molland Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 Heisann Er det mulig å ha to forskjellige domene navn på to separate servere hjemme (på samme ip)? Eller er det andre smarte måter å få dem begge to på nett? Jeg har to linux servere som jeg godt kunne tenke meg å ha på nett. Server 1 : Gentoo - hjemmeside/mail Server 2 : Flat-out - filer Grunnen til att det er lagt opp sånn er pga gentoo'en har kun 18.2 gb scsi disk mens Server 2 har mulighet for flere disker som da jeg kan lagre større ting på, bilder og backup f eks Frode Lenke til kommentar
St. Anders Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 Skal fungere bra og sende forskjellige domene navn eks: "eks.com" og "test.com" til samme ip. Å vise forskjellige sider, via virtual hosts på en maskin, men må være mulig og definere at om du får inn test.com så sendes denne videre til neste server. Har ikke testet selv, men har kjørt 2 nettsider på en webserver. (altså begge domenene peker til en server, men serveren ser at "personen" ønsker test.com og sender til rett side, og om du ønsker eks.com blir du sendt til hovedsiden..) Ellers siden du kun snakker filer kan du bare sette opp portforwarding, eller du kan mounte delte shares opp på server 1, og skrive og lese fra server 2 via server 1. Håper dette ikke bare ble rot, er litt trøtt her e sitter, spør vis det er noe du lurer på så skal e se om e kan svare bedre. Lenke til kommentar
Zappza Skrevet 24. juli 2009 Del Skrevet 24. juli 2009 Portforwarding ville vært mitt forslag. Hvis du har domene www.webhost.com til hjemmeside/mail og setter opp at denne adressen skal gå til DINIP:80, kan du ha domene www.filhost.com til adressen DINIP:9002 og sette opp portforwarding i routeren din sånn at port 9002 blir sendt til filserveren mens port 80 blir sendt til gentooen. Flere porter kan settes opp på akkurat samme måte. Hvilken port de ulike domenene skal gå til velger du hos domenetilbyderen din. Lenke til kommentar
molland Skrevet 24. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2009 Hei Jeg har ett domene via domeneshop. Den går i dag til "hjemmesiden" iallefall der den er tenkt. Altså : Porten settes hos f eks domeneshop (må bare finne ut hvor) åpne den porten i min router og videre til (lokal) ip'en til den aktuelle serveren. Skulle det være sånn omtrent det du tenkte på? Frode Lenke til kommentar
St. Anders Skrevet 24. juli 2009 Del Skrevet 24. juli 2009 DNS settes hos domeneshop til og vise til din maskin. Portforwarding må gjøres i routeren du bruker for og få de forskjellige serverene/maskinene dine på internett. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 24. juli 2009 Del Skrevet 24. juli 2009 Apache med mod_proxy bør kunne fikse det du er ute etter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå