Gå til innhold

X25-M Gen2 eller Vertex 30 GB RAID-0 ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Må ha ny OS disk, så da lurte jeg på enten Intel X25-M 80GB Gen 2 eller 2 Vertex 30 GB i RAID-0. Blir jo ca. samme pris. :hmm:

Inteldisken får jo større kapasitet, men Vertex'ene får vel høyere lese/skrive hastighet. Så da er spørsmålet: Hva ville du valgt ?

Er også open for ande alternativer.

Ville ikke hengt meg så mye opp i ytelsen til sekvensiell lesing/skriving (lese/skrive store filer), men heller sett på random lesing/skriving av små filer. Vet ikke hvor mye bedre ytelse du får av å putte to i RAID-0, men Intel sine SSD'er er jo endel bedre på random skriving/lesing av mindre filer.

Lenke til kommentar

X25M 80 GB Gen2 er et klart førstevalg. Mye raskere i tester samt at du slipper å balle med Raid. Intel sin støtter også TRIM-kommandoen. (Men ikke i Raid). Vertex støtter ikke TRIM hverken i raid eller enkeltvis. Mindre kabler mer mer ryddig i kabinettet blir det også av å velge Intel sin. Mer kapasitet får du også (80 vs 60 GB). Men det viktigste er nok at Intel sin yter bedre enn et par Vertex i Raid0.

Lenke til kommentar
X25M 80 GB Gen2 er et klart førstevalg. Mye raskere i tester samt at du slipper å balle med Raid. Intel sin støtter også TRIM-kommandoen. (Men ikke i Raid). Vertex støtter ikke TRIM hverken i raid eller enkeltvis. Mindre kabler mer mer ryddig i kabinettet blir det også av å velge Intel sin. Mer kapasitet får du også (80 vs 60 GB). Men det viktigste er nok at Intel sin yter bedre enn et par Vertex i Raid0.

Støtter ikkje Vertex TRIM når win 7 kommer ut da? OCZ sier iallefall at Vertex skal støtte TRIM.

Lenke til kommentar
Ok, det var nytt for meg. Men man får i hvert fall ikke TRIM med raid.

Det kan man hvis adaptec og de andre kontroller produsentene lager firmware som støtter TRIM i raid. Adaptec og Areca har sagt at de holder på med ny firmware som skal klare dette. Men de har ikkje sagt når det kommer. :)

Ellers så er det ikkje like viktig med trim i store raid. Det har iallefall jeg merket, da mitt raid-0 på 7 ssd ikkje har tapt seg noe nevneverdig i hastighet. Det blir jo fordelt ut over flere ssd, så degradering tar sikkert mye lengre tid. Kontrolleren holder jo også oppe hastigheten.

Hvis ikkje trim kommer med det første, så putter jeg nok ssd'ene på hovedkortet og tar en "trim" derifra. Sweeper tar jo ikkje akkurat lang tid å kjøre.

Lenke til kommentar

Nei, kontrolleren på hovedkortet gjør samme jobben dersom det bare er en enkelt SSD.

Hvis man skal oppgradere til Raid senere så må man uansett handle inn en ny SSD og installere OS og all programvare på nytt.

Men når det er sagt så ser jeg ennå mindre vits med Raid0 på SSD enn jeg gjorde på vanlige harddisker. SSD egner seg særdeles bra for IOPS-ytelse og da blir det rart å optimalisere den for sekvensiell ytelse. Å få i både pose og sekk er glimrende, men ikke spesielt målrettet.

Lenke til kommentar

Jo, det synes jeg gir mer mening. Men 2x Vertex vs 1x X25M er noe annet. En enkelt X25M vil gi bedre IOPS enn 2x Vertex og samtidig koste mindre, være enklere å sette opp og har mer lagringsplass.

Men når det er sagt så vil nok en oppgradering fra vanlig 7200 rpm harddisk til 1 enkelt X25M føles ca 20-40 ganger raskere. Å oppgradere fra 1 stk X25M til 2 stk vil trolig ikke merkes noe særlig.

Lenke til kommentar

Hest og kjerre fra Bergen til Oslo tok kanskje en uke i gamle dager. I dag flyr man på 50 minutter. Ville man merket noe særlig til en halvering av reisetid fra 50 til 25 minutter? Sammenlignet med en reduksjon av reisetid fra en uke til 50 minutter?

Det samme kan nok sies om harddisk vs SSD vs SSD i Raid0.

Lenke til kommentar

Vil anbefale trådstarter G.Skill Falcon 128Gb. Samme pris klasse som x25m og lever på samme linje. Du får over dobbelt så rask skriving og litt mer lagrinsplass for pengene. Disken støtter også Trim, les mer på G.Skill sine forum ang. dette.

Lenke til kommentar

Takker for forslag. Skal vurdere denne, bra med litt mer plass og høyere skrivehastighet, men har den like god IOPS-ytelse som Intel disken ? Hva ville dere andre valgt ?

EDIT: Oy så på prisen til G.Skill Falcon 128Gb, jeg hadde liksom ikke regnet med 3000kr :shrug:

Endret av lars_era
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...