Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Førebu meg til 1T

Anbefalte innlegg

No til hausten begynner eg på fyrsteåret på vidaregåande, og eg har då planar om å velje teoretisk matte. Eg har funne ut at eg har så mykje fritid no i ferien at eg like så godt kan bruke litt tid på å førebu meg. Er det nokon som har tips til korleis eg kan gjere det? Eg er ikkje interessert i å kjøpe nokre bøker, men heller jobbe litt med oppgåver eg finn på til dømes matematikk.net (finnast det liknande sider?). Men kva bør eg jobbe med? Kva tema i 1T-pensumet er det vanleg å slite mykje med, og dermed ein fordel å ha jobba med på førehand?

Endret av Henrik B
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel egentlig ikke så veldig mye slit med det. Om du kan det du skal/bør kunne fra ungdomsskolen, så er du godt forberdt. Det er bare å følge med i timene og gjøre oppgavene du får beskjed om, så går det helt fint. Da jeg gikk VG1 var det faktisk en som fikk en sekser (som standpunkt ja), uten at jeg så ham åpne boken en eneste gang - men så var han kanskje litt spesiell da. :p

Lenke til kommentar

Horrorbyte: T-matte er langt over ungdomsskolenivå. Fra 8. til 10.-klasse var det svært sjeldent jeg åpnet bøker eller gjorde lekser, men fikk alltid 6 eller 5 gjennom alle årene. I førsteklasse jobbet jeg en del med matten, men fikk vanligvis 3/4 på prøver med en innsats langt større enn tidligere (ikke at jeg jobbet hardest). Året etter byttet jeg til P-matte, og fikk en 5-er med samme innsats som på ungdomsskolen.

Det er rimelig å si at P-matte ligger på dette nivået, men T-matte? Aldri. :)

.. ellers bør du lære av mine feil, og høre på det Horrorbyte sier. Med din motivasjon klarer du deg nok bra.

Lenke til kommentar

Vel, det var i hvert fall gjennomgående dårligere karakterer blant de jeg kjente. Det kan være noe i det du sier (på ett emne fikk jeg 6/5, og her jobbet jeg hardt), men jeg oppfattet det som mye vanskeligere. Meget mulig min innstilling til matte/lærer påvirket alt, da :!:

Endret av mathos
Lenke til kommentar

For oss som var del av reform-94 på ungdomsskolen så var forskjellen mellom Matte 1T og ungdomsskolen ganske drøy, med kunnskapsløftet så har mattenivået på ungdomsskolen økt, så regner med at det skal gå litt lettere for de som begynner på vdg i dag

Lenke til kommentar
For oss som var del av reform-94 på ungdomsskolen så var forskjellen mellom Matte 1T og ungdomsskolen ganske drøy, med kunnskapsløftet så har mattenivået på ungdomsskolen økt, så regner med at det skal gå litt lettere for de som begynner på vdg i dag

Det er nok noe i det. Som det siste kullet etter reform 94 på ung.sk. fikk vi en grov overgang. Vi hoppet rett på områder hvor det var forventet at vi hadde grunnleggende kunnskaper, noe vi altså ikke hadde. Ikke alltid like gøy å være testsubjekter for skolen.

Lenke til kommentar

For å gjøre det bra i 1T bør du være flink i algebra og mer abstrakt matematikk. Jeg hadde det sist skoleår, og fikk 6 uten å legge noe særlig innsats i det. Men da hadde jeg hatt store deler av pensum på usk og jeg har veldig lett for å lære matematikk.

Mange av de i klassen min gjorde det dårligere i matte nå enn på usk, uten at jeg kan hevde det er fasiten da dette kun er snakk om en enkelt klasse og læreren hadde heller begrenset kompetanse som pedagog.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...