kipepeo Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 Hei folkens, jeg har fått gode svar her inne tidligere og prøver igjen Jeg har hørt om folk som snur fastoptikk for å gjøre "makro"objektiver av de... Hvordan går man frem da, hva trengs og hvordan blir kvaliteten på en slik billig løsning fremfor et ekte makroobjektiv? Jeg har Nikon d40 og 50mm 1.8.. På forhånd takk for hjelpa Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 Man trenger en reverseringsadapter. I ditt tilfelle må den ha 52mm filter-gjenger på den ene siden og Nikon fatning på den andre siden. F.eks en slik. Alt blir selvsagt manuelt. Blender og fokus. Jeg har så vidt prøvd det litt med Pentax kamera men fant fort ut at det ikke var helt min greie. Både fordi det var vanskelig å jobbe med men også fordi jeg ikke fikk til et eneste godt resultat. Ringen har ligget og støvet i skuffa siden da. Jeg synes likevel det var verd de ~30 kronene jeg brukte på det. (en erfaring rikere ) Makroobjektivet mitt er derimot mye brukt så det er ikke makrointeressen det skorter på. Lenke til kommentar
arela Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 Kvaliteten blir upåklagelig, men bruksområdet er begrenset, da du har et meget kort fokusområde. Du vil oppnå ca 1:1 forstørrelse om du setter en 50mm på en Nikon BR-2A reverse ring. Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 Du kan jo prøve det ut da. Petteram har jo vist svært gode resultater med snudd 50mm håndholdt(!). Lenke til kommentar
kesse Skrevet 24. juli 2009 Del Skrevet 24. juli 2009 Kan noen gi en link til hva jeg trenger dersom jeg har Canon 450D og et 50mm 1,8? Er meget int. i å teste ut dette Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 24. juli 2009 Del Skrevet 24. juli 2009 Til Canon + 50/1,8 trenger du en av disse. Bare søk på ebay på "52mm reverse macro adapter Canon" så finner dere passende ringer. Sett inn kameramerke og diameter på filtergjengene for å finne ringer for andre kameraer og objektiver. Petteram: Det der så veldig bra ut. Jeg tror jeg må gi ringen en ny sjanse i helga og se om jeg får til noe fornuftig nå. PS. Hvilke brennvidder og blenderåpninger er praktiske å bruke? Lenke til kommentar
Petteram Skrevet 24. juli 2009 Del Skrevet 24. juli 2009 Til Canon + 50/1,8 trenger du en av disse. Bare søk på ebay på "52mm reverse macro adapter Canon" så finner dere passende ringer. Sett inn kameramerke og diameter på filtergjengene for å finne ringer for andre kameraer og objektiver. Petteram: Det der så veldig bra ut. Jeg tror jeg må gi ringen en ny sjanse i helga og se om jeg får til noe fornuftig nå. PS. Hvilke brennvidder og blenderåpninger er praktiske å bruke? Takker så mye:) 50mm funker fantastisk godt i revers eller sammen med mellomringer. Når det gjelder blenderåpning fant jeg ut etter litt prøving at f/8 ga best resultat. Siden jeg ikke har adapteret blir det jo litt fomling for å justere lukkertid som passer til blenderåpningen, men som regel går det greit. Lenke til kommentar
Hotel Skrevet 24. juli 2009 Del Skrevet 24. juli 2009 fint bilde petteram! er dette kun mulig på fastopptikk eller kan jeg også gjøre dette på 18-55? hva har man foran på objektivet? Lenke til kommentar
ElGorillos Skrevet 24. juli 2009 Del Skrevet 24. juli 2009 Det er fullt mulig å gjøre dette på ditt objektiv også. Som nevnt ovenfor - trenger du en overgang siden du tross alt har tenkt å sette objektivet bak frem på kameraet. Hvis jeg mot bedre viten missforsto spørsmålet ditt, og du egentlig mente å spørre om hva du kan sette på den "nye" fronten; ja da er svaret Nikon BR-3 (eller dertil lignende kopier). Dette gjør at du får mulighet til å sette på et UV filter og dermed "beskytte" bakstykket mot støt og smuss. ..og ja Petteram - dette var et nydelig bilde som illustrerer muligheten som dette gir! EG Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 24. juli 2009 Del Skrevet 24. juli 2009 Det mest slitsomme med denne teknikken er at man må fokusere ved å flytte hele kameraet/objektivet frem og tilbake. Så med mindre man har en makroskinne tar det ganske lang tid å få til optimalt fokus/utsnitt (med mindre man er like stødig som petteram da). Her er to av de få bildene jeg har tatt med min reverseringsring: Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 24. juli 2009 Del Skrevet 24. juli 2009 Så med mindre man har en makroskinne tar det ganske lang tid å få til optimalt fokus/utsnitt (med mindre man er like stødig som petteram da).Hvaaaa? Har du ikke makroskinne? Vel, vel. Har ikke jeg heller. Men tenker seriøst på å kjøpe en. Da må man jo selvfølgelig ha det aller dyreste man kan finne, som RRS eller noe sånt. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 24. juli 2009 Del Skrevet 24. juli 2009 Det mest slitsomme med denne teknikken er at man må fokusere ved å flytte hele kameraet/objektivet frem og tilbake. Jeg bruker den samme teknikken med det skikkelige makroobjektivet mitt. Ikke fordi det er noe galt med autofokusen men fordi jeg synes det er mest praktisk ved håndholdt makro. Så det synes jeg ikke er noen ulempe med reverseringsringen. Hvis jeg først skal ta makrobilde av noe som ikke kryper eller flyr så har jeg mulighet til å flytte rundt på kamera og stativ. (De gangene jeg gidder å dra med meg stativet) Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 24. juli 2009 Del Skrevet 24. juli 2009 Så med mindre man har en makroskinne tar det ganske lang tid å få til optimalt fokus/utsnitt (med mindre man er like stødig som petteram da).Hvaaaa? Har du ikke makroskinne? Vel, vel. Har ikke jeg heller. Men tenker seriøst på å kjøpe en. Da må man jo selvfølgelig ha det aller dyreste man kan finne, som RRS eller noe sånt. Jeg har lyst på en jeg også. Og den saken du linket til i en annen tråd (makrotråden?) så veldig fin ut. Men foreløpig tar jeg ikke nok makrobilder til at jeg kan forsvare det overfor meg selv. Det mest slitsomme med denne teknikken er at man må fokusere ved å flytte hele kameraet/objektivet frem og tilbake. Jeg bruker den samme teknikken med det skikkelige makroobjektivet mitt. Ikke fordi det er noe galt med autofokusen men fordi jeg synes det er mest praktisk ved håndholdt makro. Så det synes jeg ikke er noen ulempe med reverseringsringen. Hvis jeg først skal ta makrobilde av noe som ikke kryper eller flyr så har jeg mulighet til å flytte rundt på kamera og stativ. (De gangene jeg gidder å dra med meg stativet) Nå regner jeg det faktisk som en selvfølge at man bruker stativ når man tar makrobilder (pga lukkertidene man ofte må opp i når man skal ha "stor" dybdeskarphet og samtidig unngå hardt lys). Håndholdt makro går mer under kategorien "casual photography" selv om det åpenbart er mulig å finne gullkorn på denne måten også. Lenke til kommentar
mysjkin Skrevet 24. juli 2009 Del Skrevet 24. juli 2009 Eller så er det denne varianten her... med ca 5 cm trekk på belgen fokuserer 35mm som sitter på på ca 2 cm når den er stilt på uendelig... (helt feil objektiv, men k20en og makrooptikken er på feltarbeide med kona... har også en vendering, men den finner jeg ikke nå, har ikke brukt dette på noen år. Forresten, jeg må bruke en dobbelt snorutløser på belgen (en for å luikke blenderen på objektivet, den andre for å kjøre utløseren på kameraet) vet noen om det finnes en dings som gjør at man kan styre et digitalkamera med en gammeldags snorutløser? (vel høre ut som noe man kan få for litt på e-bay..) M. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 24. juli 2009 Del Skrevet 24. juli 2009 Nå regner jeg det faktisk som en selvfølge at man bruker stativ når man tar makrobilder (pga lukkertidene man ofte må opp i når man skal ha "stor" dybdeskarphet og samtidig unngå hardt lys). Håndholdt makro går mer under kategorien "casual photography" selv om det åpenbart er mulig å finne gullkorn på denne måten også. Hvis motivet beveger seg (maur, biller, meitemark osv) så mener jeg håndholdt er en glimrende måte å ta makrobilder på. Direkte sollys eller nesten sollys (f.eks i skyggen av kameraet på en solfylt dag) + ISO 200-800 + f/8-16 mener jeg er passe for den type makrofoto. Skal man ta bilder av blomster eller døde fluer så har man tid til å sette opp stativ og skyve stativet dit man vil ha det. Samt bruke autofokus + valg av fokuspunkt eller justere fokus manuelt. Nå har jeg ikke brukt skinne, men det virker som det faller litt mellom to stoler med hensyn på type motiv. Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 25. juli 2009 Del Skrevet 25. juli 2009 Nå har jeg ikke brukt skinne, men det virker som det faller litt mellom to stoler med hensyn på type motiv.Ser ikke helt hvilke stoler den skulle falle mellom så lenge man benytter tripod. Det er ikke alltid det er så lett å få satt opp stativet helt optimalt. Og når fokusplanet er supertynt, så blir det altfor grov justering å flytte på stativet. Svært anvendelig hvis man skal forsøke seg på fokus-stacking i alle fall. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå