Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Klage av politiet for tjenesteutøvelse


Cyrus664

Anbefalte innlegg

For et par uker siden var jeg i en trafikkulykke. Lang historie kort, en tysk lastebil smalt inn i meg på motorveien da han skulle skifte felt. Ulykken var såpass alvorlig at politi, brannbil og ambulanse rykket ut.

 

Politiet snakket med meg og den andre sjåføren og skrev sin rapport. Siden det var første gang jeg var i en ulykke visste jeg ikke om jeg måtte skrive en skademelding selv og sende inn til mitt forsikringsselskap. Jeg spurte da politiet og først visste hun som skrev rapporten ikke om det og måtte dobbeltsjekke med en annen. Til slutt ble det bekreftet av 3 forskjellige politimenn at jeg IKKE trengte å gjøre noe. De ville selv sende inn rapporten til forsikringsselskapet.

 

Dette viste seg å være totalt feil. Forsikringsselskapet sa at jeg måtte skrive en skademelding der og da. Dette bekreftet også divisjonslederen for trafikkorpset og en annen person ved samme avdeling. De kunne ikke fortelle meg hvorfor jeg ble fortalt at politiet ville sende en rapport. Faktisk så lo den andre karen når jeg sa jeg hadde fått denne beskjeden.

 

Problemet jeg har nå er at jeg har minimalt med informasjon å sende forsikringsselskapet og behandlingssaken vil ta ekstra lang tid siden de må spore opp forsikringsselskapet til han andre i Tyskland etc.

 

Det har lenge irritert meg at 3 forskjellige politifolk kunne gi meg feil informasjon. Etter en samtale med min sjef på jobben så mente han at jeg burde anmelde politiet for tjenesteforsømmelse. I praksis så vil det ikke skje noe (mitt ord mot dem, mangel på bevis etc.), men han mente det er den korrekte måten å gjøre ting på, i tillegg til at ting vil stå svart på hvitt.

 

Er dette den rette veien å gå? Hva vil konsekvensene bli?

Endret av Cyrus664
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke dette, men det første jeg tenker er at å opplyse involverte om deres private forhold til forsikringsselskapet egentlig ikke er en del av jobben til politiet.

 

Det er klart de har erfaring og burde vite slike ting, men jeg tror det blir feil å anmelde dem for dette da jeg tviler på at det var deres intensjon å lure deg.

 

Skjønner din fruststrasjon, men vil ikke tro du kommer noen vei med dette.

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke dette, men det første jeg tenker er at å opplyse involverte om deres private forhold til forsikringsselskapet egentlig ikke er en del av jobben til politiet.

 

Men la oss si at jeg hadde blitt skadet og ikke vært i stand til å skrive en skademelding. Jeg antar da at i en slik situasjon så vil politiet sende en rapport av hendelsen til forsikringsselskapet, eller i alle fall kopi av rapporten til meg. Jeg fikk vite at jeg ikke har mulighet til å se rapporten, noe jeg finner underlig da jeg har rett på innsyn ifg. Personopplysningsloven.

 

Men jeg skjønner hva du mener at det egentlig ikke er jobben dems å sende inn rapport om det, det var derfor jeg var bevisst på å spørre om dette flere ganger, med skademeldingsskjemaet i hånden. Det eneste politimennene sa var "du må gjøre to ting: 1) dra på legevakten og sjekke ut nakken og 2) ringe forsikringsselskapet og kun informere de om hva som har skjedd og at VI skal sende inn en rapport til dem." Jeg var ganske satt ut etter ulykken, men dette husker jeg godt da de sa det flere ganger.

 

Det er klart de har erfaring og burde vite slike ting, men jeg tror det blir feil å anmelde dem for dette da jeg tviler på at det var deres intensjon å lure deg.

 

Nei absolutt ikke! De var veldig hyggelige og hjelpsomme og det er ikke min intensjon å gå ut etter dem personlig. Men om jeg forstår det min sjef sa, så mener han at det er greit å ha en sak på dette slik at det blant annet ikke skjer i fremtiden med noen andre.

 

Skjønner din fruststrasjon, men vil ikke tro du kommer noen vei med dette.

 

Nei, jeg tror heller egentlig ikke jeg kommer noen vei. Det har fått flere uker siden ulykken, men jeg fatter fremdeles ikke hvordan 3 forskjellige politimenn kunne gi meg feil info. Jeg antar slike ting skjer ofte i trafikken, så de burde ha god greie på det. Man må liksom kunne stole på politiet...

Lenke til kommentar

Jeg har lest litt mer om dette på politiets hjemmesider. For å korrigere det jeg har skrevet tidligere; min problemstilling gjelder klaging av politiet og ikke anmeldelse.

 

Fra http://www.politi.no/pls/idesk/docs/f17283...epapolitiet.pdf

 

Klage på politiets tjenesteutøvelse

Dersom du mener at politiet har gjort en feil, uten at det er begått straffbare forhold, sender du en klage til politimesteren i det aktuelle politidistriktet. Dersom du er uenig i politimesterens avgjørelse i saken, kan denne påklages til Politidirektoratet. Dette gjøres ved at du sender klagen til det politidistriktet klagen gjelder. Distriktet samler alle saksdokumentene og sender saken videre til Politidirektoratet som klageinstans.

Klage på politiet om diskriminering på bakgrunn av etnisitet eller andre forhold kan også rettes til Likestillings- og diskrimineringsombudet.

 

Anmeldelse av ansatte i politiet eller påtalemyndigheten

Dersom du mener polititjenestemenn eller -kvinner har begått straffbare forhold i tjenesten, etterforskes dette av Spesialenheten for politisaker. En anmeldelse sendes til Spesialenheten eller politiet. Spesialenheten etterforsker så saken ved én av de fem regionale enheter som avgir innstilling til lederen om hvordan påtalespørsmålet bør avgjøres.

Endret av Cyrus664
Lenke til kommentar

Trådstarter: Det er ganske alminnelig å vite hva som skal gjøres mht. skademelding ved kollisjon. Det er derfor underlig at tre politimenn skal ha gitt feil informasjon om dette. Så: Er du sikker på at du ikke har misforstått det politiet sa?

 

Dernest: Hvorfor skal du egentlig klage? Hva vil du oppnå? Og videre: Hvis du vil klage på politets tjenesteutøvelse, må du spørre deg selv om det å svare på spørsmål om rent sivilrettslige forhold er en del av politiets tjeneste.

Lenke til kommentar
Trådstarter: Det er ganske alminnelig å vite hva som skal gjøres mht. skademelding ved kollisjon. Det er derfor underlig at tre politimenn skal ha gitt feil informasjon om dette. Så: Er du sikker på at du ikke har misforstått det politiet sa?

 

Dernest: Hvorfor skal du egentlig klage? Hva vil du oppnå? Og videre: Hvis du vil klage på politets tjenesteutøvelse, må du spørre deg selv om det å svare på spørsmål om rent sivilrettslige forhold er en del av politiets tjeneste.

 

Tja, det var ikke alminnelig for meg. Som tidligere nevnt, det var første gang jeg var i en ulykke og var ganske shaky. Men jeg er BOMBESIKKER på at jeg hørte riktig. Jeg spurte flere ganger, med skademeldingsskjemaet i hånden, nettopp fordi jeg ville forsikre meg om at det de sa stemte. Der og da, for en som aldri har vært i en ulykke, virket det også logisk at politiet som er upartiske ville sende sin rapport.

 

Jeg vil klage fordi det har medført at behandlingstiden ift. forsikring vil ta mye lengre tid enn normalt, jeg mistet muligheten for å ha motpartens svar svart på hvitt og fordi det kan bidra til at slike feil ikke blir gjentatt igjen mot andre. Jeg kan umulig ha vært den første som dette har skjedd med.

 

Jeg vet ikke om det er en del av politiets tjeneste, og det kan jo forsåvidt også være en grunn til å klage når man tenker seg om.

 

Som sagt, jeg vet jeg ikke oppnår noe konkret med dette, men i det minste så får politiet en skriftlig beskjed om hendelsen slik at de også kan lære av feilen slik at det ikke blir begått igjen i fremtiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...