Gå til innhold

Slette alt på pc som skal selges


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har nettopp fått solgt PCn min og ønsker derfor å slette all informasjon som ligger på harddisken min. Hva er det beste programmet å bruke for å gjøre dette?

 

Jeg har 3 partisjoner og ønsker å fjerne alt på 2 av dem. På den siste ligger HP Recovery som jeg må ha for å installere windows på nytt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Personlig anbefaler jeg å aldri selge en datamaskin med en harddisk du selv har brukt. Enn om man formaterer kan alltid data hentes ut igjen, om man da ikke bruker tredjeparts programvare som "sletter" hele harddisken sikkerlig.

 

Som uttalt, selg heller maskinen uten harddisk

 

:)

 

Har du noengang hørt om noen som har fått ut data fra en formatert disk? Du greier værtfall ikke og få ut noen data med programvare, altså du må få inn en ekspert som kommer med et teleskop og leser av plata...

Lenke til kommentar
Har du noengang hørt om noen som har fått ut data fra en formatert disk? Du greier værtfall ikke og få ut noen data med programvare, altså du må få inn en ekspert som kommer med et teleskop og leser av plata...

Hehe, vel noe teleskop fungerer nok ikke særlig. Det er flere firmaer som har spesialisert seg på dette, feks. firmaet ontrackdatarecovery.com, disse gjenoppretter all data på feks. harddisker som har blitt ødelagt i brann, overforsømmelse ol. disse har også programvare man kan kjøpe for å gjøre dette selv, så tro meg når jeg sier det, dette er mulig og lettere enn man kanskje skulle tro.

 

:)

Lenke til kommentar
Har du noengang hørt om noen som har fått ut data fra en formatert disk? Du greier værtfall ikke og få ut noen data med programvare, altså du må få inn en ekspert som kommer med et teleskop og leser av plata...

Hehe, vel noe teleskop fungerer nok ikke særlig. Det er flere firmaer som har spesialisert seg på dette, feks. firmaet ontrackdatarecovery.com, disse gjenoppretter all data på feks. harddisker som har blitt ødelagt i brann, overforsømmelse ol. disse har også programvare man kan kjøpe for å gjøre dette selv, så tro meg når jeg sier det, dette er mulig og lettere enn man kanskje skulle tro.

 

:)

 

Når jeg sier formatert regner jeg også med at et operativsystem er lagt inn (selv om dette er en vanlig misforståelse :p), og etter at dataene har blitt overskrevet så er det nesten umulig og få tilbake data.

Lenke til kommentar
Personlig anbefaler jeg å aldri selge en datamaskin med en harddisk du selv har brukt. Enn om man formaterer kan alltid data hentes ut igjen, om man da ikke bruker tredjeparts programvare som "sletter" hele harddisken sikkerlig.

 

Som uttalt, selg heller maskinen uten harddisk

 

:)

 

Har du noengang hørt om noen som har fått ut data fra en formatert disk? Du greier værtfall ikke og få ut noen data med programvare, altså du må få inn en ekspert som kommer med et teleskop og leser av plata...

 

Dette er ikke noe problem! Har selv hentet ut filer fra en formatert og reinnstallert PC med GetDataBack som jeg betalte noen hundrelapper for.

Lenke til kommentar

for å slette hele disker er det kansje greit at starte en live-cd fra linux verdenen,de fleste utgivelser har ett eller annet vertøy for å formatere disker,foretrukket flere ganger om.Alternativt få tak på noe 3e parts programvare.

og ja,med en vanlig formatering er det fullt mulig att genopprette data helt eller delvis for hvem som helst,såpass att man får sett bilder/lest dokumenter helt eller delvis.

 

dette avhenger ju selvsagt på hvordan harddisken er organisert,filsystem,er den kryptert og hvordan,jeg lagrer mine gamle disker i "boden",og resten av utdatert utstyr går til gjenvinning.

Lenke til kommentar

KillDisk fungerer veldig bra til dette formålet men seriøst, det holder å kjøre HP recovery noen ganger. Skal litt til å hente ut data etter det da den formaterer den partisjonen du har brukt (ikke recovery partisjonen) og installerer så OS'et over det igjen, og da beholder kunden den recovery partisjonen og blir nok meget fornøyd med det.

Lenke til kommentar
Personlig anbefaler jeg å aldri selge en datamaskin med en harddisk du selv har brukt. Enn om man formaterer kan alltid data hentes ut igjen, om man da ikke bruker tredjeparts programvare som "sletter" hele harddisken sikkerlig.

 

Som uttalt, selg heller maskinen uten harddisk

 

:)

 

tull og tøys, det er INGEN som NOENSINNE har klart å hente ut overskrevne data, det eksisterer kun en teori om hvordan dette er mulig, noe som er svært usannsynlig at man kunne få til i så stor grad som det ville kreve å få ut noe som helst av nyttig data.

 

boot fra linux live cd.

 

dd if=/dev/zero of=/dev/sda

 

bytt ut sistnevnte device navn med alle de diskene du vil nulle ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...