Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

hva er greia med svine influensa?


Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

er den farligere eller ikke enn vanlig influensa? om ikke, hvorfor alt oppstyret med egne telefonlinjer og nettsider, og planlegging av egen legevakt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Svineinfluensaen er farligere enn vanlig influensa, ja. Mens folk sjeldent dør av vanlig influensa, er det veldig mange som har dødd av svineinfluensa i forhold til antall smittede.

 

Dersom du har normalt god helse, tror jeg likevel ikke det er noen grunn til panikk. Det går nok bra denne gangen også, som med fugleinfluensaen/SARS! ;)

 

EDIT - etter Lars' innlegg:

Jeg har ikke kilde på dette, påstanden/-e var basert på egen oppfatning og hva jeg har hørt via andre (vanligvis svært pålitelige, men tydeligvis ikke pålitelige nok denne gangen)... I stand corrected! :blush:

Endret av Dunsay
Lenke til kommentar
Svineinfluensaen er farligere enn vanlig influensa, ja. Mens folk sjeldent dør av vanlig influensa, er det veldig mange som har dødd av svineinfluensa i forhold til antall smittede.
Kilde?

 

Det er utrolig mange som dør av vanlig influensa og vi har egentlig ikke hatt SÅ mange svineinfluensa-dødsfall.

Lenke til kommentar
Kilde?

Dessverre, nei... :blush:

Motbevis meg GJERNE i denne saken, det hadde vært kjempekos! :)

 

Det jeg har hørt er at svineinfluensa er en ganske mild infuensa som er veldig veldig smittsom. Det man er redd for er at store deler av befolkningen blir syke, og derfor vil det blir vanskelig å holde samfunnet i gang(sykehus/politi osv).

 

Kilde:pappa(lege)

Da går jeg og legger meg! :D

Natta!

Lenke til kommentar
"Svineinfluensa" er noe media har hauset opp for å selge aviser i agurktiden.

Definitivt! Jeg trodde likevel den skulle være noe kraftigere enn en "vanlig" influensa (dog langt ifra skikkelig styggfarlig), men det ser visst ut som om jeg tok feil der også... Jaja, det er jo bare bra! :)

Lenke til kommentar

Nei, svineinfluensa i seg selv er ikke spesielt farlig sammenlignet med vanlig influensa. Det dør langt flere hvert år av vanlig influensa enn det det har gjort til nå av svineinfluensa (ca 1000-1500 dør av vanlig influensa hvert år bare i Norge). Men det er ikke derfor svineinfluensaen er farlig. Den er farlig fordi den smitter SVÆRT lett. Siden influensa-virus generelt muterer fort, er de redde for at svineinfluensaen skal mutere til en farligere versjon, samtidig som den smitter lett.

 

Dersom dette skjer, kan vi oppleve noe lignende som da spanskesyken herjet mellom 1918-1920. 25 millioner mennesker døde av denne, noe som er 5-10 ganger flere enn de som døde i løpet av hele første verdenskrig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...