Gå til innhold

Hva er forskjellen på Switch, Router og Hub?

Anbefalte innlegg

Hei.

Kan noen fortelle meg hva forskjellen på disse er?

Jeg har satt opp et hjemmenettverk til min svigermor, og bruker både hub, switch og router.

Jeg har satt routeren etter modemet, så switchen, så hubben til slutt.

Jeg prøvde og sette switchen etter modemet, så hub, men det funket ikke. Fikk kun nettverk ifra switchen, og ikke ifra hubben.

Før så har det stått en Switch eller hub (husker ikke) først, så har det stått flere hubber etterpå. Dette har til tider vært ustabilt, men det har funket.

Kan noen forklare hva forskjellen på alle disse boksene er? og eventuelt hvordan det er best og sette de opp.

Vet at router deler ut IP adresser, men det gjør vel ikke en switch og hub?

Det som trengs er:

- 1 hub/router/switch etter modemet, for og dele til 2 datamaskiner, samt. IP tlf.

- 1 hub/router/switch i trappehuset som deler til en leilighet i sokkelen, samt. et kontor i kjellern.

- 1 hub/router/switch ifra den i kjelleren og opp til 2. etasje.

Håper dette ikke ble for rotete.

Mvh Robert.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

modem-router-switch-hub blir den beste rekkefølgen å koble det.

switch og hub gjør den samme jobben, men switcher har større båndbredde/er raskere. Switch blir brukt for å koble datamaskiner sammen slik at dem kan kommunisere sammen. (f.eks overføre filer mellom maskiner, internett m.m)

ønsker du forklaring på modem og router også?

Lenke til kommentar

Vel, en switch og hub er nesten det samme, snakk om nettverk. Switch TROR jeg at kan dele internett til flere enheter på enkel måte, men vet ikke. Ingen av de deler ut ip ihvertfall. (kun hatt hub selv)

Jeg ville uansett trodd at det ikke var behov for mer enn kun router der.. For en router kan gi ip til trolig alle pcene i huset uten problem..

Edit: Hvis du ikke blander switch og splitter?

Lenke til kommentar

Hub: Brukes for å koble sammen datamaskiner i et nettverk. Den er "dummy", og sender alle data på alle porter, noe som fører til lavere hastighet og dårligere sikkerhet grunnet fare for sniffing av pakker.

Switch: Brukes til det samme som en hub. Det finnes mange typer, men de billigste og minst avanserte, som de fleste bruker hjemme, er bare en liten oppgradering av en hub. Kort fortalt tenker den selv, og sender dataene til den porten de skal på. I dag er switch mer brukt en hub, og anbefales så absolutt fordi en billig switch ikke koster skjorta.

Router: Har mange ulike funksjoner, men grunnfunksjonaliteten er at den skal fungere som et grensesnitt mellom ditt lokale nettverk og Internett. Den sørger for at ting som skal holdes "hjemme" ikke er tilgjengelig for resten av verden, men man kan stille inn dette som det passer. I tillegg har routere gjerne tilleggsfunksjoner som DHCP- og DNS-server, innebygget switch og kan ofte fungere som trådløst aksesspunkt (derav uttrykket "trådløs router").

Modem: En enhet som gjør om signalet så det kan sendes over f.eks. telenettet (for de som bruker DSL). Signaler som kommer inn blir omgjort tilbake, så resten av nettverket forstår det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Hub: Brukes for å koble sammen datamaskiner i et nettverk. Den er "dummy", og sender alle data på alle porter, noe som fører til lavere hastighet og dårligere sikkerhet grunnet fare for sniffing av pakker.

Switch: Brukes til det samme som en hub. Det finnes mange typer, men de billigste og minst avanserte, som de fleste bruker hjemme, er bare en liten oppgradering av en hub. Kort fortalt tenker den selv, og sender dataene til den porten de skal på. I dag er switch mer brukt en hub, og anbefales så absolutt fordi en billig switch ikke koster skjorta.

Router: Har mange ulike funksjoner, men grunnfunksjonaliteten er at den skal fungere som et grensesnitt mellom ditt lokale nettverk og Internett. Den sørger for at ting som skal holdes "hjemme" ikke er tilgjengelig for resten av verden, men man kan stille inn dette som det passer. I tillegg har routere gjerne tilleggsfunksjoner som DHCP- og DNS-server, innebygget switch og kan ofte fungere som trådløst aksesspunkt (derav uttrykket "trådløs router").

Modem: En enhet som gjør om signalet så det kan sendes over f.eks. telenettet (for de som bruker DSL). Signaler som kommer inn blir omgjort tilbake, så resten av nettverket forstår det.

Takk!, greit fortalt:)

Så man bør ha en router slik at sikkerheten blir bedre da ?

Så i mitt tilfelle bør jeg ha Router-switch-hub.

Mvh Robert.

Lenke til kommentar

Du MÅ i de fleste tilfeller ha en router, siden denne kjører en tjeneste som heter NAT.

Se på NAT som et postkontor. Når du får internett får du somregel en IP, og denne blir gitt til routeren (postkontoret). Routeren gir så alle maskinene på ditt lokale nett en adresse (DHCP) som kun fungerer internt, og ikke over internett. NAT fungerer så ved at en lokal pc skal sende en pakke til et nettsted. Når denne blir sendt, så kommer den til NAT-en, som så sender den videre, med din internettadresse som avsender. Når nettstedet svarer til din internettadresse så mottar NAT-en pakken, og ser at det er svaret til den tidligere forespørselen, og sender så pakken til den interne adressen til datamaskinen.

mao. - NAT gjør det mulig at alle maskinene dine har "samme" adresse...

ISP-en din gir deg bare en IP, og du vil derfor få veldig usikkert resultat uten router, siden det kun er en av maskinene som får nett til enhver tid.

Lenke til kommentar

I disse dager er det populært å kjøpe "routermodem", og disse kan ha "alt" innebygd i en og samme boks.

- modem

- router (m/NAT)

- Brannmur

- Trådløst

- Switch

Som nevnt tidligere, så får du vanligvis 1 IP adresse fra din internettleverandør. router med NAT funksjonalitet deler ut interne IP adresser til dine lokale pc-er (f.eks IP 192.168.0.100) slik at alle dine hjemmemaskiner kan få tilgang til nettet.

så routeren ruter trafikk mellom din ekstern IP adresse du har fått av din internettleverandør og dine interne ip adresser (192.168.0.100)

En slik NAT funksjon gjør nettet ditt mye sikrere siden ingen av dine lokale pc-er vil få en offentlig IP adresse og ingen "direkte" forbindelse til nettet.

Endret av PowerOfNow
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...