Gå til innhold

Script som rapporterer status på FTP-server til webside.

Anbefalte innlegg

Er det noe som har noen gode lenker til script/kommandolinje (er helt noob) som gjør det mulig for FTP-serveren min å automatisk legge ut status på den til en webside?

I ftp-serveren kan man kjøre kommandolinje på events på serveren. Jeg tenkte at den kunne rapportere til en webside hver gang den stenges/åpnes/alle connections er opptatt osv. På denne måten kan de som er medlemmer på serveren gå inn og sjekke hvorfor den er stengt osv.

Er det noen som har ideer eller andre måter å gjøre dette på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mener du statusen på web serveren??

Dette kan nemlig gjøres med en veldig enkel php kode...

<?php 

passthru("uptime") 

?>  

Dette viser bare oppetiden for webserveren da...

Jeg tenkte på status på FTP-serveren.

Den har som sagt mulighet til å kjøre kommandolinje hver gang det skjer en event (Noen logger på, logger av, serveren stenges/åpnes osv.) Jeg har lyst til å legge inn scripts/kommandoer som oppdaterer hjemmesiden min med info om status på (ftp-) serveren. Dette for å gjøre det mulig for folk som ønsker å logge seg inn på den å sjekke hvorfor de ikke kommer inn osv.

Hvis ikke dette er mulig ved hjelp av et skript, vet noen om et program som automatisk kan poste en tekst på en nettside når det blir kjørt? :-?

Lenke til kommentar

Det finnes en ting man kan gjøre..

Jeg kjører FTP server og Apache htttp server.

Loggfilen til ftp serveren kan jeg legge til et sted på http serveren, slik at den hele tiden skriver til den fiilen, da kan man jo alltid gå inn dit å se på logg iallefall.

Ikke så fancy, men det går no an, og det er lett :)

Lenke til kommentar
Det finnes en ting man kan gjøre..

Jeg kjører FTP server og Apache htttp server.

Loggfilen til ftp serveren kan jeg legge til et sted på http serveren, slik at den hele tiden skriver til den fiilen, da kan man jo alltid gå inn dit å se på logg iallefall.

Ikke så fancy, men det går no an, og det er lett :)

Begynner å nærme oss, men jeg hadde tenkt en litt mer smooth og fancy sak... Vil ikke at hele verden skal se at Petter Pettersen laster ned hele XXX- samlingen min i løpet av de sene nattetimer. I og med at alle som har interesse av å sjekke status på siden vet hvem Petter er... :lol:

Er litt kravstor, men jeg har som motto, "Skal du gjøre noe , så gjør det bra..." Litt kult at gutta kan gå inn og sjekke om det er ledig på serveren, uten å måtte tolke hele loggfilen først.

Som dere ser på skjermbildet her;

http://home.chello.no/~kommode/ftp1.gif

i det røde feltet, så kan det kjøres en kommandolinje når den aktuelle eventen oppstår. Fins det noen kommando som kan kjøres da, som oppdaterer hjemmesiden med ønsket tekst.

F.eks. En bat-fil som kan poste en tekstfil med en ftp-kommando eller noe. (Jeg bruker FTP-server til å poste på web for de som spør "hvorfor ftp-kommando?") Dette har jeg forøvrig ingen anelse om hvordan gjøres.

Noen kommentarer?

Lenke til kommentar
ang. Bulletprof.. Må du ha fast IP for å sette opp en ftp server slik?

Jeg bruker NO-IP, se www.no-ip.com

Da får serveren et navn som automatisk routes til min nåværende IP-adresse. Man får et lite program fra No-Ip som ligger i tray, og holder IP-adressen oppdatert mot "navnet".

Litt klønete skrevet, men...

Lenke til kommentar

Jeg bruker NO-IP, se www.no-ip.com

Da får serveren et navn som automatisk routes til min nåværende IP-adresse. Man får et lite program fra No-Ip som ligger i tray, og holder IP-adressen oppdatert mot "navnet".

Litt klønete skrevet, men...

Du kunne jo bare ha skrevet: nei :lol:

Lenke til kommentar

OK, jeg kunne bare sagt nei... :-?

Har funnet det jeg tror er løsningen på problemet jeg tok opp i threaden. (Har ikke testet noen av programmene ennå.) Jeg tok en tur til Downlad-siden til produsenten av FTP-serveren. (What can I say, I am a genius, NOT)

Og der fant jeg denne siden. Kanskje noen andre har lyst til til å prøve dem også?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...