itwiz Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 Hei! Jeg har nettopp fått solgt PCn min og ønsker derfor å slette all informasjon som ligger på harddisken min. Hva er det beste programmet å bruke for å gjøre dette? Jeg har 3 partisjoner og ønsker å fjerne alt på 2 av dem. På den siste ligger HP Recovery som jeg må ha for å installere windows på nytt. Lenke til kommentar
VD Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 Formater pcen og installer pcen på my med HP recovery en 5-6 ganger så er alt du hadde på maskinen din fjernet for godt =) Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 Personlig anbefaler jeg å aldri selge en datamaskin med en harddisk du selv har brukt. Enn om man formaterer kan alltid data hentes ut igjen, om man da ikke bruker tredjeparts programvare som "sletter" hele harddisken sikkerlig. Som uttalt, selg heller maskinen uten harddisk Lenke til kommentar
itwiz Skrevet 23. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2009 Det er jo derfor jeg spør om tips til tredjeparts programvare. Har uansett ikke så sensitiv informasjon på den. Lenke til kommentar
Pizzaen Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 Personlig anbefaler jeg å aldri selge en datamaskin med en harddisk du selv har brukt. Enn om man formaterer kan alltid data hentes ut igjen, om man da ikke bruker tredjeparts programvare som "sletter" hele harddisken sikkerlig. Som uttalt, selg heller maskinen uten harddisk Har du noengang hørt om noen som har fått ut data fra en formatert disk? Du greier værtfall ikke og få ut noen data med programvare, altså du må få inn en ekspert som kommer med et teleskop og leser av plata... Lenke til kommentar
GeirHH Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 (endret) Eraser...Sikker sletting av fortrolige filer (Komputer for alle 7/2009) Endret 23. juli 2009 av fjellreven1 Lenke til kommentar
Pizzaen Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 Eraser...Sikker sletting av fortrolige filer (Komputer for alle 7/2009) Det er ikke en funksjon i Eraser som gjør at du kan slette (og overskrive) alle data på en hel hardisk, du kan bare velge en mappe som skal slettes, en fil eller ledig plass... Lenke til kommentar
itwiz Skrevet 23. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2009 Fant et program som heter KillDisk.. Kjenner dere til dette? Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 Har du noengang hørt om noen som har fått ut data fra en formatert disk? Du greier værtfall ikke og få ut noen data med programvare, altså du må få inn en ekspert som kommer med et teleskop og leser av plata... Hehe, vel noe teleskop fungerer nok ikke særlig. Det er flere firmaer som har spesialisert seg på dette, feks. firmaet ontrackdatarecovery.com, disse gjenoppretter all data på feks. harddisker som har blitt ødelagt i brann, overforsømmelse ol. disse har også programvare man kan kjøpe for å gjøre dette selv, så tro meg når jeg sier det, dette er mulig og lettere enn man kanskje skulle tro. Lenke til kommentar
Pizzaen Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 Har du noengang hørt om noen som har fått ut data fra en formatert disk? Du greier værtfall ikke og få ut noen data med programvare, altså du må få inn en ekspert som kommer med et teleskop og leser av plata... Hehe, vel noe teleskop fungerer nok ikke særlig. Det er flere firmaer som har spesialisert seg på dette, feks. firmaet ontrackdatarecovery.com, disse gjenoppretter all data på feks. harddisker som har blitt ødelagt i brann, overforsømmelse ol. disse har også programvare man kan kjøpe for å gjøre dette selv, så tro meg når jeg sier det, dette er mulig og lettere enn man kanskje skulle tro. Når jeg sier formatert regner jeg også med at et operativsystem er lagt inn (selv om dette er en vanlig misforståelse ), og etter at dataene har blitt overskrevet så er det nesten umulig og få tilbake data. Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 Personlig anbefaler jeg å aldri selge en datamaskin med en harddisk du selv har brukt. Enn om man formaterer kan alltid data hentes ut igjen, om man da ikke bruker tredjeparts programvare som "sletter" hele harddisken sikkerlig. Som uttalt, selg heller maskinen uten harddisk Har du noengang hørt om noen som har fått ut data fra en formatert disk? Du greier værtfall ikke og få ut noen data med programvare, altså du må få inn en ekspert som kommer med et teleskop og leser av plata... Dette er ikke noe problem! Har selv hentet ut filer fra en formatert og reinnstallert PC med GetDataBack som jeg betalte noen hundrelapper for. Lenke til kommentar
jaxawier Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 for å slette hele disker er det kansje greit at starte en live-cd fra linux verdenen,de fleste utgivelser har ett eller annet vertøy for å formatere disker,foretrukket flere ganger om.Alternativt få tak på noe 3e parts programvare. og ja,med en vanlig formatering er det fullt mulig att genopprette data helt eller delvis for hvem som helst,såpass att man får sett bilder/lest dokumenter helt eller delvis. dette avhenger ju selvsagt på hvordan harddisken er organisert,filsystem,er den kryptert og hvordan,jeg lagrer mine gamle disker i "boden",og resten av utdatert utstyr går til gjenvinning. Lenke til kommentar
kris98 Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 I grunn like greit å bare ta harddisken selv og kjøpe en ny og billig en til å ha i den PC'en som skal selges. Trenger ikke koste mer enn 3-400. Lenke til kommentar
VD Skrevet 24. juli 2009 Del Skrevet 24. juli 2009 KillDisk fungerer veldig bra til dette formålet men seriøst, det holder å kjøre HP recovery noen ganger. Skal litt til å hente ut data etter det da den formaterer den partisjonen du har brukt (ikke recovery partisjonen) og installerer så OS'et over det igjen, og da beholder kunden den recovery partisjonen og blir nok meget fornøyd med det. Lenke til kommentar
Varj Skrevet 24. juli 2009 Del Skrevet 24. juli 2009 Personlig anbefaler jeg å aldri selge en datamaskin med en harddisk du selv har brukt. Enn om man formaterer kan alltid data hentes ut igjen, om man da ikke bruker tredjeparts programvare som "sletter" hele harddisken sikkerlig. Som uttalt, selg heller maskinen uten harddisk tull og tøys, det er INGEN som NOENSINNE har klart å hente ut overskrevne data, det eksisterer kun en teori om hvordan dette er mulig, noe som er svært usannsynlig at man kunne få til i så stor grad som det ville kreve å få ut noe som helst av nyttig data. boot fra linux live cd. dd if=/dev/zero of=/dev/sda bytt ut sistnevnte device navn med alle de diskene du vil nulle ut. Lenke til kommentar
AllFather Skrevet 24. juli 2009 Del Skrevet 24. juli 2009 (endret) Jeg har hentet ut filer fra disker som har vært formatert 2-3 ganger med NTFSrecovery.... |edit|: Forumbug, teksten kom 3 ganger Endret 24. juli 2009 av AllFather Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå