Zolrath Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 Hvordan kan man teste om jordingen i en jordet stikkontakt faktisk er i orden? Lenke til kommentar
The Ghost Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 Du skaffer deg enten et multimeter eller voltmeter, setter det til den laveste verdien over 240v og du må huske å sette på AC, det er merket med ~. Om den ikke er koblet til vil du måle 0v mellom GND og fasene, er den koblet til og det ikke er jordfeil så måler du ca. 130v mellom fasene og GND, er det jordfeil på anlegget så måler du ca. 0v mellom den ene fasen og GND og ca. 230v mellom den andre fasen og GND. Om det er jordfeil så behøver det ikke å være hos deg det er feil, feilen kan ligge hos naboen eller langt ute i anlegget et annet sted. Lenke til kommentar
Footy Skrevet 24. juli 2009 Del Skrevet 24. juli 2009 (endret) Beklager Ghost, det blir ikke en riktig måte å kontrollere at jorden i stikket er i orden. Du kan få en PEKEPIN om det er jord tilstedet eller ikke, men ikke i orden... Hva du må gjøre er såkalt kontinuitetstesting. Dvs at man fester en ledning i jordskinna i sikringskapet og drar denne bort til den relevante stikkontakten. Du måler så på jordpinnen i stikket og på ledningen du har tatt med deg, her skal du måle motstand. I følge norske standarder så er alt under 1M ohm OK. Men da dette er en stikk, så burde du ikke ha noe høyere enn 0.2-0.3. er det høyere enn dette kan man lete etter en dårlig kobling noe sted... Hust å ta til høyde for motstanden i selve kabelen du drar fra skapet.. Endret 24. juli 2009 av Footy Lenke til kommentar
Zolrath Skrevet 24. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2009 Takker for svar, fulgte forslaget til The Ghost for å få en pekepinn, og ut fra det ser det ut til å være jordfeil. Det som er montert er et 4-veis stikk, er det mulig at den er feilkoblet når den likevel fungerer? Ser at GND går til GND, alle kablene er koblet til på venstre side, og går videre til høyresiden. Ser også at jordfeilbryteren har slått ut mens jeg holdt på med dette. Jeg burde vel kunne bruke multimeteret mellom jordkabelen som kommer ut fra veggen og jordinga i stikket for å se om det er kontakt hele veien? Lenke til kommentar
chrisege Skrevet 24. juli 2009 Del Skrevet 24. juli 2009 Jeg er litt skeptisk til måten til The Ghost. Dersom dette er et IT-nett, vil måten til The Ghost være riktig, men som Footy sier, gir dette bare en pekepinne, og ikke et sikkelig svar. Er du derimot på et TN-nett, vil måten til The Ghost ikke være riktig. Da vil du måle tilnærmet 0 mellom ene fasen (null-lederen) og jord, og 230 mellom andre fasen og jord. Dette da jord og null-leder på et TN-anlegg egentlig er samme (koblet sammen i sikringskapet) Er du på et TT-nett vil også denne måten være feil. Da vil du måle 230 volt mellom både fasene og jord. Den sikre måten for å finne ut om du har jord, er som Footy sier å Ohme fra jordingsskinna i skapet og frem til stikket. Som du ser av det jeg har skrevet over, så trenger du altså ikke ha jordfeil, selv om du måler 230 volt mellom fase og jord. Dersom det er jordfeil på et IT-nett er det heller ikke helt riktig som The Ghost sier at du vil måle 0 volt mellom ene fasen og jord, og 230 volt mellom andre fasen og jord. Du kan godt måle helt andre verdier avhening av hvor og hvordan jordfeilen er. Jeg hadde f.eks 127, 230 og 170 mellom fasene og jord, når det var jordfeil i nabolaget her. Dette får være nok for i dag. Dersom noe av det jeg har skrevet er feil, må dere gjerne rette meg på det. En stund siden sist jeg jobbet med dette nå. Lenke til kommentar
The Ghost Skrevet 25. juli 2009 Del Skrevet 25. juli 2009 IT nett er jo det som er mest utbredt iværtfall på det private markedet, de aller nyeste husene har mye større sjangs for å ha et TN. På TN nett så er det jo 400v mellom fasene og ca. 230v mellom N og fasene. (400/roten av 3). N og GND er så å si det samme da de er koblet sammen lenger ut i nettet. Lenke til kommentar
hillmar Skrevet 26. juli 2009 Del Skrevet 26. juli 2009 IT nett er jo det som er mest utbredt iværtfall på det private markedet, de aller nyeste husene har mye større sjangs for å ha et TN. På TN nett så er det jo 400v mellom fasene og ca. 230v mellom N og fasene. (400/roten av 3).N og GND er så å si det samme da de er koblet sammen lenger ut i nettet. Det at det er 400V mellom fasene i TN nett har ikke noe å si her da det selvfølgelig bare er en fase og N som er trukket ut til stikken... Og som chrisege sier vil man på TNnett måle 230V mellom "fasene"(som egentlig er fase og N) og 230V mellom fase(kun den ene som faksik er fase, ikke N) og jord. Hvis trådstarter har noe form for problemer med jording eller annet i denne stikken vil jeg anbefale han å ta kontakt med en elektrikker. Tar ikke lange tiden for en fagmann med "eurotester" å finne ut av det. Lenke til kommentar
Chau Skrevet 27. juli 2009 Del Skrevet 27. juli 2009 (endret) Hei, Jeg låner denne tråden for å spørre etter noe målinger også. Jeg skal ikke måle strømnettet, men jeg skal måle om det er noe brudd i varmekabel. Jeg har kjøpte fra Megaflis (Cable kit 400 w 37 m ).Det er 3 legninger på varmekabel. hvor den ene er jordet så klart. Jeg har en multimeter som er kjøpt på clahs olson- Takk for svar. ---- Fant løsningen. ved hjelp av formel R = U/I Ellers tusen takk til de som har tenkt å svare. Endret 27. juli 2009 av yukomato Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 27. juli 2009 Del Skrevet 27. juli 2009 I spec for kabelen skal det være oppgitt motstandsverdi med +/- avvik. Du bør også megge disse mot jord for å se om isolasjonen er bra nok (men da må du ha en megger, ikke en vanlig AVO). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå