Solberg2k Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 Hei Jeg og kompisen min prøver å koble oss på samme nettverk Jeg bruker Windows Vista og han bruker XP. Problemet er at jeg har internett men ikke han? Vi bruker Kanal Digital. Modemet er en boks som kommet ut i fra veggen. Ut i fra Modemet har vi koblet til en Switch som vi begge har koblet oss på. Jeg får da altså signal men ikke han. Hva kan grunnen til dette være? Har prøvd Ipconfig/realse > /renew men ingenting som ser ut til å fungere. Noen forslag? Mvh Solberg2k Lenke til kommentar
maedox Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 Modemet til Canal Digital er ikke en ruter bare en bridge. Dermed får du bare én IP-adresse fra modemet. Du må ha en router mellom modemet og PC-ene for å kunne koble til mer enn én. Hvis det bare er en midlertidig løsning kan du bruke et ekstra nettverkskort i den ene PC-en og dele internett-tilkoblingen. Lenke til kommentar
zvein Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 Modemet til Canal Digital er ikke en ruter bare en bridge. Dermed får du bare én IP-adresse fra modemet. Du må ha en router mellom modemet og PC-ene for å kunne koble til mer enn én. Hvis det bare er en midlertidig løsning kan du bruke et ekstra nettverkskort i den ene PC-en og dele internett-tilkoblingen. Feil. Jeg har også bredbånd fra Canal Digital, og den deler ut 5(tror jeg) offentlig IPer på nettverket. Skal man ha mer enn det, må man ha en router. Lenke til kommentar
Pozzolan Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 (endret) Fire IPer skal det være "Configuration Parameters: Computers Allowed by Service Provider: 4" Men prøv en restart av modemet, kan være at det ligger igjen noen MACadresser i minnet. Endret 23. juli 2009 av Kenneth E Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 Hentet fra Canal Digital kundeservice: Dersom du ønsker å koble flere pc'er på ett modem trenger du en router. Dette får du kjøpt hos din nærmeste dataforhandler. Lenke til kommentar
Pozzolan Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 Vel, jeg har aldri hatt problemer med å få fire offentlige IPer. "Configuration Parameters: Computers Allowed by Service Provider: 4" er sakset rett ut fra modemet. Bare se selv, adressen er mest sannsynlig http://192.168.100.1/ Tror like gjerne det kunne stått svitsj der, så lenge det er under fire maskiner vel og merke. Lenke til kommentar
Solberg2k Skrevet 23. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2009 Hmm.. Dette var jo litt rart. Prøvde jo å koble direkte fra modemet til hans pc, men finner forstsatt ingen nettverk. Lenke til kommentar
maedox Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 Du burde kanskje prøvd det først. Har han satt manuell IP-adresse? Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 Vet ikke hva modemet var konfigurert med, men fikk iallefall til å koble til to maskiner direkte mot modemet før. Muligens denne praksisen er endret. Men prøv å resett modemet. Kan være som sagt tidligere at det ligger gamle MAC adresser som er låst i modemet. Lenke til kommentar
Solberg2k Skrevet 23. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2009 Har prøvd å satt manuel Ip adress ja, men funker forsatt ikke ;( Resetta modemet også men ingen framgang.. Jøss, detta var kjipt. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 (endret) Hvis du resetter modemet riktig så skal du få minst en ipadresse ledig til PC. Bare pass på at nettverkskabelen er koblet i den maskinen du skal ha nett på før du resetter, ellers vil den gi lease til feil maskin . Du resetter det ved å stikke en pennespiss inn i det lille hullet bak og venter til lampene foran slukner (>10 sek?). Deretter tar det noen minutter før alle lampene foran på modemet lyser igjen. Sjekk hvilket abonnement du har. Det finnes abonnement med 1 ipadresse og 4 ipadresser om de ikke har endret på det. Lønner seg egentlig å skaffe seg en router slik at du slipper stresset med å tenke på om du har lease. I tillegg har den også brannmur som beskytter deg. Endret 23. juli 2009 av la7dfa.com Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå