Gå til innhold

Hjelp. Dataen henger seg

Anbefalte innlegg

Det hele begynte med at en dag ville ikke windows XP boote. Den kom til det stedet hvor en grå strek loader, (like før den grønne/blå loaderen) der hang den seg opp. Etter det gjør den det hver gang. Så tengte jeg at jeg skulle formatere. Jeg satte in en bootable windows cd, og valgte start datamaskinen med cd-rom. Så skrev jeg format c: Til min store overraskelse fikk jeg "ugyldig kommando"

kobla hardisken i en annen maskin og formaterte der.

Kobla tilbake og prøvde å installere win98. Først starter scandisk, men etter at det står kopierer installasjonsfilene eller.no skjer det ikke mer.

Dette skjer hver gang. Derimot funker det fett å kopiere ting rundt i dos, både fra cd-er og fra hardisken.

Hjelp! Hva er feil. Dette har aldri hent meg før. Hvis det er noe mer dere lurer på så bare spør.

Håper noen hvet noe :cry:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan hende det er cluster feil på harddisken. Prøv å kjøre thorough mode i scandisk.

Når jeg formaterer bruker jeg et program fra harddisk-produsenten min (Western Digital), og merker at den gjør det 'grundigere' en format. Sist gang jeg formaterte, alt var f*cka, så funkte det ikke å legge inn Windows etter format c:, og da måtte Western Digital Lifeguard til...

Lenke til kommentar

Her kommer fortsettelsen på historien:

Jeg lasta ned programmet og lagde en disket som jeg fikk beskjed om.

Siden jeg ikke hadde disketstasjon på denne dataen fra før kjøpte jeg det.

Jeg stappa disken i diskettstasjonen og skrudde på dataen. Det rare var at dataen ikke leste på disketten. Det vil si den lyste opp i et sekund. Jeg sjekka biosen og passa på at boot from floppy var skrudd på, men det hjalp ikke. Jeg starta med win98 boot cden og valgte dir på diskettstasjonen. Det funka. Jeg fikk se innholdet. Så jeg tenkte at jeg kunne kjøre western digital programmet herfra. Til min store forbauselse fikk jeg en melding om at programmet var for stort for minnet eller.no.

Jeg testa for sikkerhets skyld med en oppstartsdisket, men det hjalp ingenting. Dataen leser ikke på floppyen. (og ja, kablene sitter fast)

Er det noen instillinger i biosen jeg må slå på?

Hva skal jeg gjøre, begynner å bli temmelig desperat og lei. :evil:

Lenke til kommentar

kjør fdisk og repartisjoner, prøv dette. Utenom dette tror jeg du har lastet ned en korrupt fil eller at disketten er koruppt. Husker ikke selv men hvis du dobbeltklikker på filen er det ikke en fil som åpner et diskettlaginingsprogram? har du gjort dette?

Lenke til kommentar

Har testa harddisken i den andre maskinen. Det var ingen feil så vidt jeg kunne se. Jeg skal teste ut det minne programmet.

Jeg har laget en disket fra den filen jeg lasta ned. På den dataen som virker får jeg kjørt programmet fra startup med disketten. Jeg velger å sjekke harddisken, men når den skal begynne sier programmet at jeg ikke har western digital, enda jeg har det :evil:

Kan det være hovedkortet. Har ødelagt biosen en gang. Måtte bort til en kammerat og kopiere hans bios over på mitt hovedkort. (Vi hadde helt like hovedkort).

Desuten datt kjørelibba av en gang, men jeg vet ikke om den ødelagte noe. Alt virket etterpå. Hvordan tester jeg hovedkortet for feil?

:cry:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...