Gå til innhold

Hva er egengtlig Longhorn?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Egentlig WinXP med småforandringer, Palladium og nytt filsystem

Da kan man likegodt si at Windows XP er Windows 2000 med små forandringer.

men det er det jo --> nt5.0 og 5.01 om jeg ikke husker helt feil :wink:

5.0 -> 5.1 that is :yes:

Lenke til kommentar

Windows Longhorn er jo oxo bare en unnskyldning for å få folk til å oppgradere hw...jeg mener, Radeon 9700 level 3d kort for å kjøre det med alle effekter? de fant vel ut at de ikke tjente nok penger på alle bedriftene som bruker f.eks. GF4 MX 420 kort i maskinene sine...

hmm, det nye filsystemet ser jo intressant ut da...og den ekstra verktøy linjen, ellers.... :shrug:

Off-Topic:

synd "palladium" også, mest sannsynlig blir implementert i Hardware oxo...jeg veit Intel og AMD er med på det, og da kan du tenke deg at mobo'ene også får det

bare tanken på at jeg skal måtte koble meg opp mot en ekstern server for å f.eks. bruke den LOVLIGE versjonen av Photoshop 9.5 (eller hva nå versjon som er ute da), er helt latterlig? Skal jeg liksom måtte stole på at en "tredje parts" leverandør er sikker?

og hva med alle dem(ikke mange idag, men de finnes de oxo) som ikke har internet? vil de kunne bruke software som må koble seg opp mot en server, eller må dem ringe inn til et firma for å få aktivisert programmet, slik windows brukere kan idag?

og hva med DDos angrep mot disse sentrale serverene? skal vi oppleve at det blir umulig å jobbe lokalt på maskinen med et program, bare fordi en server er nede i USA? det er en situasjon som kan tenkes...

og hvem sier at denne "trusted third party" tjeneren ikke spionerer på "kundene" sine? vi vet jo alle bakgrunnen MS har når det gjelder slikt...

Hvis software varehus må betale lisenser til M$ for å få implementert Palladium (noe de "GARANTERT" må :( ), hvor vil dette sette de mindre, ikke fullt så etablerte selskapene?

Og hva med open source? Skal det bli totalt umulig å kjøre open source programmer på en PC? uten evt. å "skru av" palladium (ja, jeg vet at dem sier at det skal være mulig, men at man da kanskje ikke får bruke visse software (som Windows?), men kommer dem til å gjøre det så lett at bestemor vil kunne finne knappen som skrur det av? - ikke tror jeg det...det hele fører vel til at open source miljøet blir skviset helt ut det...iallefall fra windows (Ja, mange vil sikkert si at det ikke var noe mye å skryte av uansett, til windows da, men det er et tap uansett).

sist men ikke minst: Immari teit av MS å forrandre navnet på "Palladium" for å unngå mye av den dårlige omtalen forbundet med navnet...det er jo like galt uansett.....helvete, jeg blir så forbanna når sånne selskap skal prøve å styre hverdagen helt!

P.S. Secure computing my ass, det er bare et copy protection system som skal "beskytte" inntektene til store monopolistiske firma...greit nok det, de skal tjene penger de oxo, men FFS, ikke ta over maskinen min fordet!

Lenke til kommentar
hmm, det nye filsystemet ser jo intressant ut da...og den ekstra verktøy linjen, ellers.... :shrug:

Jeg er så :woot: enig!

Jeg kan bare mimre på alt dillet som har blitt inført og som jeg har skrudd av:

Win59->Win98 Da skrudde jeg av alle animerte effekter, "rullende menyer", "avtive desktop" og lyden "start navigation".

Win98->WinMe Da skrudde jeg i tillegg av en del ekstra-dill som hadde dukket opp.

MinMe-Win2000 Ahh.. Denne var bra! Lite ekstra dill. Men jeg fjernet likevel de samme tingene som under Win98.

Win2000->WinXP Her var det nesten bare mer "kosmetisk dill" som var nytt. Jeg gjorde som under Win98 og i tillegg valgte jeg Win2000-utseende. Jeg vurderte å gå tilbake til 2000 en periode.

Med tanke på all denne "pynten" som er lagt til burde jeg vel egentlig holdt meg til Win95, men det er jo forbedringen under overflaten som er grunnen til at jeg har oppgradert hele tiden. (driverstøtte, bedre filsystem og mer stabil kjerne.) At en nyere mediplayer og integrert zip har fulgt med er bare et plus, men det kunne jeg godt innstallert på egenhånd fra en 3.part.

Jeg lurer virkelig på hva dette dillet skal være godt for? Jeg er overbevist om at selv ledelsen i Nille hadde vært flinkere til å pynte et OS enn dette.

Lenke til kommentar

Helt hjertens enig med deg der, Simen1. Hva skal man med et OS som krever high-end gfx-kort bare for å få transparency og shadows på vinduene? Et _O_S skal skal være operativt og funksjonelt, ikke pent å se på.

Apropos den kommende verktøylinja i Longhorn; den virker ikke så stort annerledes enn en customized toolbar man kunne installere sammen med MS Office 95 i gamle dager blandet med en taskbar. Skjønner ikke hva som er så nytt med den, bortsett fra mulighet forå være gjennomsiktig i stedet for auto-hide.

Lenke til kommentar
ny windows versjon

Ehh.. Jeg vet ikke om du la merke til det, men tråden er faktisk besvart 28 ganger og derav en håndfull svar lik ditt eget..... :roll:

Det finnes alltid noen som aldri leser tråden og poster et svar som 30 stk har kommet med fra før av.

Men for å si det sånn så kommer jeg _aldri_ til å bruke longhorn, prøvde LH build 4015 og det var den verste minneslukern jeg har vært borti, og alle de totale unødvendighetene som er i den, huff, tok ikke mange minutter før jeg skifta tilbake til xp som faktisk har blitt et enda bedre os etter at jeg prøvde build versjonen av LH.

Lenke til kommentar

Jeg lurer virkelig på hva dette dillet skal være godt for?

Dillet er til å for bruke opp mest mulig cpu-sykler, slik at man skal kunne se forskjell på Longhorn kjørende på en 1GHz CPU vs en 2GHz CPU, iallefall IMO. :)

Også må det imponere potensielle kjøpere, selvsagt.

Ellers er Palladium (NGetellerannet) veldig, veldig ondt. I praksis kan kontrollen over egne data fratas brukeren. Skumle, skumle greier.

Lenke til kommentar
Longhorn er den neste Windowsversjonen. Er ikke helt bestemt at den skal hete Longhorn da men... Kommer vel om et par år...
En til som ikke har lest hele Topicen? :grumpy:

tror jeg skal begynne å vurdere Linux når Longhorn kommer pga. Palladium! har ikke en gang vurdert Linux før, men nå er det godt mulig jeg skifter over ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...