Gå til innhold

[Løst]Hvordan koble til dimmer

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt meg en dimmmer og skal koble strømledningene til denne, men er ikke helt sikker på hvordan jeg skal koble.

Legger ved noen bilder som kanskje kan forklare bedre hva æ trenger hjelp til:

På det første bilde er de to ledningene som skal kobles til dimmeren (svart og blå).

post-82907-1248369745_thumb.jpg

På det andre bildet er selve dimmeren, der man kan se en liten dings man kan vri på som det står ordet max ved siden av.

post-82907-1248369757_thumb.jpg

På det tredje bildet er også selve dimmeren, og her ser man hvor ledningene skal kobles til (de 4 skruene ved siden av hverandre).

post-82907-1248369767_thumb.jpg

Men jeg vet ikke hvor den blå og svarte skal kobles, og ikke vet jeg om den dingsen til venstre skal skrues på max eller ikke. Og hva betyr de tegnene som står over de 4 skruene (X, pil ned, pil ned, et rart tegn)?

Noen som kan hjelpe? Hadde vært greit med lys i ganga :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er bare å følge manualen det står der.

Tar det også som en selvfølge at du følger NEK400 2008 134.1.1.

Det fulgte ikke med noe manual. Kjøpte dimmeren på Europris :p

Hva er NEK400 2008 134.1.1???

EDIT:

Det eneste av manual som fulgte med var dette:

post-82907-1248370776_thumb.jpg

Endret av nilsrune
Lenke til kommentar
Hvis det ikke er nok, bør du la andre gjøre jobben!

Det er jo bare å koble to ledninger til to punkter. Har jo gjort denne type "elektrikerarbeid" mange ganger før. Bare at denne gangen vet jeg ikke hvilke punkter jeg skal koble de to ledningene til. Hadde håpet noen her inne kunne sett det utifra de bildene æ har lagt ut.

Men så var det denne dingsen man kunne vri på da (der det stod max). Den vet jeg ikke hva er, og vist ingen andre kan fortelle meg det heller så lar æ bare den stå som den stod når æ kjøpte dimmeren.

Men er det virkelig ingen som kan se hvilke punkter ledningene skal kobles i? For min del (itifra "manualen") ville det vært de to midterste punktene (med pil ned), men æ kan jo ha feil :p

Endret av nilsrune
Lenke til kommentar
NEK400 2008 er elektrikernes bibel, finn den fram og slå opp 134.1.1.

Har ikke sånt no i hus dessverre.

Men kan du svare på spørsmålet mitt? Kunne sikkert bruk tid på å lest meg fram til det, men det er unødvendig å bruke tid på noe man kan få forklart kort og greit av andre. :)

Lenke til kommentar
Ser du har en gammel synd liggende der også.

Du må bruke utforingsringer slik at treverket ikke er i kontakt med innsiden av koblingsboksen i veggen.

Regler er regler og tilsynet slår ned på slikt.

Æ har et deksel til å feste bak på dimmeren viss det var det du mente.

Men er ikke det æ spør om uansett. Hadde bare håpet på å få lys i ganga i dag, sånn at æ slapp å ringe til en elektriker i morgen...

Lenke til kommentar
Jeg støtter elektrikerbransjen så noe teskje versjon får du ikke samtidig med at all informasjon for å få koblet dimmeren opp ligger i bruksanvisninga som fulgte med.

hehe tviler ikke på at du gjør. Men den bruksanvisninga er ganske gresk for meg egentlig, så derfor gikk æ inn her for å prøve å finne en oversetter. Eller trodde jo jeg forstod den, men når jeg kobler ledningene slik så blir det null lys. Kanskje noe galt med dimmeren :hmm:

Takk for praten uansett...

Lenke til kommentar
Dei to ledningene kommer sikkert fra lampen, så da setter du den blå på den eine pila og svarte på utgangen. Der det står MAX er for å stille styrken på lyset.

post-96672-1248373471_thumb.jpg

Endelig et konkret svar :w00t:

Men tror det må være noe galt med dimmeren, for den koblinga som du gav meg har jeg prøvd før også, uten hell.

Men regner jo med du har rett ang koblinga, så da blir konklusjonen at det er noe galt med dimmeren.

Takk for hjelpen alle...eller BigJaffa iallefall ;)

Lenke til kommentar
Det er bra kjekt med hjelp fra folk som ber deg koble det opp feil.

Funker nå...med BigJaffa sitt forslag. Kobla det opp igjen for å ha det klart til elektrikeren eventuelt kom, og bare for gøy stod æ litt å "dimma" selv om det ikke var noe lys, da plutselig lyset gikk på. Mulig noe dårlig kontakt med ledningene oppi lampa eller no, ikke vet æ.

Men nei perpyro, BigJaffa hadde ikke feil :tease:

Lenke til kommentar

Synes også manualen ser grei ut. Sikker på at du har riktig dimmer til riktig last? En dimmer er ikke bare en dimmer. Finnes mange typer alt etter hvilken last man har.

Ellers enig med perpyro. La elektrikkere ta seg av det elektriske arbeidet. Er ikke uten grunn at det koster lit, da elektrikkeren tar ansvar for arbeidet som er gjort. Starter det å brenne i dimmeren blir det fort dyrt. Når du gjør slikt selv står du uten forsikring, noe som kan bli MEGET dyrt!

Lenke til kommentar
Nei jeg tok ikke feil fordi dette er en dimmer som også kan brukes sammen med en endevender.

Du har nettop koblet den motsatt av hva som er vanlig og derfor hatt oppstartsproblemer ettersom du ikke var klar over nettop dette.

Prøvde andre veien også tidligere idag (blå der svart skulle være (i følge BigJaffa) og omvendt. Fikk ikke lys da heller.

Men samma det vel. Det funker og det er alt æ ber om. Om det begynner å brenne så har æ noen papirer som ordner den saken sånn at det ikke faller på meg. Men det er uansett ikke noe dere trenger å tenke på.

Men èn ting likevel...i stedet for å komme med nok av kritikk, så kunne dere kommet med en løsning og eventuelt ANBEFALT at det heller ble gjort/sjekket av en elektriker. I stedet begynte dere (spesielt perpyro da) å kverulere. Dette forumet er ikke for sånt...

Men men...problem solved...så go natt

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...