gildet disse mangemillionærene egentlig betaler, sammenlignet med skatteinntekter fra småbedrifter, inntekter fra olje og gass, osv. Småbedrifter oppgir nok også en mye mer korrekt ligning enn megabedrifter som "Canica", siden de fleste av dem ikke innehar, eller har råd til å kjøpe, den økonomiske kompetansen som skal til for å gjemme pengene sine i Cayman Islands og andre skatteparadis. Det beste de kan gjøre er å ta noen svarte oppdrag i ny og ne, svindle litt på momsen, etc., men da løper de samtidig risikoen for å bli tatt. Hagen løper ingen risiko fordi hans skatteundragelser er "lovlige".

En annen ting er om slike McJobs som Rimi-Hagen skaper egentlig kan kalles arbeidsplasser, og hvorvidt de gangner samfunnet på lang sikt. Jeg kan ikke tenke meg at det er sunt for et tenkende vesen å sitte i kassen på Rimi. :)

Og det han og alle andre "rike" slutter med å betale legger vi bare over på pensjonistene og litt mer arveskatt eller bilavgifter? ;)

Det er snakk om "millioner" i bare egen skatt, og dertil noen "millioner" gjennom hvem firmaet hans sysselsetter...

Hvis du ikke trenger disse millionene og/eller synes det er for lite bør du heller fortelle oss hvem andre som skal betale dette for oss når sånne som han ikke gidder lenger! ;)

Lenke til kommentar

Helt riktig. Ikke bare skaper det dårlige arbeidsplasser, men det fjerner også gode.

Lenke til kommentar

Vel det er nå dette folk vil ha. (Eller er det verre å jobbe på Rimi enn Rema, Bunnpris, Coop, osv.?) Det finnes fremdeles småbutikker som ikke er en del av de store kjedene, så det finnes alternativer. Hvis dette skal være kritikk mot Hagen må det være det svakeste i hele tråden.

Lenke til kommentar
Jeg er like imponert over suksessen til Hagen som jeg er over suksessen til dopede idrettsutøvere.

Som jeg skrev:

Du klarrer bare ikke en saksdiskusjon, gjør du vel? Nei, her skal fokus fjernes med nedrige personangrep.

At Hagen etter mange lite taktiske opptredener i media (føler seg litt dårlig behandlet) så velger å rømme landet med formuen, med formueskatten som det som får det til å flyte over blir bare enda en dum opptreden i en lang rekke fra den kanten. Det de fleste rike og fåtallet av de som stemmer frp ønsker (De fleste som stemmer FRP som ikke skjønner hva de stemmer på uansett), er å få bort utbytteskatten slik at eierne kan gjøre det staten ønsker å gjøre. Nemlig å tappe ned selskapene. Det er mye mer morsomt å bruke pengene på seg selv. Forrige runde var sist høyre var i regjering. Uansett har formueskatten en litt bredere dekning hos folk flest. Det er for mange kapitalister som har drevet med for mye gjeld sammenlignet med egenkapital, for høy risiko og har blitt premiert av sosialismen sentralbankene står for.

Lenke til kommentar
Som tidligere sagt.... Det er naturstridig å bry seg om andre før seg selv og sine egne... Sosialisme passer best for de som ikke er i stand til, eller kanskje heller, ikke har noe ønske om, å ta vare på seg selv...

Det er sosialisme vi har da. Prøv å forstå at kapitalisme har vi ikke hatt på svært, svært lenge.

Lenke til kommentar
Som tidligere sagt.... Det er naturstridig å bry seg om andre før seg selv og sine egne... Sosialisme passer best for de som ikke er i stand til, eller kanskje heller, ikke har noe ønske om, å ta vare på seg selv...

Det er sosialisme vi har da. Prøv å forstå at kapitalisme har vi ikke hatt på svært, svært lenge.

Tullprat.... Det er Kapitalisme og ambisjoner som bringer verden fremover... Har ikke alltid med penger å gjøre, men desto flere som setter seg ned i sofaen og venter på noe godt, desto færre blir det igjen til å betale for det...

De som virkelig har penger så de klarer seg gjør nettopp det. Som Hagen flytter de ut av landet og gjør akkurat hva de vil med pengene sine.... Du kan streike og klage så mye du vil uten at det gjør noen av de som er igjen rikere av den grunn.

Lenke til kommentar

Tullprat.... Det er Kapitalisme og ambisjoner som bringer verden fremover... Har ikke alltid med penger å gjøre, men desto flere som setter seg ned i sofaen og venter på noe godt, desto færre blir det igjen til å betale for det...

De som virkelig har penger så de klarer seg gjør nettopp det. Som Hagen flytter de ut av landet og gjør akkurat hva de vil med pengene sine.... Du kan streike og klage så mye du vil uten at det gjør noen av de som er igjen rikere av den grunn.

Hvis sikkerhetsnettet til kapitalistene ble fjernet (som er sentralbankene), og vi hadde hatt en ren gullstandard ville vi hatt kapitalisme. Det vi har nå er slags sosialisme for de rike. Når det er papirpenger som gjelder har vi ikke ordentlig kapitalisme. Det er det vesten deler med alle kommunistiske land opp gjennom historien, bortsett fra at det er enda verre, fordi det sørger for fordeling av rikdommen på noen få. De rike er de som tjener aller mest på velferdstaten, kriger og alt mulig som sørger for å holde seddelpressene igang.

Endret av festen
Lenke til kommentar
Jeg skulle likt å se noen kilder på hvor mye av gildet disse mangemillionærene egentlig betaler, sammenlignet med skatteinntekter fra småbedrifter, inntekter fra olje og gass, osv. Småbedrifter oppgir nok også en mye mer korrekt ligning enn megabedrifter som "Canica", siden de fleste av dem ikke innehar, eller har råd til å kjøpe, den økonomiske kompetansen som skal til for å gjemme pengene sine i Cayman Islands og andre skatteparadis.

Prøvde å google litt, men det ser ikke ut til at det fins noen oversikt over hvem som bidrar. Hegnar skrev i lederartikkelen i dagens Finansavisen at 1/3 betales av pensjonister (mulig også andre var inkludert). Tar man med folk som har fast eiendom har man gjort rede for halve beløpet som betales inn. Totalt er det 700.000 som betaler formueskatt.

Noe annet, som jeg heller ikke fant, er et estimat på hvor mye formueskatten koster oss. F.eks. for Frankrike gir formueskatten 3,8 milliarder € i inntekter per år. Mellom 1997-2006 har 130 milliarder blitt flyttet til andre land for unngå skatten, og for hele perioden med formueskatt er 200 milliarder forsvunnet. Et institutt hadde regenet det samlede tapet for formueskatten til 15,9 milliarder €. Hva er tallene for Norge?

Og som du nevner er det samme situasjon i Frankrike som i Norge: "Formueskatten er til plage for millionærer uten at det går ut over milliardærer." (Sistnevnte plasserer penger slik at det ikke er skattbart, er flytter)

Impôt de solidarité sur la fortune

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...