TGB Skrevet 28. juli 2009 Del Skrevet 28. juli 2009 Ok, så kom jeg ikke helt i mål med tanke på R1C1 argumentet... men klarte det nesten Lenke til kommentar
Kenneth_S Skrevet 29. juli 2009 Del Skrevet 29. juli 2009 Er det noen tilfeller den ikke bør være montert på?Det eneste jeg kan komme på i farta er ved makrofotografering hvis nærgrensa er innenfor solblenderen, eller solblenderen kommer litt for nær lettskremte objekter. Ved bruk av polarisasjonsfilter er det nødvendig å ta solblenderen av da det er nødvendig å kunne dreie på filteret. Om man ikke bruker Pentax sine solblendere, disse har en liten avtagbar luke i bunnen for enkel tilgang til pola-filter.. Lenke til kommentar
Shocktrauma Skrevet 29. juli 2009 Del Skrevet 29. juli 2009 Skjønner ikke stresset med disse solblenderene jeg... Mine har alltid stått på og forblir stående på. Mine motiver gir stort sett faen i om objektivet er svart, sølvgrått eller rosa - stort eller lite - levende eller ikke. Jeg finner det mer stressende å se på folk som fikler med knapper og hjul - som ikke kjenner sitt eget utstyr godt nok - enn å måtte sette solblenderen riktig vei. En sikker og rolig fotograf er mer beroligende enn det fææææle stoooore kamerautstyret for de vettskremte motivene. Beskytter gjør dem også. Takk gud. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 29. juli 2009 Del Skrevet 29. juli 2009 Beskytter gjør dem også. Takk gud. Jeg takker solblenderen for det. Mulig jeg har gitt et inntrykk av å ha noe i mot solblendere her i tråden. Det vil jeg bare avkrefte før mistanken oppstår. Jeg er tilhenger av å bruke solblender, men ser også noen situasjoner der jeg er bedre tjent med å ha den av. Beskyttelsen mot fall er et glimrende argument for solblender. (Så fremt den er laget av plast og ikke solid metall slik som på Sigma 70mm f/2,8 macro. Med fare for å tråkke noen på tærne vil jeg si at jeg er overbevist om at solblender beskytter godt mot fallskader, i motsetning til UV-filtre. En knekt solblender koster ikke mange kronene å erstatte dersom uhellet skulle være ute. Et objektiv med riper (+ knust UV-filter) er det verre med. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå